Raideleveys pitäisi EU-komission mukaan pistää Suomessa täysin uusiksi – ”Hinnasta ei ole harmaata haisua”

Suomen ratakiskoissa raideleveys on 1 524 millimetriä, muualla Euroopassa 1 435 millimetriä. Klappia on 89 millimetriä eli lähes yhdeksän senttiä.

Jaa artikkeliLähetä vinkki

Koikkalainen on Seuran kolumnisti.

Suomen ratakiskoissa raideleveys on 1 524 millimetriä, muualla Euroopassa 1 435 millimetriä. Klappia on 89 millimetriä eli lähes yhdeksän senttiä.
Teksti:
Koikkalainen

Äkkiseltään ajattelee, että Suomi on valmis, vauras pohjoismaa. Infrastruktuuri on jota kuinkin kunnossa, terveydenhuolto oireilee, mutta pelaa, pankkitoiminta on vakaata. Poliisi ei pamputa, ja koulujärjestelmä on jopa vientituote.

Mutta annas olla, tulee yksi kaunis elokuun päivä ja paljastuu, että kaikki ei olekaan lintukodossa OK.

Maailmalta tulvivien sota-, nälänhätä-, energiakriisi- ja pakolaistulvauutisten seassa kerrotaan, että Suomen rautateillä on väärä raideleveys. Suomen ratakiskoissa raideleveys on 1 524 millimetriä, muualla Euroopassa 1 435 millimetriä. Klappia on 89 millimetriä eli lähes yhdeksän senttiä. Kiskot ovat Suomessa yksinkertaisesti liian leveällä.

Raiteet uusiksi

Viesti tulee EU-komissiolta. Komissio esittää – ei, se suorastaan vaatii, että Suomen uudet ratayhteydet rakennetaan niin kuin muualla Euroopassa. Sekään ei riittäisi, Suomen pitäisi siirtyä muun Euroopan mittoihin myös olemassa olevassa rataverkostossa. Hinnasta ei ole harmaata haisua, mutta jokainen ymmärtää, että raideleveyden muuttaminen on iso projekti. Rahaa palaisi paljon.

Muistissa on, mihin alikersantti Rokan ja kapteeni Lammion keskinäinen nahistelu Tuntemattomassa sotilaassa kulminoitui. Kun Rokka oli Lammion mielestä käyttäytynyt taas kerran röyhkeästi, niin hän vaati, että Rokka tulisi ryhmineen koristamaan hänen komentokorsunsa ympäristöä asettelemalla polkujen ympärille pieniä pyöreitä kiviä.

Ehdotus oli hölmöydessään ja psykologisessa ymmärtämättömyydessään niin älytön, että Koikkalainen ei ole kuluneina vuosina löytänyt sille vastinetta. Rokkakin teilasi sen heti. Nyt se on kuitenkin tapahtunut. EU-komissio sen teki: suunnitelma Suomen raideleveyden muuttamisesta on älyttömyydessään, turhuudessaan ja kalleudessaan kuin Lammion pyöreitten kivien asettelua.

Mustia pilviä taivaanrannassa

Kiviä – pyöreitäkin – Suomen maaperässä riittää, mutta pysykööt ne jatkossakin vuosituhantisissa kätköissään. Hyvin tuntuvat myös junat kulkevan kiskoilla, joissa raideleveys 1 524 millimetriä. Eikä haittaa yhtään, vaikka raideleveys on lähes sama myös Venäjän rautateillä. Muuten on Venäjän kanssa riittänyt ongelmia, mutta onneksi Suomen tie Naton jäseneksi helpottui entisestään, kun senaatti vahvisti Yhdysvalloissa kiljuen niin Suomen kuin Ruotsinkin jäsenyyden.

Turkin päätöstä odotellaan.

Vaikka EU-komissio tekeekin tärkeää työtään, niin muutoin tilanne on maassa rauhallinen. Mustikkaa tulee paljon, sieniä alkaa kohta puoliin lykätä muitakin kuin kantarelleja. Perusasiat ovat kunnossa, mutta mustia pilviä kasaantuu taivaanrannalle. Ei piruja seinille, mutta tuleva talvi on vaikea.

Lue kaikki Koikkalaisen kolumnit tästä!

X