Jalkojen hoito säännöllinen kannattaa – Näin vältät ja hoidat yleisimmät jalkavaivat: Katso myös jumppaohjeet!

Jaa artikkeliTilaa Seura
jalkojen hoito
Ajan jälki näkyy myös jaloissa: jalkaan syntyy kovettumia, känsiä, kipuja ja kolotuksia. © Kuva: istockphoto
Vaivaako lattajalka, vasaravarpaat, vaivaisenluu tai plantaarifaskiitti? Muista säännöllinen jalkojen hoito. Terveet jalat kiittävät – katso hoito-ohjeet ja jumppavinkit!

Jalkojen hoito ennaltaehkäisee kivuliaita ja kiusallisia jalkavaivoja. Näillä ortopedi Helka Koivun ohjeilla ja jalkaterapeutti Pia Kallion neuvoilla hoidat tutut jalkavaivat ja myös pidät jalkasi kunnossa.

Säännöllinen jalkojen hoito pitää jalat terveinä

Kipin kapin varastoon ja kenkälaatikolle! Pitkävartiset saappaat ovat taas muodissa. Pikkaisen kenkälankkia päälle, ja varastosta esiin kaivetut kengät ovat kuin uudet. Mutta toisin kuin varastoon pari vuosikymmentä sitten kiikutetut, nämä kengät puristavat.

”Kengät ovat entiset, mutta jalka ei. Jalan poikittaisholvi laskeutuu ja jalka levenee iän myötä”, jalkaterapeutti Pia Kallio selittää.

Vaivoja tulee, jos yrittää tunkea jalkoja loppuelämän ajan samankokoisiin kenkiin kuin parikymppisenä. Jalkaan syntyy kovettumia, känsiä, kipuja ja kolotuksia.

”Elämän aikana kertyneet kilometrit tuntuvat jaloissa. Jalkaongelmat yleistyvät nelissäkymmenissä”, ortopedi Helka Koivu tietää.

Jalat askeltavat päivittäin tuhansia askelia. Keski-iässä askelia on kertynyt niin paljon, että niillä olisi voinut kiertää maapallon ympäri kerran, jopa kaksi. Joka askeella jalkaterä kantaa kehon painoa. Tekemäänsä työmäärään nähden jalat vaativat vähän: lähinnä vettä, voidetta, jumppaa ja kunnon jalkineet.

Hyväkuntoiset jalkaterän lihakset ja hyvät jalkineet tukevat jalkaa.

Hyväkuntoiset jalkaterän lihakset ja hyvät jalkineet tukevat jalkaa. Kuva: istockphoto

1. Jalkoja kiusaavat rakot ja hiertymät

Rakko on kehon keino suojata syvempiä kudoksia. Se syntyy, kun iho hiertyy sopimattomissa tai uusissa kengissä, tai kun kenkiä pidetään ilman sukkia.

Näin hoidat

Jos rakko on iso ja joutuu jatkossakin hankaukselle alttiiksi, puhkaise se desinfiointiaineella puhdistetulla neulalla. Jätä ihoreunat paikoilleen.

Suojaa rikkoutunut ihoalue rakkolaastarilla. Vaihda laastari uuteen joka toinen päivä ja katso, ettei rakosta pääse kehittymään haavaa. Diabeetikoille ei suositella tiiviitä rakkolaastareita.

Vältä vaiva

Sopimattomat kengät ja sukat ja ihon hautuminen lisäävät rakkoja ja hiertymiä. Kun ostat uusia kenkiä, pujota käsi kengän sisään. Mitä monivärisempi ja koristellumpi kenkä on, sitä enemmän siinä on mahdollisesti hankaavia saumoja.

Suojaa jalat patikkareissulle talkkia sisältävällä jalkavoiteella tai sinkkisalvalla. Ne muodastavat iholle hankaukselta suojaavan kalvon.

Jumppaa jalkaa

Kävele välillä avojaloin ja anna jalkojen hengittää. Paljain jaloin kävely vahvistaa jalkaterän lihaksia. Diabeetikon kannattaa pitää kengät jalassa jalkojen mahdollisten tuntopuutosten vuoksi.

