Lakka – mikrobien kauhu: C-vitamiinipitoisuus voi olla appelsiiniin verrattuna jopa nelinkertainen

Jaa kaverilleTilaa Seura
lakka marja
© istockphoto
Lakka on marjoista kuitupitoisin ja luontainen foolihapon lähde – se on siis omiaan ehkäisemään suomalaisten yleisimpiä ravitsemuksen sudenkuoppia.

Lakka sisältää C-vitamiinin lisäksi myös E-vitamiinia ja A-vitamiinin esiastetta sekä monia eri kivennäisaineita, kuten magnesiumia, kaliumia ja kuparia sekä fenolihappoja ja flavonoideja.

Tutkittua tietoa

Lakalla on todettu vahva mikrobien kasvua hillitsevä vaikutus. On havaittu, että lakkauutteet estävät ruoansulatuskanavan haitallisten bakteerien ja suolistopatogeenien kasvua, mutta niistä ei ole haittaa hyödyllisille maitohappobakteereille.

Kansanviisautta

Kansanlääkinnässä lakka on ollut arvostettu ennen kaikkea keripukkia ehkäisevien vaikutustensa vuoksi.

Kokeile lakkakastiketta

Soseuta lakat tasaiseksi kastikkeeksi smoothiekoneella ja lisää halutessasi hieman sokeria.

Nauti kastiketta puuron, jogurtin, viilin, jäätelön, aamiaismurojen tai myslin kanssa.

Asiantuntija: dosentti Riitta Törrönen, Itä-Suomen yliopisto, kansanterveystieteen ja kliinisen ravitsemustieteenyksikkö.

Artikkeli on julkaistu ensi kerran Kotilääkärissä 7/19.

Kiinnostuitko? Tilaa Kotilääkäri-lehti

X