Oletko jo kokeillut fleksausta? Suoliston hyvät bakteerit rakastavat raakaravintoa – listasimme 10 hyvää syytä kokeilla raakaruokailua

Jaa artikkeliTilaa Seura
Raakaravinto on yksinkertaista: se on ruokaa, jota ei kypsennetä.
Raakaravinto on yksinkertaista: se on ruokaa, jota ei kypsennetä. © istockphoto
Kesän ihanimmat syrjähypyt tehdään huipputerveellisten raakaruokien maailmaan. Katso myös kolme reseptivinkkiä!

Kesäsesongin aikana ehdoton suositus syrjähyppyihin on raakaruoka, eli raakaruokailu.

Yksipuoliset raakaruokakuurit poistuivat muodista jo tovi sitten, mutta oletko tullut kokeilleeksi raakaruoalla fleksaamista? Fleksaus eli joustava retkeily erilaisten ruokavalioiden välillä tuo vaihtelua sekä ravinnon sisältöön että makuelämyksiin.

Pelkkä raakaravinnon syöminen vaatii opiskelua, vaivannäköä ja mielikuvitusta, mutta raakaruoan lisäileminen on hauskaa.

Miksi raakaruoille kannattaisi antaa mahdollisuus?

Raakaruoka on yksinkertaista ja nopeaa – ja terveellistä

1. Raakaruoka on helppoa ja nopeaa

Raakaravinto on yksinkertaista: se on ruokaa, jota ei kypsennetä. Ruoka valmistetaan pilkkomalla, soseuttamalla, suikaloimalla, litistämällä tai kuivattamalla – ei koskaan paistomittaria vahtimalla.

Kesällä on muutakin tekemistä kuin hikoilla kuuman hellan äärellä tai kulkea automarkettilabyrintissa etsimässä varrastikkuja, niitä ainoita oikeita muurinpohjalettujauhoja ja viime kesästä entisestään oudommaksi muuttuneita grillausöljyseoksia.

Raakaruoat valmistuvat muutamassa minuutissa parista raaka-aineesta. Aikaa kypsentämiseen ei tarvita, ja aloittelijakin osaa surauttaa smoothiekoneella raikasta sorbettijäätelöä tai raakakastiketta uusien perunoiden kyytipojaksi.

2. Se maistuu kesältä

Raakaravinto sopii kesän aterioille kuin mansikka kakun päälle. Ruoat ovat viilentäviä, raikkaita ja kesäisiä. Raakaruoan uusi, jännittävä makumaailma tuo ruokavalioon mukavaa vaihtelua.

Kesällä juureksetkin maistuvat parhailta raakoina, sillä niiden sokeripitoisuus on korkeimmillaan. Varastoinnin myötä sokeri muuttuu vähitellen tärkkelykseksi.

Suoliston hyvät bakteerit rakastavat raakaruokaa

Suoliston hyvät bakteerit rakastavat raakaruokaa. istockphoto

3. Kasviksista tulee hyvä olo

Suoliston hyvät bakteerit rakastavat raakaruokaa, koska se sisältää paljon kasvikuituja ja muita niiden ravinnoksi sopivia aineita. Soseutetut keitot, kastikkeet ja smoothiet ovat helposti sulavaa ja hellää ravintoa herkkävatsaisellekin, ja kuitupitoinen kasvisruoka auttaa ehkäisemään ja hoitamaan ummetusta.

Jos kärsit ärtyvän suolen oireyhtymästä, voit hyvinkin saada helpotusta vaivoihin ja vaihtelua ruokavalioon, kun opettelet tekemään raakoja aterioita tai aterianosia sinulle parhaiten sopivista kasviksista.

4. Saat puoli kiloa täyteen helposti

Raakareseptien avulla kasvisten, hedelmien ja marjojen osuutta ruokavaliossa on suorastaan naurettavan helppoa lisätä.

Lasi smoothieta, annos gazpachoa alkukeitoksi, tuorekastike pastan lisukkeena – ja suositusten mukaiset 500 grammaa kasviksia on nautittu.

Soseutetut raakaruoat auttavat lisäämään kasviksia lasten ruokavalioon. Myös ikäihminen, jonka ruokahalu ja ravinnontarve on vähentynyt, saa riittävän kasvismäärän helpommin nautituksi raakasoseina, keittoina ja juomina.

5. Keräät tupla-annoksen suojaravinteita

Kun käytät runsaammin raakaa, lisäät ja monipuolistat suojaravintoaineiden saantia.
Kypsät kasvikset kannattaa säilyttää lautasella kesälläkin, koska osa antioksidanteista muuttuu helpommin hyödynnettäviksi kasviksia kypsennettäessä. Mutta kun lisäät mausteeksi vielä tuoreruokaa, talletat samalla optimaalisen annoksen myös kypsennettäessä tuhoutuvia vesiliukoisia vitamiineja ja fytokemikaaleja.