Omat jalat, hyvät jalat

Vaikka vain noin 16 prosentilla ihmisistä on rakenteellisesti normaali jalka, lopuilla ei ole jalassaan virheasentoa. Yhdellä nivelet ovat keskivertoa löysemmät, ja toisella jalan kaari on korostuneen korkea.

”Ihmisillä on synnynnäisesti erilaiset jalat. Nimeämällä tietyt ominaisuudet virheasennoiksi saadaan moni ihminen huolestumaan turhaan”, ortopedi Helka Koivu sanoo.

Jalan rakenteellisista ominaisuuksista ei välttämättä aiheudu kantajalleen minkäänlaista kiusaa. Harmien todennäköisyys kasvaa, jos kävelytekniikka ei ole kunnossa tai kiloja on liikaa. Tällöin jalka voi kuormittua haitallisesti ja alkaa kipuilla, jolloin lähdetään lääkäriin.

Karbamidia sisältävät voiteet pehmentävät kovettumia.

Karbamidia sisältävät voiteet pehmentävät kovettumia. Kuva: istockphoto

2. Jalkojen känsät, kovettumat ja halkeamat

Sopimaton kenkä hankaa, jolloin iho paksuuntuu ja sarveistuu, ja siihen tulee känsiä ja kovettumia. Seisomatyö, kova alusta ja liian pienet sandaalit altistavat halkeamille.

Näin hoidat

Karbamidia sisältävät voiteet pehmentävät kovettumia. Sukan sisällä käytettävä kantakuppi pehmustaa kantapäätä ja tehostaa voiteen imeytymistä. Hydrokolloidilaastareista voi olla halkeamiin apua.

Vältä vaiva

Varaa varvassandaalit vain lyhyisiin siirtymiin ja korkokengit juhliin. Varvassandaaleissa kipristyneisiin varpaisiin tulee herkästi kovettumia ja känsiä. Korkeakorkoisissa kengissä kehon paino tulee päkiälle, jolloin päkiä sarveistuu. Jalkaholvin laskeutuminen altistaa päkiöiden kovettumiselle.

Tee varpaille nousuja. Ne vahvistavat jalan poikittaiskaarta ja ehkäisevät jalkaholvin laskeutumista.

Lisää ylimääräinen rasvakerros paineelle altistuville päkiöille ja varpaanpäille. Kantapäissä rasvakerros ehkäisee halkeamia.

Jumppaa jalkaa

Tee varpaille nousuja. Ne vahvistavat jalan poikittaiskaarta ja ehkäisevät jalkaholvin laskeutumista. Jumppaa jalan pieniä lihaksia seisomalla tasapainotyynyllä yhdellä jalalla, polvi hivenen koukussa.

Paina palloa, pyörittele ja liikuta sitä jalan alla eteen ja taakse.

Paina palloa, pyörittele ja liikuta sitä jalan alla eteen ja taakse. Kuva: Sampo Korhonen/Kuvaryhmä/SKOY

3. Krooninen kantapääkipu eli plantaarifaskiitti

Jalkapohjan jännekalvon tulehdus, plantaarifaskiitti eli krooninen kantapääkipu, on tyypillinen juoksijan ja patikoijan kiusa. Ylipaino ja seisomatyö pahentavat vaivaa. Se voi yllättää innokkaan säätöpöydän käyttäjän.

Näin hoidat

Jalkapohjaa kannattaa venytellä ja hieroa aamulla ennen ylösnousua ja myöhemmin päivän mittaan. Kipugeeli ja tulehduskipulääke helpottavat kipua. Kenkään voi laittaa silikonisen pehmusteen tai ilmatyynyn. Nukkumaan mennessä jalkaan voi pukea yölastan tai -sukan.

Apuvälineitä saa apteekeista, terveyskaupoista, jalkaterapeuteilta ja fysioterapeuteilta. Yölastaa voi kysyä kaupunkien apuvälinelainaamoista.

