Ehkäise osteoporoosia ja treenaa tasapainoa iloisella steppiharrastuksella

Jaa kaverilleTilaa Seura
Steppiharrastus
© Jonne Räsänen / Otavamedia
Oiva tapa kehittää aivoja ja tasapainoa on aloittaa stepin harrastus. Musiikki, rytmi ja kenkien naksutus nappaavat aloittelijan nopeasti mukaansa!

Pääsen tunnelmaan heti, kun puen jalkaani mustat steppikengät ja otan ensimmäiset askeleet. Kenkien kärjissä ja kantapäissä on metallipalat, joista lähtee se ääni, naksutus, joka on stepin sielu.

Steppikengät

© JONNE RÄSÄNEN / OTAVAMEDIA

Olen helsinkiläisen stepin harrastajien yhdistyksen Tap-Stepin tunnilla Aleksanterin teatterissa. Ryhmässä on kymmenkunta eri ikäistä naista. Ekakertalaisena haluaisin mennä takariviin, mutta eturivistä pystyn paremmin seuraaman opettaja Sari Veinolan neuvoja.

Helppoja askelluksia aluksi

Alkukankeus ja jännitys katoavat pian, kun saan rytmistä kiinni. Musiikki, rytmi ja kenkien naksutus nappaavat nopeasti mukaansa.

Hei, tämähän on hauskaa! Olenkin jo kaivannut jotain uutta ja iloista liikuntaharrastusta jumppien ja kuntosalin rinnalle.

Tunnin steppitreenin jälkeen olen aika kuumissani. Kurssilaiset muistuttavat, että steppi on oiva keino estää osteoporoosia, koska se on askeltamista kovaa lattiaa vasten.

Lisäksi se tekee hyvää tasapainolle ja aivoille. Puhumattakaan hyvästä mielestä, joka rytmikkäällä steppitunnilta tarttuu.

Steppi sopii aikuisille

  • Steppi on tanssimuoto, johon kuuluvat steppikenkien äänet.
  • Tanssija on itse soitin ja kengät ovat soittimet, mutta vartaloa käytetään kokonaisvaltaisesti.
  • Musiikkia käytetään laidasta laitaan ja samalla erilaisten musiikkien rakenteet ja rytmit tulevat tutuiksi. Tanssia voi myös ilman musiikkia.
  • Rytmitajusta on harrastusta aloittaessa hyötyä, mutta harjoitellessa rytmitaju, musikaalisuus ja tasapaino kehittyvät, samoin vartalon hallinta ja käsien käyttö.
  • Parhaimmillaan steppi sujuu silloin, kun pystyy tanssimaan rennosti. Steppiharrastuksen voi hyvin aloittaa aikuisena, vaikka 60–70-vuotiaana. Steppi kehittää kuntoa monipuolisesti.

Juttu on julkaistu Kotiääkäri-lehdessä 2/2018.

Kiinnostuitko? Tilaa Kotilääkäri-lehti

X