Kasvisten suojaravinnepitoisuus on korkeimmillaan vastanostetuissa ja poimituissa kesän sesonkituotteissa.

Kasvisten suojaravinnepitoisuus on korkeimmillaan kesän sesonkituotteissa.

Kasvisten suojaravinnepitoisuus on korkeimmillaan kesän sesonkituotteissa. Raakaruoka on terveellistä. istockphoto

6. Raakaruoka tukee painonhallintaa

Jos vietät kesän flirttaillen raakaravinnon kanssa, saatat huomata muutoksia myös puntarilla. Raakaruoka on pähkinä- ja mantelipitoisia jälkiruokia lukuunottamatta hyvin kevyttä. Kun raivaat sille tilaa ruokavaliosta, se syrjäyttää todennäköisesti jotakin vähemmän terveellistä ja kaloripitoisempaa.

Muista kuitenkin ruokaympyrä: jos yrität syödä pelkkiä raakoja kasviksia, tulet vain nälkäiseksi ja kiukkuiseksi. Raaoilla kasvisherkuilla leikkiminen ja niiden lisäileminen ruokavalion oheen sen sijaan on hauskaa ja helppoa.

7. Voit raakailla sen verran kuin itse haluat

Raakaravintoon syvemmälle perehtyneet tekevät kokonaisia raaka-aterioita idätetyistä pavuista, liotetuista viljoista, pähkinöistä ja siemenistä, mutta aivan hyvin voit nauttia raakakastiketta tai ”kukkakaaliriisiä” broilerin tai savukalan seuralaisena.

8. Saat uusia ruokaideoita

Raakaruoan kanssa voi heittäytyä luovaksi ja kokeilla. Vääriä reseptejä ei ole, eikä kokatessa voi mikään mennä pahasti pieleenkään.

Kylmän gazpacho-keiton voi tehdä vaihteeksi keltaisista tai vihreistä kasviksista. Kermavaahdon ja majoneesin voi korvata manteli- ja cashewpähkinätahnalla.

Mehujääpuikkoja voi tehdä mansikan ja vesimelonin lisäksi mistä tahansa marja- tai hedelmäsoseesta, ja tuorekastikkeen voi hurauttaa porkkanasta, tomaatista, paprikasta tai mistä tahansa vihreästä. Lisää mausteiksi yrttejä, öljyä, etikkaa, suolaa ja pippuria.

Raakaruoan kanssa voi heittäytyä luovaksi ja kokeilla.

Raakaruoka on hyvää ja terveellistä: sen kanssa voi heittäytyä luovaksi ja kokeilla. istockphoto

9. Se on ekologista

Kun valitset raakaruoan, säästät energiaa ja hiilijalanjälkeä. Voit valita lähellä kasvavia sesongin tuotteita, piipahtaa torilla tai kipaista luontoon.

10. Se on hyvää

Joskus raakaruokaa voi nauttia ihan vain siksi, että se on herkullista. Nopea carpaccio ensimmäisistä pähkinäntuoksuisista herkkutateista, tuoremansikkakakku ja raikas hernehummus ovat kesän aidoimpia ja puhtaimpia makuja – ne eivät kaipaa mitään muuta maistuakseen täydellisen hyvältä.

Herkutellaan raakana

HERKUKSI: raaka banaani-suklaapehmis

Sekoita smoothiekoneella iso jäädytetty banaani ja 1 tl maapähkinävoita. Lisää 20 g suklaarusinoita ja nauti tuoremansikkasoseen kanssa.

60 kcal kevyempi kuin suklaa-kermajäätelötikku.

GRILLIRUUAN KYLKEEN: tuorehernehummus

Sekoita 1 dl tuoreita herneitä, nippu tuoretta minttua, 1 tl kylmäpuristettua oliivi- tai rypsiöljyä, pala valkosipulin kynttä, sitruunamehua ja 1 tl seesaminsiementahnaa.

30 kcal kevyempi kuin 1 dl perunasalaattia

PIKALOUNAAKSI: uudet perunat, savukala ja naattipesto

Soseuta mikserissä ¼ dl auringonkukansiemeniä, iso nippu porkkanannaatteja ja/tai villivihanneksia, 2 rkl neitsytoliiviöljyä, pala valkosipulia, 1 rkl ravintohiivahiutaleita ja kunnon ripaus merisuolaa. Nauti keitettyjen perunoiden ja savukalan kanssa.

170 kcal kevyempi kuin uudet perunat, kermaviilikastike ja kasslerpihvi.

Lue myös: Mikä tekee raakaruoasta terveellisen?

Artikkeli on julkaistu ensi kerran Kotilääkärissä 6/20.

Kiinnostuitko? Tilaa Kotilääkäri-lehti

X