Tuntematon sai naisen pankkitunnukset ja nosti tililtä tuhansia euroja

Amerikansuomalainen Irina Chevis koki elämänsä järkytyksen viimeksi Suomessa käydessään. Joku oli tehnyt hänen pankkikortillaan ja -tunnuksillaan lähes 6 000 euron edestä nostoja ja ostoksia.

Jaa artikkeliLähetä vinkki

Amerikansuomalainen Irina Chevis koki elämänsä järkytyksen viimeksi Suomessa käydessään. Joku oli tehnyt hänen pankkikortillaan ja -tunnuksillaan lähes 6 000 euron edestä nostoja ja ostoksia.
(Päivitetty: )
Teksti:
Hannu Teider

Yhdysvalloissa perheensä kanssa vakituisesti asuva Irina Chevis, 53, syntyjään Mäkinen, koki järkytyksen viimekesäisellä Suomen käynnillään.

Hänen tililtään oli nostettu rahaa useaan kertaan keväällä 2013. Tuolloin hän itse oli kuitenkin kotonaan Oklahomassa. Edellisen kerran Chevis, 53, oli vieraillut synnyinmaassaan kolme vuotta aikaisemmin, vuonna 2011, jolloin juhlittiin hänen 50-vuotispäiviään.

Chevis on ollut lapsesta saakka ensin SYP:n ja myöhemmin Nordean asiakas. Nyt hän on kuitenkin joutunut todella oudon tapahtumasarjan kokijaksi. Se on vienyt hänen luottamuksensa pankin toimintaan.

Salaperäinen grilliostos

Irina Chevis tuli Suomeen viime kesäkuun 5. päivä, joka oli torstai. Vielä samana päivänä hän meni pankkiin hakemaan uutta pankkikorttia, sillä edellinen kortti oli mennyt vanhaksi.

Pankki lupasi lähettää pankkikortin mahdollisimman nopeasti, noin viikon kuluessa, Chevisin antamaan osoitteeseen Espooseen. Siellä asuu hänen sisarensa.

Kun kortti ei tullut määräaikaan mennessä, Chevis soitti pankkiin. Nordeasta kuitenkin vakuutettiin, että kortti oli lähetetty annettuun osoitteeseen.

Chevis ilmoitti tulevansa pankkiin noutamaan korttinsa henkilökohtaisesti. Hän sai kortin Nordean Leppävaaran konttorista.

Pankissa hän koki yllätyksen.

”Pankkivirkailija huomautti minulle, että tiliäni oli käytetty. Pankkikortillani oli tehty 19 euron suuruinen ostos Espoon Leppävaarassa, Tuyen grillissä, 9. päivä huhtikuuta 2013. Olin tuolloin kuitenkin kotonani Oklahomassa”, Chevis ihmettelee.

”Olin järkyttynyt ja hämilläni. Miten joku oli päässyt käsiksi pankkitiliini?”

Samalla heräsi epäilys, oliko ostoja tai nostoja useampia.

Tuossa vaiheessa Chevis ei osannut edes arvata koko totuutta, eikä Nordeassa kerrottu nostojen suuresta määrästä.

Myöhemmin nimittäin paljastui todella iso puhallus.

Piinaava hiljaisuus

Irina Chevis tarvitsee suomalaisen pankkikortin, koska vierailee säännöllisesti Suomessa.

Chevisin edellinen pankkikortti oli pankin mukaan lähetetty hänelle vuonna 2012 hänen sisarensa osoitteeseen Espooseen. Siihen liittyvän tunnusluvun Chevis oli saanut Nordealta kesäkuussa 2011 kotiinsa Oklahomaan.

Vasta jälkeenpäin selvisi, ettei kortti ollut koskaan tullut perille sisaren lukittuun postilaatikkoon.

Tiliotteita Chevis ei ollut koskaan pyytänyt lähettämään kotiinsa Oklahomaan, koska tilillä ei pitänyt olla tapahtumia.

Näin hän oli uskonut.

