Kolme väitettä aurinkorasvoista: Mikä aurinkosuoja on paras kesän rientoihin?

Jaa kaverilleTilaa Seura
Aurinkosuoja kesäksi
© istockphoto
Jos haluaa välttää ihon vanhenemista, tuotteessa täytyy olla myös UVA-merkintä, kertoo kuntoutussuunnittelija Teija Launis Allergia-, iho- ja astmaliitosta.

Kaikki aurinkosuojat ehkäisevät ryppyjä

Tarua.

Auringon valossa on sekä ihon palamista aiheuttavaa UVB-säteilyä että vanhenemista edistävää UVA-säteilyä. Kaikki aurinkosuojat ehkäisevät ihon palamista, mutta läheskään kaikki tuotteet eivät hidasta auringon UV-säteilystä johtuvaa ihon vanhenemista.

Jos haluaa hidastaa ihon vanhenemista, kannattaa tarkistaa, että tuotteessa on UVB-merkinnän lisäksi myös UVA-merkintä. Paras tapa huolehtia ihosta on kuitenkin välttää liiallista aurinkoa keskipäivän aikaan ja käyttää suojaavia vaatteita, päähinettä ja aurinkolaseja.

Suomessa on hyvä käyttää suojakerrointa 30

Tarua.

Suojakertoimen tarve on hyvin yksilöllinen. Jos iho ruskettuu helposti eikä pala, pärjää usein suojakertoimella 20.

Herkästi palavat, valoyliherkät ja aurinkoihottumasta kärsivät sen sijaan tarvitsevat huomattavasti korkeamman suojakertoimen, kuten 30 tai 50. Jos taas pistäytyy ulkona vain silloin tällöin, pärjää hyvin kosteus- tai meikkivoiteen suojakertoimella 15.

Reissuun on hyvä valita suojakerroin 50

Totta.

Sekä merelle, etelänmatkalle että vuoristoon kannattaa valita korkea suojakerroin, kuten 50. Aurinko porottaa merellä ja monissa ulkomaan kohteissa huomattavasti voimakkaammin kuin Suomessa.

Aurinkosuoja on hyvä levittää jo puoli tuntia ennen kuin lähtee ulos, ja sen jälkeen sitä on lisättävä parin tunnin välein. Rantalomakohteissa kannattaa muistaa, että aurinkosuojaa täytyy lisätä aina uinnin jälkeen, vaikka tuotteessa lukisi, että se on vedenkestävä. Sopiva määrä on kaksi ruokalusikallista kerralla.

X