Älykeppijumppa opettaa keskittymistä ja kehonhallintaa ikään ja kuntoon katsomatta

Jaa kaverilleTilaa Seura
Johanna Tikkanen
Ohjaaja Johanna Tikkanen näyttää keppijumppa liikkeitä. © Anni Koponen / Otavamedia
Älykeppiä käytettäessä liikkeet ovat pitkälti samanlaisia kuin perinteisessä keppijumpassa.

Otetaan kepistä leveä kahden käden ote, nostetaan keppi pään yläpuolelle ja viedään se yläkautta hartioiden taakse. Jos kepin asento poikkeaa vaaka-asennosta, se värähtää.

Älykeppiä käytettäessä liikkeet ovat pitkälti samanlaisia kuin perinteisessä keppijumpassa. Senkin tarkoituksena on kehittää kehon liikkuvuutta ja lihasvoimaa kokonaisvaltaisesti. Erona on se, että älykeppi antaa välittömän palautteen suorituksesta.

Keppi havaitsee poikkeaman vaakasuorasta kahden asteen tarkkuudella. Parin kymmenen toiston jälkeen näyttö kertoo virhepisteiden summan.

Mutta mitä väliä on, jos jumppakeppi sattuu heilahtamaan suuntaan tai toiseen?

”Tavoitteena on kehon virheasentojen korjaus. Keppi kertoo, jos käyttäjän asentoon tulee virhe aina samassa kohdassa. Se kertoo, että kyseisellä alueella on joku vika. Kun ihminen saa välitöntä palautetta, hän alkaa automaattisesti korjata liikettään oikeaan suuntaan,” kertoo Erimoverin liikunnanohjaaja Johanna Tikkanen.

Kaksi eri keppimallia

Älykepistä löytyy kaksi mallia. Molempien käyttöliittymä on yksinkertainen, yksi nappi ja näyttö.

”Ryhmäliikuntamallissa on kaksi asetusta. Kun keppi asetetaan suoraan vaakatasoon, se kalibroi itsensä. Ensimmäinen asetus ilmoittaa, kun asento poikkeaa vaakasuorasta. Toinen asetus ilmoittaa, kun keppi on halutussa esimerkiksi 45 asteen kulmassa.”

Säädettävää kulmaa käytetään taivutuksissa ja kiertoliikkeissä. Älykepin värähdys kertoo, kun liike on viety tarpeeksi pitkälle. Näin saadaan tehtyä symmetrinen liikerata sekä vasemmalle että oikealle puolelle.

Edistyksellisempi malli mittaa myös kiertoliikettä, kallistuskulmaa, nopeutta ja kiihtyvyyttä.

Padin tai älypuhelimen sovelluksen kanssa käytettävällä mallilla on mahdollista tehdä perusteellinen kehon liikkuvuuteen keskittyvä kuntotesti.

Suomalainen keksintö

Älykeppi on suomalainen keksintö. Tikkasen mukaan se on keksitty saunassa.

”Sen ovat kehittäneet TE3 Oy:n Jarkko Kortelainen ja Ari Laakkonen. Minä olen suunnitellut ryhmäliikuntatunnit Erimoverille, ja olemme yksi TE3 Oy:n kumppaniyrityksistä”, Tikkanen kertoo.

Millaisille ihmisille älykeppijumppa sopii?

”Tätä voi suositella kaikille kehon hallinnan kehittämiseen ja yleisharjoitteluun. Monilla urheilijoilla kehon käyttö on epäsymmetristä. Tämä sopii myös työssä käyville niskahartiaseudun vaivojen hoitoon. Alaselän ongelmatkin johtuvat usein siitä, että keho ei ole tasapainossa.”

Erimoverin ryhmäliikuntatunneilla älykepillä harjoitetaan neljää kehonhuollon osa-aluetta.

Tunti alkaa alkulämmittelyllä ja liikkuvuusharjoittelulla, joita seuraavat voima- ja tasapainoharjoitukset.

Niistä edetään rotaatioharjoituksiin, joissa hyödynnetään älykepin säädettävää kallistuskulman tunnistusta.

Viimeisinä ovat vuorossa keskivartalon ja selän harjoitukset kuten yllä kohdassa e näytetään.

Ajan henki

Tikkanen on testannut älykeppiä nuorten jääkiekkoilijoiden ja jalkapalloilijoiden kanssa. Alakouluikäisten kanssa tuli hyvin esiin kepin pelillinen ulottuvuus.

”Lapset eivät aluksi jaksaneet keskittyä, mutta kun he tajusivat, että laite antaa palautetta, he alkoivat kisailla ja vertailla, millaisia tuloksia kaveri sai. Sitten he jo kyselivät, että saako tehdä vielä uudestaan.”

Pelillisyys, mittaaminen ja teknologia ovat kuntoilussa ajan henki. Älykeppi kuuluu tässä mielessä samaan sarjaan kuin sykemittarit, jotka tallentavat urheilusuoritusten tietoja ja kehon toimintaa kellon ympäri.

Teknistymisen toinen puoli on, että uudet laitteet ovat koko ajan yksinkertaisempia ja helppokäyttöisempiä.

”Ihmiset haluavat tuloksia, mutta niiden mittaamiseen käytettävän laitteen täytyy olla tarpeeksi yksinkertainen käyttää,” Tikkanen sanoo.

1. Ylävartalo taivutetaan selkä suorana

Liikkuvuusharjoitus alkaa lantion levyisestä haara-asennosta, keppi nostetaan ylös ja ylävartalo taivutetaan selkä suorana eteen, vatsan seutu tiukkana.

Ylävartalo taivutetaan selkä suorana eteen

Anni Koponen / Otavamedia

2. Tasapainoliike, kädet ylhäällä, jalka ensin eteen ja sitten taakse

Helpommassa versiossa jalkaterä pidetään lähellä lattiaa.

Tasapainoliike, kädet ylhäällä.

Anni Koponen / Otavamedia

3. Kyykkyyn ja ylös

Voimaliike lähtee hartioita leveämmästä asennosta, mennään kyykkyyn ja ylös. Ryhti pidetään suorana ja keppi suorilla käsillä vaaka-asennossa koko ajan.

Keppi suorilla käsillä vaaka-asennossa koko ajan.

Anni Koponen / Otavamedia

4. Yhdistelmäliikkeessä askelkyykky liitetään mukaan selän kiertoon

Keppi ilmaisee valitun lopetuskulman värähtämällä, liikesarjasta tulee symmetrinen.

Yhdistelmäliikkeessä askelkyykky liitetään mukaan selän kiertoon

Anni Koponen / Otavamedia

5. Lopetusliike ryhmätunnilla tehdään vatsallaan

Ota leveä ote kepistä, vie se pään yli taakse vaakasuorassa. Jalkoja voi nostaa hieman.

Lopetusliike ryhmätunnilla tehdään vatsallaan

Anni Koponen / Otavamedia

Artikkeli on julkaistu ensi kerran Kotilääkärissä 6/19.

Kiinnostuitko? Tilaa Kotilääkäri-lehti

X