Jalkaterveyden ammattilainen ohjeistaa venytyksissä ja voi teipata kantapään, mikä vähentää kipua. Lääkäri voi pistää jalkaan kortisonia.

Vältä vaiva

Kireät pohkeen lihakset venyttävät jalkapohjan kalvoa. Nilkan liikkuvuutta ylläpitävät harjoitteet pitävät pohkeen liikkuvana. Hyvät kengät vähentävät kantapään kuormitusta. Kovat, lättäpohjaiset jalkineet altistavat kantapääkivulle.

Jumppaa jalkaa

Istu tuolille ja laita tennispallo jalkapohjan alle. Paina palloa, pyörittele ja liikuta sitä jalan alla eteen ja taakse.

Lue myös: Plantaarifaskiitti teki urheilullisesta Lindasta kipukroonikon: ”Söin särkylääkkeitä päivittäin kuin karkkia”

4. Vaivaisenluu vaatii leveitä kenkiä ja jalkajumppaa

Vaivaisenluussa ukkovarvas kääntyy kohti muita varpaita, ensimmäinen jalkapöydän luu pullistuu sisäänpäin ja ukkovarpaan tyvinivelen rakenne pettää. Nivel limapusseineen kipeytyy ja turpoaa.

Näin hoidat

Vaihda jalkineet leveämpiin. Jos virheasento on lievä, jalkaterapeutti voi auttaa. Erilaiset varvasvälituet ja lastat lievittävät kipua. Jalkaterveyden ammattilainen osaa neuvoa erilaisia harjoitteita ja voi käsitellä jalkaa mobilisaatiotekniikoilla.

Jos kipu ei helpota muulla hoidolla, harkitaan leikkausta.

Vältä vaiva

Ahtaat, kapeat ja korkeakorkoiset kengät ja jalan perinnöllinen rakenne altistavat vaivaisenluulle. Lattajalkaan liittyy usein vaivaisenluu.

Jumppaa jalkaa

Laita tennispallon puolikas isovarpaan tyvinivelen alle. Paina pallo lattiaa vasten litteäksi. Pidä kantapää maassa ja varpaat suorina. Katso lisää ohjeita jalkajumppaan!

Voiko ylipainoinen juosta?

Ylipaino altistaa rasitusvammoille, muttei estä juoksuharrastusta. Ylipainoinen voi juosta, kun tekniikka, jalkineet ja juoksualusta ovat kunnossa.

Polvien sisäänpäin kiertynyt asento kuormittaa kävellessä polvea, jalkaterää ja nilkkaa, ja ylipaino lisää kuormitusta. Juoksutekniikka kannattaa tarkistuttaa ammattilaisella.

Kannattaa satsata hyvällä iskunvaimennuksella varustettuihin tossuihin ja suosia lenkeillä pehmeitä alustoja.

Malttia on valttia. Kuntoon nähden kova treeni ja sen määrän kasvattaminen liian nopeasti altistavat kenet tahansa rasitusvammoille.

Lue myös: Kivulias vaivaisenluu rajoittaa Suvin kenkävalintaa ja harrastuksia: ”Jos haluan juosta, suuntaan uimahalliin”

Varvassandaleissa varpaat joutuvat kannattelemaan kenkää, mikä altistaa vasaravarpaille.

Varvassandaleissa varpaat joutuvat kannattelemaan kenkää, mikä altistaa vasaravarpaille. Kuva: istockphoto

5. Vasaravarpaat kiristävät päkiäniveliä

Vasaravarpaissa varvas on koukistunut tyvi- tai kärkinivelestään, ja vain varpaan pää osuu alustaan. Koukistuneet varpaat kiristävät päkiäniveliä.

Näin hoidat

Pidä varpaat liikkuvina hieromalla ja venyttelemällä kireitä lihaksia ja jänteitä. Jalkaterapeutti neuvoo oikaisijoiden hankinnassa. Varpaat voidaan suojata lampaanvillalla. Jos muu hoito ei auta, vasaravarpaat voidaan leikata.

