Kaurajuoma on yhä useamman kestosuosikki – Vaaniiko paha sokeri trendijuomassa?

Jaa kaverilleTilaa Seura
Suomessa eletään kauramaito-buumia
Kaurajuomia löytyy nyt kauppojen hyllyillä joka lähtöön. © iStock
Suomi elää nyt kaurajuoma-buumia, mutta pitäisikö kuluttajien tutkia tuoteselosteita toisenkin kerran – ja vaihtaa takaisin lehmänmaitoon?

Amerikkalainen terveysbloggaaja ja some-vaikuttaja Jeff Nobbs hyökkää  blogikirjoituksessaan kovin sanoin Suomessakin kuluttajien suosimaa Oatley-kauramaitoa vastaan. Kaurajuoma saa kyytiä muun muassa sen sisältämien korkeiden sokeripitoisuuksien ja transrasvojen vuoksi.

Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen (THL) tutkija Peppi Haarion mukaan yksittäisten elintarvikkeiden vertailu ei yleensä ottaen ole kovin mielekästä, mutta tässä tapauksessa se voi jopa kannattaa, sillä kaurajuoma ja lehmänmaito ovat ravitsemuksellisesti lähellä toisiaan.

Ravitsemus koostuu monesta asiasta

”Kokonaisuus ratkaisee”, toteaa Peppi Haario ja jatkaa:

”Ilman näitä tuotteita ihminen pärjää varsin hyvin – toisaalta mikään näistä tuotteista ei myöskään ole epäterveellinen. Ravitsemus koostuu monesta asiasta.”

Peppi Haarion mukaan kaurajuomista voi olla haittaa niille, jotka reagoivat voimakkaasti gluteeniin – tosin tähänkin huutoon elintarviketeollisuus on vastannut, sillä nykyään myös gluteenittomasta kaurasta valmistetaan kaurajuomia.

Kaurajuoman ja lehmänmaidon suurimmat erot löytyvät Peppi Haarion mukaan niiden proteiinipitoisuuksista.

”Lehmänmaidon proteiini on parempilaatuista kuin kaurajuomissa, lisäksi lehmänmaidon proteiinipitoisuudet ovat suurempia.”

Proteiini on ravintoympyrän kulmakivi

”Suomalaiset saavat tällä hetkellä ruokavalionsa mukana riittävästi proteiinia, se ei nouse ravitsemukselliseksi huolenaiheeksi”, Peppi Haario toteaa. © iStock

Katse tuoteselosteeseen

Proteiinien ohella suurin osa kaurajuomista sisältää myös saman määrän vitamiineja ja kivennäisaineita kuin tavalliset lehmänmaidot.

”On hyvä muistaa, että Suomessa luomukaurajuomia ei ole täydennetty vitamiineilla tai kivennäisaineilla. Luomu-lehmänmaitoakin saa täydentää ainoastaan D-vitamiinilla”, Haario huomauttaa.

Tarkemmat tiedot kaurajuoman koostumuksesta käyvät ilmi pakkauksissa näkyvistä tuoteselosteista – niitä kannattaakin tarkastella kaupassa ennen ostopäätöksen tekemistä.

Vaaniiko paha sokeri kaurajuomassa?

Jeff Nobbs kauhistelee päivityksessään Oatly-kaurajuoman tuotantoprosessissa syntyvän maltoosin korkeita sokeripitoisuuksia. Maltoosin glykeeminen indeksi, toisin sanoen sen vaikutus verensokeriin, on 105.

Lukema on varsin korkea – ruoka-aineet, joiden glykeeminen indeksi on 70 tai yli, katsotaan kohottavan verensokeria merkittävästi.

Vertailun vuoksi Nobbs muistuttaa, että sokerisena ja epäterveellisenä elintarvikkeena pidetyn donitsin glykeeminen indeksi on 75 – siis paljon alhaisempi kuin maltoosin.

Glykeeminen indeksi kertoo hiilihydraattien vaikutuksesta verensokeriin

Glykeeminen indeksi kertoo, kuinka nopeasti hiilihydraatit imeytyvät suolistosta vereen. © iStock

Peppi Haarion mukaan on totta, että kaurajuomissa hiilihydraattipitoisuudet ovat korkeammat kuin lehmänmaidossa ja soijamaidossa.

