Syöpävakuutuksia myydään yhä törkeämmin: Puhelinmyyjät soittavat yksityisen lääkäriaseman nimissä

Jaa kaverilleTilaa Seura
sädehoito
Lain mukaan potilastietoja ei saa välittää eteenpäin. © Pekka Nieminen/OM-arklsto
Jo potilassuhdetta koskeva tieto on salassapidettävää. Tietosuojavaltuutettu ryhtyy tutkimaan tapausta.

Viisikymppisen naisen puhelin soi kesken työpäivän. Hän vastaa, ja puhelu alkaa näin:

”Hei, soitan Mehiläisestä. Sinä kun olet ollut Mehiläisen asiakkaana, niin minulla olisi tarjota sinulle nyt syöpävakuutus edulliseen hintaan.”

Nainen ei ole kiinnostunut. Hän on tyrmistynyt.

Jo pelkästään syöpävakuutuksen kaupitteleminen on hämmentävää. Vielä erikoisemmaksi asian tekee se, että puhelu soitetaan naisen käyttämän lääkäriaseman nimissä.

Miten tietoa siitä, että hän on ollut lääkäriaseman asiakkaana, voidaan käyttää syöpävakuutuksen markkinointitarkoituksissa?

Puhelun jälkeen nainen selvittää numeron, josta soitto tuli. Puhelu ei tullut suoraan Mehiläiseltä, vaan telemarkkinointiyrityksestä.

Saavatko lääkärikeskukset luovuttaa asiakastietoja eteenpäin markkinointia varten?

”Tietoja ei saa luovuttaa”

Tietosuojavaltuutettu Reijo Aarnio hämmästyy kuullessaan tapauksesta. Hänen tietoonsa ei ole aiemmin tullut vastaavaa.

Potilastietoja ei saa lain mukaan välittää eteenpäin sivulliselle. Jo pelkkä potilassuhdetta koskeva tieto on salassapidettävää.

”Tietoja ei saa luovuttaa kenellekään sivulliselle ilman potilaan suostumusta tai laissa säädettyä edellytystä”, Aarnio sanoo.

Lääkärikeskukset saavat käyttää asiakastietojaan oman yrityksensä markkinoinnissa, mutta tietoja ei saa luovuttaa ilman lupaa toisen yrityksen tarkoituksiin.

Tiedon luovuttamisena voidaan pitää myös sitä, että tiedot annetaan välikätenä toimivan puhelinmarkkinointifirman käyttöön, vaikkei syöpävakuutusta myyvä vakuutusyhtiö itse ottaisi vastaan henkilötietoja.

”Ovat antaneet luvan”

Syöpävakuutusta myydään lääkäriketjun nimissä, koska se on tehnyt yhteistyösopimuksen vakuutusyhtiö AIG:n kanssa. Vakuutusta myydään sekä Mehiläisen potilaille että esimerkiksi messuilla markkinointiluvan antaneille henkilöille.

Mehiläinen on eriyttänyt toisistaan potilasrekisterin ja asiakasrekisterin.

”Potilastietoja ei koskaan käytetä markkinointitarkoituksiin. Asiakasrekisteri koostuu henkilöistä, jotka ovat antaneet luvan markkinointiviestintään”, lääketieteellinen johtaja Jarmo Karpakka Mehiläisestä sanoo.

Puhelinmyyjältä soiton saanut viisikymppinen nainen ei muista antaneensa lupaa markkinointiin, ei ainakaan tarkoituksella.

”Markkinointiluvan voi perua milloin tahansa esimerkiksi verkkopalvelumme kautta”, Karpakka toteaa.

Asiakasrekisteriin voidaan tallentaa henkilötietoja, kuten asiakkaan henkilötunnus, puhelinnumero ja osoitetiedot. Näitä tietoja voidaan käyttää markkinoinnin tarkoituksiin, ja tietojen käsittely voidaan myös ulkoistaa henkilötietolain puitteissa ulkopuolisille palveluntarjoajille.

Tietosuojavaltuutettu Reijo Aarnio aikoo ottaa tapauksen tarkempaan selvitykseen.

”Juridisesti tilanne, jossa omaan palvelukonseptiin otetaan muiden tuotteita tai palveluita, ei ole välttämättä tietojen luovuttamista. Olemme kuitenkin tutkimassa terveyteen liittyviä markkinointitilanteita tarkemmin.”

X