Kun Chevis kummasteli pankissa kortillaan tehtyä grilliostosta, kohtelu oli tyly. Häntä pyydettiin kääntymään poliisin puoleen ja tekemään rikosilmoitus.

”Ihmettelin, kun pankki ei ottanut minkäänlaista vastuuta tapahtuneesta. Onko niin, ettei pankilla ole velvollisuutta ilmoittaa toteutuneista, epäilyttävistä maksutapahtumista, jos tiliä käytetään harvoin?”

”Ja mikäli näin on, tiesikö korttini käyttäjä, nostojen tekijä, tämän”, Chevis kysyy.

Hän laati Kouvolassa asuvan veljensä Seppo Mäkisen avustuksella rikosilmoituksen Kouvolan poliisilaitokselle. Kopio toimitettiin Nor-deaan.

Sen jälkeen seurasi pitkä hiljaisuus. Odotettua vastausta tai selvitystä ei tullut pankilta eikä poliisilta.

Pankkikorttia höylättiin

Chevis päätti itse alkaa selvittää pankkikortillaan tehdyn salaperäisen grilliostoksen taustoja.

”Ensimmäiseksi astelin Nordean Leppävaaran konttoriin. Jonotin yli tunnin päästäkseni tiskille. Iltapäivä oli kuitenkin pitkällä ja kassa suljettiin. Asia jäi kesken.”

Seuraava yritys tapahtui heinäkuussa Nordean Keravan konttorissa, jonne Chevis meni veljensä kanssa.

”Keravalla meitä kuunneltiin ja virkailija otti asian huolekseen. Tilini printtiliuskoja tutkittuaan hän kertoi, että tililtäni oli tehty enemmänkin nostoja.”

Kun Chevis sai tiliotteen katsottavakseen, hän järkyttyi.

Espoon ja Helsingin alueilla oli huhtikuussa 2013 urakoitu eri pankkiautomaateista parikymmentä nostoa. Pienimmät nostot olivat 20–30 euron suuruisia, mutta 400 euron nostoja oli yhteensä 14. Lisäksi tililtä oli veloitettu 30 euron arvoinen puheaikalataus.

Kaikkiaan Chevisin tililtä oli kadonnut 5 889 euroa.

Kenellä siis oli hallussaan pankkikortin lisäksi Chevisin tunnusluku, jota nostoja tehdessä tarvitaan?

Pankki pakoili vastuuta

Chevis pyysi Nordealta selvitystä tilinsä nostoista. Hän halusi luonnollisesti, että tuntemattoman nostamat rahat palautetaan hänen tililleen. Chevis uudisti poliisille rikosilmoituksen, tällä kertaa Espoossa.

8. elokuuuta 2014 päivätyssä vastineessaan Nordea ilmoitti, että reklaamatio oli lähetetty liian myöhään. Pankin säännön mukaan se olisi pitänyt jättää viimeistään 13 kuukauden kuluessa tapahtumasta.

”Reklamaatioaika on umpeutunut ja kaikki reklamoidut tapahtumat on tehty syöttämällä fyysinen 5.7.2012 uusittu kortti kortinlukijaan ja ne on hyväksytty korttiin liittyvällä tunnusluvulla. Kaikkeen edellä kerrottuun perustuen, ei tapahtumissa ole mitään sellaiseen väärinkäyttöön viittaavaa, josta vastuu jäisi pankille. Reklamoidut tapahtumat jäävät vastuullenne myös 150 euroa ylittävältä osalta”, vastasi Nordean asiantuntija kirjallisesti.

Nyt Chevis kummastelee, kuinka hän olisi voinut laatia reklamaation ajoissa, kun hän ei edes tiennyt tilinsä hämäräperäisistä nostoista.

”Olen jälkikäteen ihmetellyt, miksei minulle jo alunperin kerrottu Leppävaaran konttorissa myös lukuisista käteisnostoista? Miksi mainittiin vain kadonneeseen summaan nähden mitätön grilliostos”, Chevis ihmettelee.

Mikäli Nordea olisi ilmoittanut heti kaikki epäilyttävät nostotapahtumat, reklamaatio olisi ehtinyt ajoissa.

