Paljonko kananmunia saa oikein syödä? – Selvitimme kolme väitettä munien terveellisyydestä

Jaa kaverilleTilaa Seura
Kananmunien terveellisyys
© istockphoto
Kananmunaa syytetään turhaan sydänterveyden vaarantamisesta, sanoo ravitsemusepidemiologian dosentti Jyrki Virtanen Itä-Suomen yliopistosta.

Kanamunan rasva on haitallista rasvaa

Tarua.

Kananmuna listataan usein väärin tyydyttyneen haitallisen rasvan lähteeksi, vaikka siinä rasvojen suhde on hyvä. Kaksi kolmasosaa kananmunan rasvasta on pehmeää, hyvälaatuista, ja yksi kolmasosa kovaa, huonolaatuista rasvaa.

Rasva sijaitsee keltuaisessa. Rasva ei ole tärkein syy jättää keltuainen syömättä, vaan sen sisältämä kolesteroli, joka joillain ihmisillä voi nostaa veren kolesterolipitoisuutta. Keskikokoinen muna sisältää noin 200 milligrammaa kolesterolia, eli se on merkittävä kolesterolin lähde.

Perimä ratkaisee, paljonko munia voi syödä turvallisesti

Totta.

Valtaosalla ihmisistä ruoan kolesteroli ei vaikuta kovinkaan paljoa veren kolesteroliin, ja he voivat syödä munan päivässä ilman verisuonitaudin vaaraa. Suomessa yleisen Apo-E-4-geenin ja varsinkin Apo-E-4/4 geenityypin haltijoilla on toisin. Geenityyppi selviää verikokeesta.

Syötyjen munien vaikutusta kolesteroliin voi testata nauttimalla muutaman viikon ajan päivittäin kaksi munaa ja käymällä verikokeessa ennen ja jälkeen testijakson. Jos veren kolesteroli nousee reippaasti, munia olisi hyvä syödä enintään 3–4 viikossa.

Muna ei lihota

Totta.

Painonhallitsija hyötyy proteiinipitoisista ruoasta, sillä se pitää nälän poissa. Kananmunassa on erittäin korkealaatuista proteiinia: yhdessä keskikokoisessa munassa noin 7 grammaa.

Munassa ei ole kovin paljon rasvaa, keskikokoisessa noin 5 grammaa.

X