12 vinkkiä nuorekkaaseen ihoon – lisää hehkua iästä huolimatta asiantuntijan ohjeilla

Jaa kaverilleTilaa Seura
Ikääntyvä nainen
© STEFANO LUNARDI / Istockphoto
Joskus ei vain jaksaisi näyttää ikäiseltään. Varsinkaan viisikymppisenä. Miten ulkonäöstä voisi huijata muutaman vuoden pois?

Kyllä 50+ -naiset ovat fantastisia olentoja: paljon nähneitä ja kokeneita, viisaudessa ja ymmärryksessä harjaantuneita, seksuaalisesti monella tavalla parhaassa iässä. He ovat työelämän luotettavia vastuunkantajia, äitejä, isoäitejä ja salaisuudet säilyttäviä sydänystäviä.

Juuri kun tuntuu siltä kuin elämä olisi parhaimmillaan, niin onko liikaa pyydetty, että saisi vielä viisikymppisenäkin näyttää kauniilta ja ihanalta?

Maailmalla bestselleriksi nousseen Iholla-kirjan kirjoittaja, saksalainen dermatologi Yael Adler tietää pulman. Hän tapaa vastaanotollaan paljon viisikymppisiä naisia, joilla on sama ongelma.

”On kauheaa, että yhteiskunnasta on tullut arvoiltaan niin kova. Isoäiti-ikäiset kokevat, että heidän täytyisi näyttää vuosikymmeniä nuoremmilta. Ikuisen nuoruuden tavoittelussa on jotakin pelottavaa. Toisaalta toive on ihan ymmärrettävä. Kaikki me haluamme näyttää hyvältä.

Positiivinen uutinen on se, että nainen voi olla kaunis ja hehkuva ihan missä iässä tahansa – ja näyttää silti ikäiseltään”, Adler vakuuttaa.

1. Huonot geenit? Älä huoli!

Ikääntymistä ei ole mahdollista pysäyttää eikä peruuttaa.

”Vaikka keksittäisiin voide, joka silottaisi naaman seuraavaksi sadaksi vuodeksi, soluja vanhenee ja kuolee. Meissä ei rypisty ainoastaan käärepaperi, vaan kehomme kaikkien solujen uudistuminen hidastuu biologisen kellomme tahdissa”, Adler toteaa.

Ikääntyminen on ihmisen perimässä. Geenit vaikuttavat siihen, missä tahdissa vanhenemme. Tässä suhteessa oman suuntaa-antavan rypistymisennusteensa voi tarkistaa vaikkapa vanhempien vanhoista valokuvista.

Lohdullista on se, että myös geneettisesti herkemmin ikääntyvät voivat jarruttaa ikääntymismuutoksia merkittävästi.

2. Luota ihoosi

Mitä enemmän ikää, sitä rankemmat huoltotoimenpiteet – näin tapaamme ajatella. On puhdistettava syvemmältä, hierottava, jumpattava kasvolihaksia, elvytettävä tehoseerumeilla, hankittava paksumpaa yövoidetta ja nuorentavaa päivävoidetta.

Yael Adlerin mukaan ylihuolehtiva asenne on kuitenkin turha. Iho tietää tarkalleen, mitä sen pitää tehdä missäkin elämänvaiheessa. Jotta se selviytyisi tehtävästään, se tarvitsee vain hiukan apua.

”Jos haluat tehdä ihollesi hyvää, älä tee liikaa. Iho nimittäin osaa huolehtia itse itsestään, vieläpä oikein hyvin”, Adler vakuuttaa.

Kasvojen ihon pesu

© iStockphoto

3. Vältä saippualla lotraamista

Ihon pinnan pH-arvo on 4,7–5,5, siis lievästi hapan. Ihon pintaa asuttaa runsas mikrobisto, joka hyötyy näistä olosuhteista ja huolehtii samalla ihon terveydestä ja hyvinvoinnista.

”Meillä on taipumus tehdä ihon mikrobiomille hallaa kaikenmoisilla hyvää tarkoittavilla toimenpiteillä”, Adler kertoo.