Myöskään rikosilmoitus ei tuottanut tulosta. Poliisin mukaan korvausasiat Nordean ja asiakkaan kanssa eivät kuulu sen toimivaltaan.

Chevis sai myös tietää, että pankkiautomaattien valvontakameroiden kuvia säilytetään vain vuoden ajan. Todistusaineisto oli ehtinyt tuhoutua.

Poliisi tosin totesi, että valvontakameroiden kuvat laittomista nostotapahtumista ovat taitavien tekijöiden osalta yleensä mustia.

He osaavat peittää jälkensä ja kamerat.

Kuinka kortti katosi?

Kun Chevis kysyi Nordeassa pankkikorttien postituksesta, hän yllättyi vastauksesta. Pankki ei osannut kertoa lähetysten tarkkaa ajankohtaa.

”Minulle sanottiin, että pankkikortit postitetaan keskitetysti kortinvalmistajan toimesta suoraan asiak-kaalle.”

Vain poikkeustapauksissa pankkikortti toimitetaan ensin pankkiin ja sieltä asiakkaalle.

Nordea ei paljasta pankkikortin valmistajaa.

Nordean asiakaspalvelun chat-keskustelussa Niina kertoo, että ”Kortteja valmistetaan keskitetysti Suomessa.”

Kortinvalmistajan nimeä hän ei kerro.

”Sellaista tietoa en pysty kertomaan. Omasta mielestäni ei kyseisellä tiedolla asiakkaalle juuri ole käytännön merkitystä”, chat-linjalta vastataan.

Nordean tiedotus perustelee myöhemmin, miksi valmistajan nimeä ei kerrota.

Tiedotus korostaa, että pankkikort-tien valmistus ja postitus ovat täysin Nordean vastuulla. Pankkikortteihin liittyviä kysymyksiä ei myöskään haluta ohjata valmistajalle.

Chevisille Nordea ehdotti, että asiakas kyselisi kadonnutta pankkikorttiaan postista.

Suomessa pankkikortti lähetetään normaalin päiväpostin mukana ja tunnusluku perään parin päivää myöhemmin.

”Totta kai sitä alkoi itsekin epäillä kaikenlaista. Onko pankkikorttini ja tunnusluku napattu jo postissa?”

Poliisin mukaan pankkikortin postitus on turvallista ja lähetyksiä katoaa Suomessa äärimmäisen harvoin.

Uhrista syyllinen

Nordean mukaan asiakkaan vastuu on rajattu 150 euroon, mikäli hän ei ole toiminut tahallisesti tai törkeän huolimattomasti.

”En voi ymmärtää, miten olisin voinut olla törkeän huolimaton. En ole asunut Suomessa enkä myöskään ole käyttänyt pankkitiliäni tai pankkikorttiani kolmeen vuoteen”, Chevis pyörittelee päätään.

Chevis koki välillä, että hän oli itse epäiltynä rikoksesta, että Nordea yritti tehdä uhrista syyllistä.

Nordea on jo aiemmin siirtänyt asian kuluttajariitalautakunnan käsittelyyn. Sieltä ei kuitenkaan ole odotettavissa pikaista apua.

”Päätöksen saa arviolta runsaan vuoden kuluttua”, kuluttajariitalautakunnan tarkastaja lupaa.

Seppo Mäkinen jatkaa sisukkaasti sisarensa rahojen salaperäisten nostojen tutkimusta myös yksityisin asiantuntijavoimin.

Poliisi tutki tapausta, mutta tutkinta on toistaiseksi keskeytetty. Poliisilla ei ole nykytilanteessa riittävästi resursseja panostaa pieniin rikoksiin.

”Olemme pyytäneet selvitystä Nordealta ja Postilta”, vastaa rikosylikonstaapeli Hannu-Pekka Musikka Espoon rikostutkintayksiköstä.

Musikan mukaan ihmetystä herättää, miten pankkikortin tunnusluvut ovat joutuneet vieraisiin käsiin.

”Kaiken kaikkiaan omituinen juttu. Kaikkiin tapauksiin ei aina saada selvyyttä.”

X