Taiteilija Marita Liulian ajaton tyyli on selvää symboliikkaa
Marita Liulian taide ja tyyli kuvastavat hänen elämäänsä.
Marita Liuliaa kutsutaan vuorovaikutteisen mediataiteen suomalaiseksi pioneeriksi. Tyylituomari ei tiedä, mitä vuorovaikutteinen mediataide on, mutta vuorovaikutteisuudesta ja pioneereista Tyylituomari tykkää!
Ja kyllä tykkään myös omaperäisistä pukeutujista, sellaisista kuin Heinolassa asuva Liulia. Hänen tyylinsä pistää silmään – tallaa Liulia katuja Heinolassa, Helsingissä tai vaikka Hampurissa.
Nuorekas pukeutumistyyli kätkee symboliikkaa
Marita Liulian pukeutumisessa on viitteitä idästä ja lännestä, mutta lopputulos on aivan hänen omansa – ja ajaton. Vaikka taiteilija on nyt 60-vuotias, ulkonäön perusteella hän voisi olla vaikkapa 50 tai 40.
Taiteilijana Marita Liulian media on media, mutta pukeutujana hän taitaa olla symbolisti. Katsokaa vaikka taiteilijan kaula-aukkoja. Liulia on kertonut, että elämässä on riittänyt umpikujia. Ja kuinka ollakaan, hän suosii päänteitä, jotka ovat umpinaisia.
Kuvat: Jukka Pakarinen, Liisa Takala, Juha Tanhua, Marjo tynkkynen/om-arkisto ja Pasi Autio, Juha Kärkkäinen/LK
Galleria
Haloo, mikä ihanan mystinen iltapuku! Se puhuttelee Tyylituomaria, ja haluaisin käydä sen kanssa keskustelua.
Verevät sukkahousut tuovat pikkumustaan kohtalokkaan säväyksen.
Pätevä asu, jos esimerkiksi esittää linnanneitoa teatterissa tai toimii viinikellarin vartijana nunnaluostarissa.
Taiteilija maalaa rohkealla paletilla: hiusten, huulien ja asun punat muodostavat punastuttavan ihastuttavan kolmiyhteyden.
Asussa on hieno värivalinta mutta tanttamainen toteutus. Kampaus on sen sijaan ihan hullun hauska.
Synkkinä sadepäivinä Maritaa piristänee Ateneumin myymä sateenvarjo, jota koristaa Helene Schjerfbeckin Punaiset omenat -maalaus vuodelta 1915.
koreografi Tero Saarisesta. Kahta taiteilijaa yhdistää vahva karisma ja se, että he ovat tehneet vuosia yhteistyötä.