”Tyypillinen virhe on jatkuva saippuointi. Jos ihoa pestään kaiken aikaa emäksisillä saippuoilla, ihon happamuus heikkenee, mikrobiomi kärsii, ja ihon terveys ja elinvoima heikkenevät. Ihosta tulee suojaton, se altistuu tulehduksille ja taudinaiheuttajille.”

Suihkussa on siis järkevää käydä vain tarpeen mukaan. Hiki sisältää happoja, jotka ylläpitävät myös luonnollista kosteustasapainoa. Peseytymiseen kannattaa käyttää enimmäkseen viileää tai haaleaa vettä ja kriittisiin kohtiin happamia, synteettisiä pesuaineita, joiden pH-arvo on noin 5,5.

Usein saippualiuosten pH on kuitenkin 9–11. Kun saippuamerkkiä mainostetaan hellävaraiseksi tai hoitavaksi, sen pH voi olla 6–10. Alkalinen saippua kuivattaa ihoa. Apteekeista löydät aidosti pH-neutraaleja pesutuotteita.

Auttaako kollageeni?

Jos rypistyminen johtuu kollageenin vähenemisestä, voisiko kollageenin puutetta korjata syömällä lisää kollageenia kapseleina?

Kollageenikapseleiden tehosta ei ole vakuuttavaa tutkimusnäyttöä.

Rypyt eivät johdu ihon ravintoaineiden puutteesta, vaan ikääntymisprosessista. Kun ikääntymisprosessi etenee ja hormonitoiminta muuttuu, keho ei käytä enää proteiinia ihon rakentamisessa hyödykseen samalla tapaa kuin aiemmin.

Haluatko silti kokeilla kollageenin ihoa uudistavaa vaikutusta? Ihmeainetta saa kapseleina, mutta vaihtoehtoisesti voit keittää lihaliemen lihaisista luista tai syödä broileria nahkoineen.

Kollageenia saat myös liivatteesta tai vaikkapa makkarasta, jonka tuoteselosteessa mainitaan taikasana kamara – suomeksi sian nahka.

4. Kosteuskin on kosmeettista

Iän myötä ihon kyky sitoa kosteutta vähenee. Nuorentavat ryppyrasvat pörhistävät ihon pintakerrosta muutamaksi tunniksi. Iho imee pintakerrokseensa kosteutta, jolloin se todella näyttää hiukan siloisemmalta. Adlerin mukaan millään rasvalla ei kuitenkaan ole vaikutusta ihon löystyneisiin rakenteisiin ja kuituihin.

”Olivatpa rasvan ainesosat kuinka kalliita tahansa, ne eivät matkustele ihon suojakerroksen ja paksun orvaskeden alle sinne, missä joustavuutensa menettävät, vanhenevat kuidut oikeasti sijaitsevat.”

Jos iho näyttää voiteen ansiosta terhakammalta, pikanuorennusta voi käyttää meikin tavoin tilanteissa, joissa pirtsakka ja nuorekas look on tarpeen. Normaalioloissa iholle kannattaa antaa rauhaa tuottaa itse oma kosteutuksensa.

5. Hyvä huolenpito alkaa sisältä

Tehokkain tapa jarruttaa ulkoisia vanhenemismuutoksia ei löydy purkista. Vanhenemista hidastetaan omaksumalla sellaisia elintapoja, jotka auttavat solujen luonnollisia uusiutumismekanismeja.

Hyvät elintavat vaikuttavat peilikuvaan hitaasti, kymmenien vuosien aikajänteellä, ja siksi muutosten ehkäiseminen on huomattavasti toimivampaa kuin niiden peruuttaminen.

Jos heräät pohtimaan ravinnon, unen, stressinhallinnan ja liikkumisen tärkeyttä vasta myöhään aikuisiällä, voit kuitenkin tehdä itsellesi vielä paljon hyvää – älä siis koskaan ajattele, että nyt on jo liian myöhäistä.

