Aikuisbaletissa moka on aloittelijan lahja: ”Notkeudelle pitää antaa aikaa”

Notkeus ei ole kriteeri aikuisbaletin aloittamiselle, vaan tärkeintä ovat kärsivällisyys ja halu oppia.

Jaa artikkeliLähetä vinkki

Notkeus ei ole kriteeri aikuisbaletin aloittamiselle, vaan tärkeintä ovat kärsivällisyys ja halu oppia.
(Päivitetty: )
Teksti: Karoliina Kanerva

Katsojan silmiin balettinäytös on taide-elämys, jossa yhdistyvät pilkuntarkka taito ja tanssin kauneus. Usein ammattiballerinan liikkeiden taustalla piilee kuitenkin tuntikaupalla hien- ja verensekaista työtä.

Aikuisbaletissa oppimisen tahti on huomattavasti rauhallisempi, ja päämääränä onkin löytää tanssin ja musiikin välinen harmonia. Arkipäivän ajatuksia pääsee pakoon tunneilla, joissa ”moka” on aloittelijan lahja.

”Balettiin ei ole ikärajaa. Aloittajan ei tarvitse päästä spagaattiin tai osata tanssia varvastossuilla. Tärkeintä ovat kärsivällisyys ja pitkäjänteisyys, sekä tietysti halu oppia ja nauttia musiikin tahtiin liikkumisesta”, Helsingin tanssiopiston baletinopettaja Laura Poikolainen sanoo.

Kovaan urheilurasitukseen tottuneelle baletin ensitunnit saattavat tuntua hidastempoisilta, sillä harjoittelussa edetään ryhmän taitotason mukaan. Baletinopettaja käy uusien alokkaiden kanssa perusteellisesti läpi tärkeimmät liikkeet – pliét ja tendut – sekä auttaa oikeiden lihasten löytämisessä. Ryhmissä niin ikä- kuin kokemushaitaritkin ovat usein suuret, ja jokaisen lähtötilanne pyritään ottamaan tasapuolisesti huomioon.

”Kaikkien kehot eivät toimi niin, että jalat taipuvat auki 180 astetta, eikä mielestäni niin tarvitse ollakaan. Notkeudelle pitää antaa aikaa. Ideaalia olisi, jos baletin ohella harrastaisi vaikka pilatesta, venyttelisi päivittäin kotona ja kävisi balettitunneilla esimerkiksi kahdesti viikossa, etteivät asiat pääse viikon aikana unohtumaan.”

Terapiaa mielelle, haastetta keholle

Parhaimmillaan baletti tarjoaa harrastajalleen hengähdyshetken arkeen, uusia ystäviä sekä liikunnan iloa. Tarkkuutta korostava laji voi toimia myös terapiamuotona kiireiden keskellä.

”Baletissa on niin monta asiaa pikkurillin asennosta oikeiden lihasten jännittämiseen, ettei tunneilla pysty ajattelemaan kauheasti muuta. Jos alkaa pohtia kauppaostoksia, niin sitten menevät kyllä sarjat sekaisin”, Poikolainen toteaa.

Vaikka baletti luokitellaankin yksilölajiksi, Kansallisbaletissa tanssinut tanssipedagogiikan maisteri Poikolainen muistuttaa myös ryhmädynamiikan tärkeydestä. Mitä paremmin harrastajat tuntevat toisensa, sitä rohkeammin he uskaltavat myös tehdä virheitä. Kehitystä ei tapahdu heikkouksia välttelemällä, ja harrastajan kannattaakin kertoa suoraan, jos liike tuntuu haastavalta.

Aikuisbaletin aloittajalta ei vaadita esimerkiksi notkeutta, mutta todella jäykäksi itsensä tuntevan kannattaa pyytää opettajalta ohjeita tuntien ulkopuoliseen venyttelyyn.

Harrastus tarjoaa tähtäimiä myös niille, jotka nauttivat esiintymisestä. Helsingin tanssiopiston kalenteriin kuuluu vuosittain kaksi isoa oppilasnäytöstä, joissa myös aikuisryhmiä pääsee esiintymään.

”Esityksissä baletti on nimenomaan ryhmälaji. Jokainen vastaa aina itsestään, mutta on myös tärkeää olla tietoinen siitä, mitä ympärillä olevat tekevät”, Poikolainen muistuttaa.

Varvastossut vasta myöhemmin

Porrastus taitotason mukaan mahdollistaa harrastajalle etenemisen yhdestä aikuisryhmästä toiseen. Esimerkiksi kärki- eli varvastossuilla pääsee tanssimaan todennäköisimmin vasta kolmantena vuonna. Aloittelijan ei siis tarvitse niistä huolehtia, sillä varustukseen riittävät aivan perustarvikkeet.

”Parasta olisi, jos jaloissa olisi pehmeät balettitossut, mutta sukillakin voi aloittaa ihan hyvin. Kannattaa hankkia sellaiset vaatteet, joissa opettaja näkee polvien ja lantion linjaukset, mutta joissa on hyvä olla”, Poikolainen ohjeistaa.

Aikuisbaletti tarjoaa mahdollisuuden koittaa uutta iästä riippumatta, tai vaikkapa jatkaa nuorempana aloitettua lajia. Ensiharrastajan ei kannata asettaa määränpääkseen vaikeimpia liikkeitä; onnistumisentunne syntyy jo pienistä voitoista. Musiikin tahdissa voi vapauttaa sisäisen ballerinansa.

Kiinnostuitko? Tilaa Kotilääkäri-lehti

1. Plié

Plié on yksi baletin tärkeimpiä perusliikkeitä. Vedä istuinluut kohti toisiaan ja kuvittele lantio ”kultakalamaljakoksi”, josta kultakalat eivät pääse karkaamaan.

Plié

Plié. © PEKKA NIEMINEN / OTAVAMEDIA

2. Battement tendu

Muista jalkaa ojentaessasi, että kosketus lattiaan säilyy koko liikkeen ajan. Pidä ojennetun jalan varpaat taivutettuna ja huomioi, että polvet pysyvät suorina.

Battement tendu

Battement tendu. © PEKKA NIEMINEN / OTAVAMEDIA

3. Relevé

Kuvittele painavasi lattiaa poispäin itsestäsi. Amerikkalaisen balettipedagogi David Howardin sanoin työnnä ”luut lattiasta läpi ja lihakset kattoon”

Relevé

Relevé. © PEKKA NIEMINEN / OTAVAMEDIA

4. Retiré

Tasapainon ylläpitäminen saattaa vaatia harjoittelua, joten ota katseelle tarkka kiintopiste vastapäisestä seinästä. Jalan ylösveto tulee takareiden alta.

Retiré

Retiré. © PEKKA NIEMINEN / OTAVAMEDIA

5. Sauté eli hyppy

Hyppy lähtee 2. asennosta. Kiinnitä huomiota siihen, että hyppy pysyy paikallaan, ja pidä etuvartaloa hieman etuviistossa. Kiintopisteestä on hyötyä.

Sauté eli hyppy

Sauté eli hyppy. © PEKKA NIEMINEN / OTAVAMEDIA

Artikkeli on julkaistu ensi kerran Kotilääkärissä 9/18.

 

X