Kärsitkö ylävatsavaivoista eli dyspepsiaoireista? Näin hoidat ja ennaltaehkäiset oireilua

Jaa kaverilleTilaa Seura
Ylävatsavaivat
© istockphoto
Vatsa on suomalaisten yleisin syy lääkärikäynnille, mutta ruoansulatuksesta aiheutuneita vatsavaivoja voi lievittää myös kotikonstein.

Jopa 20–40 prosenttia suomalaisista kärsii toistuvista ruuansulatusvaivoista.

Ylävatsavaivoiksi, eli dyspepsiaoireiksi luetaan vatsan turvottelu, aterian jälkeinen poikkeava ”ähkyn” tunne, röyhtäily, ylävatsan turpoaminen ja kivut.

Dyspepsiasta puhutaan, kun oireiden taustalta ei löydy elimellisiä syitä tai esimerkiksi mahalaukun helikobakteeritartuntaa, vaan oire on puhtaasti ”toiminnallinen” eli elimistön normaalin toiminnan aiheuttama.

Uutta tietoa

1. Dyspepsiaoireiden syyt ovat usein tuntemattomia. Tutkimuksissa on kuitenkin havaittu, että dyspepsiasta kärsivien oirekuvassa on samantyyppisiä piirteitä kuin IBS:ssä.

2. Monilla ylävatsaturvottelusta kärsivillä mahalaukku tyhjenee tavallista hitaammin. Ylävatsavaivoja potevien kivun aistimus myös aktivoituu muita herkemmin, kun mahalaukkuun kohdistuu venytystä.

3. Dyspepsiaan ei useinkaan liity tavanomaista suurempaa mahan venytystä tai esimerkiksi ilman nielemistä. Onkin arveltu, että ainakin osa ylävatsavaivoista on pelkästään vatsan ylireagointia venytykseen.

4. Osalla dyspepsiaoireisista psyykkiset tekijät ja etenkin stressi laukaisevat oireilun.

Tämän voit tehdä itse

Tunne tyypilliset töppäykset: dyspepsiaa aiheuttavat ainakin hotkiminen, hapokkaat juomat, purukumi, tupakka ja runsas tulehduskipulääkkeiden käyttö.

Julista ruokarauha. Huolehdi siitä, että ehdit syödä arjessa säännöllisesti, mieluiten 4–5 kertaa päivässä. Vältä isoja annoksia ja pitkiä ateriavälejä. Varaa ruokailuun aikaa vähintään 20 minuuttia ja pureskele ruoka kunnolla. Älä vain haukkaa jotakin, vaan pyri tekemään ruokahetkistä nautinnollisia ja miellyttäviä.

Mieti kypsennysmenetelmiä. Käristetyt, paistetut ja grillatut ruuat aiheuttavat oireita useammin kuin keitetyt, haudutetut ja höyrytetyt. Kasviksia voi olla helpompi sulatella kevyesti höyrytettyinä tai vokattuina kuin raakoina.

Ruoanvalmistus ja vatsavaivat

Suosi keittämistä, hauduttamista ja höyryttämistä paistamisen sijaan. istockphoto

Ennakoi ruokavaliolla. Kiire aiheuttaa monilla vatsavaivoja. Kun tiedät, että edessä on stressaava elämänvaihe ja osaat odottaa mahan temppuilua, jätä pois ainakin viisi p:tä – pizzat, pihvit, punaviini, purkka ja punainen liha. Siirry lempeisiin kypsennysmenetelmiin ja helposti sulaviin puuroihin, kasvispyreisiin ja kalaan.

Vältä särkylääkkeitä. Monet tulehduskipulääkkeet ärsyttävät mahaa. Jos joudut syömään lääkkeitä, pyydä lääkäriä vaihtamaan särkylääkkeet vatsaystävällisempiin. Parasetamoli on mahaturvallinen särkylääke ohimeneviin kipuihin.

Jätä ammattilaiselle

Kaikki ylävatsavaivat eivät ole toiminnallisia. Lähes puolella ihmisistä, jotka hakeutuvat lääkäriin ylävatsaoireiden vuoksi, syyksi paljastuu jokin ruuansulatuskanavan sairaus.

Mahalaukun ja ruokatorven sairaudet ovat nuorilla harvinaisia, mutta yli 55-vuotiaan on viisasta hankkiutua lisätutkimuksiin, jos oireet ovat päivittäisiä, alkavat äkillisesti ja rajuina tai jos niihin liittyy oksentelua tai laihtumista.

Tyypillisiä ylävatsavaivojen aiheuttajia ovat peptinen ulkustauti, refluksitauti, ruokatorven tulehdus ja ruuansulatuskanavan kasvaimet. Myös laktoosi-intoleranssi ja keliakia oireilevat osalla ihmisistä ylävatsapainotteisesti. Joskus ylävatsan kipu voi olla sepelvaltimotaudin ensimmäinen oire.

Lähde: Ylävatsavaivat ja refluksioireet. Käypä hoito -suositus. Duodecim 4/2019.

Artikkeli on julkaistu ensi kerran Kotilääkärissä 6/19.

Kiinnostuitko? Tilaa Kotilääkäri-lehti

X