Ruokavalio ja iho

© iStockphoto

6. Hae ryppyseerumia jääkaapista

Terveellinen, kasvisvoittoinen ruoka takaa iholle rakennusaineita ja suojaravinteita uudistumiseen. Erityisen tärkeitä ovat ravinnon suoja-aineet, jotka hillitsevät vanhenemista nopeuttavaa oksidatiivista stressiä.

Se, joka saa ravinnostaan runsaasti antioksidantteja, pysyy todennäköisesti pidempään rypyttömänä ja nuorekkaana. Siksi kasvikset, hedelmät ja marjat ovat hyvää nuorennuslääkettä.

Myös rasvainen kala ja kasvikunnan rasvat ovat tärkeitä niiden sisältämien hyvien rasvahappojen vuoksi.

Tärkeää on myös välttää ruoka-aineita, jotka lisäävät oksidatiivista stressiä. Valkoinen vilja, sokeri ja ravintoaineköyhät roskaruuat on hyvä karsia arkiruokavaliosta kokonaan pois.

Hodarit ja hampurilaiset kannattaa jättää teini-ikäisille jo siksikin, että runsassuolainen ruoka näkyy ohenevassa ihossa silmäpusseina ja turvotuksina. Mitä vähemmän suolaa, sitä vähemmän pöhötystä.

7. Rolling Stones vai vierivä kivi?

Viisikymppisissä eron näkee selvästi: on kankeasti liikahtelevia, pienestäkin rasituksesta hengästyviä jäykkiksiä ja notkean elegantteja elämäntapaliikkujia. Vierivät kivet jatkavat matkaansa sammaloitumatta samaan aikaan, kun rock-elämäntapaan viehtynyttä ikätoveria remontoidaan ties monennessako tyky-kuntoutuksessa.

Liikunta elvyttää verenkiertoa sekä syvältä että pinnasta, auttaa soluja uudistumaan ja pitää kehon notkeana, vetreänä ja toimivana.

Fyysinen hyvinvointi ja toimintakyky näkyy ulkoisessa olemuksessa tavalla, joka ei yksinkertaisesti voi jäädä keneltäkään huomaamatta.

8. Nuku itsesi nuoremmaksi

Unella on ikääntymistahtia hidastava vaikutus. Koko keho uudistuu ja korjaa itseään levon aikana. Uni huoltaa aivoterveyttä ja muistitoimintoja. Valvoskelu tekee ihmisestä hajamielisen ja unohtelevan, mikä ei varsinaisesti lisää nuorekasta vaikutelmaa.

Väsyneen ihmisen tuntee ihosta. Silmäpussit, tummat silmänaluset ja kalpea iho paljastavat yökukkumisen seuraukset. Silloin mikään pakkeli ei auta peittämään totuutta, vaan kanssaihmisetkin saattavat huomauttaa: ”Näytät väsyneeltä.”

Riittävä uni ihonhoidossa

© 123RF

9. Nukkumisasentokin vaikuttaa!

Vielä pieni vinkki: Jos haluat välttää silmäpusseja, nuku selälläsi. Yön aikana turvotus kertyy herkemmin kasvoihin vatsallaan maatessa.

10. Veltoksi viinillä?

Iho kavaltaa taitavimmatkin salatupakoijat. Ihosolujen normaali uudistuminen kärsii tupakan myrkyistä ja hapenpuutteesta.

Suomalaistutkimuksessa havaittiin, että tupakan myrkyt vähentävät ihon rakenneproteiinien määrää. Briteissä tehtiin tutkimus, jossa verrattiin tupakoivien ja tupakoimattomien kaksoissisarten ihon paksuutta. Tupakoivalla sisaruksella iho oli keskimäärin 25 prosenttia ohuempi.

Tupakointi oli tyylikästä joskus viime vuosituhannella. Nykynuorten mielestä tupakointi on ihan tyhmää, ja siinä he ovat täysin oikeassa.