Jeff Nobbsin blogikirjoituksessa vertaus kauralatten ja Coca-Colan välillä kuitenkin ontuu.

”Pitäisi tietää, minkä kokoisesta latte-kahvista tai Coca-Cola -tölkistä tässä tapauksessa puhutaan ja onko latte mahdollisesti makeutettu sokerilla tai makusiirapilla. Vaikka kaurajuoma sisältää maltoosia, ei maltoosin glykeeminen indeksi ole sama asia kuin kaurajuoman glykeeminen indeksi. Kaurajuoma sisältää myös muita ainesosia, jotka vaikuttavat kaurajuoman glykeemiseen indeksiin”, Haario selventää

Kaurajuoman ravintokuidut tasaavat verensokeria

Tuoteselosteista käy ilmi, että sokerimäärät eivät kaurajuomissa ole yleisesti ottaen kovin suuria, mutta niiden määrä vaihtelee kaurajuomasta riippuen. Hiilihydraattipitoisuudet ovat kuitenkin suurempia perinteiseen lehmänmaitoon verrattuna.

”Lehmänmaidossa hiilihydraatit vaihtelevat 3-5 gramman välillä, kaurajuomissa vaihteluväli voi olla 5,5 – 11 grammaa”, Peppi Haario kertoo.

Kaurajuoman sisältämästä ravintokuidusta lähes puolet on beetaglukaania, joka auttaa tasaamaan verensokeria ja laskee veren kolesterolipitoisuutta. EU:n suosituksen mukaan beetaglukaania tulee terveysvaikutuksen saavuttamiseksi nauttia vähintään 3 grammaa vuorokaudessa.

Tarkkana kaupan juomahyllyllä

Mikäli hiilihydraatit huolettavat, on hyvä tietää, että kaikki kaurajuomat eivät pakkausmerkintöjen mukaan sisällä ravintokuitua.

”Kaurajuomissa ravintokuitujen pitoisuudet vaihtelevat nollasta yhteen grammaan 100 grammaa kohti. Parhaimmillaan puolesta litrasta kaurajuomaa saa siis 5 grammaa kuitua”, Haario selventää.

Pienellä laskutoimituksella selviää, että beetaglukaanin kolesterolia alentava vaikutus saadaan aikaiseksi nauttimalla noin 7,5 desilitran verran kaurajuomaa, joka sisältää kuitua yhden gramman 100 grammaa kohti.

Transrasvamäärät eivät huolestuta

Kaurajuoman valmistukseen tarvitaan kauran lisäksi vettä ja rapsiöljyä. Blogisti Jeff Nobbs soimaa kirjoituksessaan rapsiöljyä elimistölle epäterveellisenä transrasvana.

Päinvastoin kuin Nobbs, Peppi Haario ei näe asiassa syytä huoleen.

”Oatlyn ilmoittama kaurajuomien sisältämä transrasvojen määrä on niin pieni, ettei sillä ole terveyden kannalta merkitystä.”

Muutos on tullut jäädäkseen

Tutkija Peppi Haario ajattelee, että syitä kaurajuomabuumin syntymiseen on useita, mutta arvelee ilmastovaikutuksien painavan tällä hetkellä eniten kuluttajan valintakriteereissä.

Erilaisten kasviproteiinien ja -valmisteiden käyttö on ylipäätään lisääntynyt.

”Ilmiö ei näytä koskevan pelkästään erityisruokavaliota noudattavia ihmisiä, vaan perinteisiä lehmänmaitotuotteita käyttäneet kuluttajat ovat siirtyneet käyttämään syystä tai toisesta joko kaurajuomia tai muita juomia – osittain tai kokonaan”, Haario sanoo.

Hän uskoo, että muutos juomien kulutustottumuksissa on pysyvä.

”Vaikka ruokatrendejä on vaikea ennustaa, tulevaisuudessa vaihtoehtojen valikoima tulee varmasti kasvamaan nykyisestä.”

Lehmänmaidolle löytyy runsaasti vaihtoehtoja.

Perinteiselle lehmänmaidolle löytyy runsaasti vaihtoehtoja. © iStock

Lue myös: Saatko näitä tarpeeksi? Ravitsemusterapeutti listasi suomalaisten yleisimmät ravintoainepuutokset

X