Pidä varpaat liikkuvina hieromalla ja venyttelemällä kireitä lihaksia ja jänteitä.

Vältä vaiva

Korkeakorkoinen, liian pieni kenkä tai liian pieni sukka vetävät varpaita koukkuun. Varvassandaleissa varpaat joutuvat kannattelemaan kenkää, mikä altistaa vasaravarpaille.

Jumppaa jalkaa

Istu tuolille, rentouta jalka ja harita varpaita erilleen toisistaan. Käytä tarvittaessa sormia apuna.

jalkojen hoito

Jalkojen hoito on hyvä ottaa osaksi arkea. Hyväkuntoiset jalkaterän lihakset ja hyvät jalkineet tukevat jalkaa. Kuva: istockphoto

6. Lattajalka altistaa vaivaisenluulle

Kun jalkaholvi laskeutuu, nilkan ja jalkaterän sisäsyrjä painuvat alaspäin ja kantapää kääntyy ulospäin. Jalka kuormittuu väärin, mistä aiheutuu kipua nilkan sisäsyrjään. Lattajalka altistaa vaivaisenluulle.

Näin hoidat

Kipu on seurausta jalan holvia ylläpitävän jänteen tulehtumisesta, mikä vaatii alkuun lepoa.

Jalka jaksaa paremmin tuettuna. Hyväkuntoiset jalkaterän lihakset ja hyvät jalkineet tukevat jalkaa. Lihasten harjoitteluun saa apua fysioterapeutillta ja jalkaterapeutilta. Tukipohjallisista ei ole apua.

Vältä vaiva

Ylipaino, raskaudet, seisomatyö ja jalkaterän pienten lihasten huono kunto altistavat jalkaholvin laskeutumiselle.

Jumppaa jalkaa

Istu ja anna jalkapohjan levätä lattialla, varpaat suorassa. Vedä varpaita lattiaan pitkin kohti kantapäätä. Älä irrota varpaita lattiasta, vaan pidä jännitys muutaman sekunnin ajan.

Hyvää jaloille

1. Suihkuttele jalat puhtaiksi. Kylvettäminen kuivattaa jalkojen ihoa. Kuiva iho altistaa iho-ongelmille.

2. Muista kuivata myös varvasvälit. Astiapyyhe pujahtaa helpommin varpaiden väliin kuin paksu froteepyyhe.

3. Käytä lampaanvillaa. Jos varvasvälit ovat kovin tiiviit, pujota niihin lampaanvillaa. Se imee hautovaa kosteutta. Käyttöohjeet löytyvät netistä.

4. Hiero voide ihoon. Jalkaterään valitaan rasvaisempi perusvoide kuin sääriin. Varpaiden välejä ei rasvata.

5. Unohda raspi. Raspaaminen lisää kovettumia. Iho puolustautuu ja paksunee hankauskohdassa. Pakkotilanteessa turvaudu hohkakiveen tai jalkaterveyden ammattilaisen apuun.

6. Käytä kuorinta-ainetta. Jalkapohjien kuollut sarveiskerros lähtee vaikka sokerin ja öljyn seoksella.

7. Leikkaa tai viilaa kynnet suoriksi. Pyöristetyt reunat kasvavat kipeästi sisäänpäin. Jotta kynsi suojaa alla olevaa ihoa, se leikataan varpaan pituuteen – ei lyhemmäksi.

8. Kurkkaa kengän sisään. Repsottava vuori voi hangata ja hiertää.

Asiantuntijoina jalkaterapeutti puheenjohtaja Pia Kallio, Suomen Jalkojenhoitajien ja Jalkaterapeuttien liitto ry (SJJL) ja ortopedi, jalkakirurgi Helka Koivu, Pohjola Sairaala, Turku.

Artikkeli on julkaistu ensi kerran Kotilääkärissä 7/20.

Lue myös: Kuusi jumppaohjetta, joilla vahvistat jalkaholveja ja venytät jalan kireitä lihaksia

Kiinnostuitko? Tilaa Kotilääkäri-lehti

X