Toisinaan viidenkympin rajapyykki alkaa oireilla menojalan vipatuksena. Ikäkriisin poikanen houkuttelee nuorekkaampiin vapaa-ajanviettotapoihin. Vaan aikuisen ihmisen keho ei pidä pikkutunneille venähtäneistä keikkailloista tai pitkästä, kuumasta festarikesästä. Kehossa on vähemmän nestettä, ja alkoholikin vaikuttaa voimakkaammin.

Myös ahkera viiniharrastus vanhentaa ja veltostaa ihoa. Vaikka naukkailu tapahtuisi kuinka sivistävissä merkeissä, se näkyy viisikymppisessä peilikuvassa valitettavan herkästi.

Viinin juonti ja iho

© 123RF

11. Rusketatko rusinaksi?

Jos haluat pitää ulkoisen olemuksesi nuorekkaana, on hyvä valita lautasantennin kokoinen lierihattu, jonka alle mahdut kokonaan piiloon auringon kavalalta UV-säteilyltä. Suojaa ihosi auringossa runsailla suojakertoimilla.

Auringon vaarat ovat päässeet hiukan unohtumaan kukoistavan D-vitamiinibuumin myötä. Suomalaisen paras lomanviettopaikka ei silti edelleenkään ole Pattayalla eikä Antalyassa, vaan Punkaharjulla tai Naantalissa.

”Skandinaavista ihoa ei ole suunniteltu trooppisiin olosuhteisiin. Kun D-vitamiinia saa myös ravinnosta, miksi sitä pitäisi hankkia kauneutensa ja terveytensä uhalla kohtisuoraan zeniitistä porottavan auringon alla lojuen? Älä myöskään ikinä harhaudu solariumiin vaikka pääsisit sinne ilmaiseksi”, Adler neuvoo.

12. Huijatako hapolla?

Vaikka monet syvästi viisaat naiset hyväksyvät ikääntymisensä ja suhtautuvat vanhenevaan kehoonsa ihailtavalla hyväksynnällä ja hellyydellä, tuskinpa koko ajan vanhemmalta näyttävä peilikuva silti aiheuttaa kenessäkään varsinaisia riemunläikähdyksiä.

Kun aikuisiän ulkoiset merkit eivät ole enää piilotettavissa somasti otsatukalla tai sipauksella valokynää, on ihan luonnollista, että meitä naisia alkaa hivenen ahdistaa. Ja niin moni mietti: jos ottaisin sittenkin sen piikin?

Se, miten kukin suhtautuu ryppyjen silotukseen plastiikkakirurgin vastaanotolla, on jokaisen oma asia. Menetelmät ovat nykyisin turvallisia, joskin kalliita. Tulos on, kuinkas muutenkaan, aina väliaikainen.

Adler ei ole jyrkästi botuliinia tai hyaluronihapon käyttöä vastaan

”Aiheen ympärillä käydään paljon tekopyhää ja kaksinaismoralistista keskustelua. Minua mietityttää ainoastaan näiden aineiden tolkuton ja vahingollinen käyttö.”

Hän kuitenkin onnittelee sydämellisesti niitä, joilla on niin paljon itsetuntoa ja rohkeutta, että he sallivat ihonsa vanhentua luonnollisella tavalla.

”Silloin iho voi kertoa kiehtovia tarinoitaan. Luomuiholle riittävät pienet päivittäiset teot: käytä säästeliäästi saippuaa, nauti hyvää ja huolella punnittua ravintoa, harjoita kohtuutta kaikessa epäterveellisessä ja mielellään kohtuuttomuutta silloin, kun iho on hemmoteltavissa suudelmilla ja rakkaudella.”

Ryppyjen täyttö

© iStockphoto

Lähde: Yael Adler: Iholla – kaikki kehomme suurimmasta elimestä. Otava, 2018. Yael Adleria haastateltiin artikkeliin myös puhelimitse.

Juttu on julkaistu Kotilääkärissä 5/2018.

Kiinnostuitko? Tilaa Kotilääkäri-lehti

X