Loma suistaa monen liikuntarytmin raiteiltaan – Personal trainer opastaa: ”Viikon voi ottaa rennosti ja nauttia” – Jätä aamulenkki väliin jos ilta venyi pitkäksi

Jaa artikkeliTilaa Seura
Yhdessä lenkkeily on mukavaa.
© iStock
Valkoiset hiekkarannat, mökkilaituri, grillimakkarat ja viinilasilliset auringon laskun alla kutsuvat luokseen. Kuntoillakin kuitenkin pitäisi. Vai pitääkö?

Kunnon juttuja –blogitekstien kirjoittaja personal trainer Pauli Reinikainen antaa kuntoilijalle synninpäästön noin viikon lomailusta.

”Jos on viikon jossakin, voi mielestäni ihan hyvin ottaa rennosti ja nauttia siitä lomailusta, ellei ole niin kuin minä ja nauttii siitä, että pääsee liikkumaan.”

Reinikainen muistuttaakin siitä, ettei lomailu tarkoita sitä, että täytyisi olla erossa liikunnasta. Monelle liikunta on oleellinen osa niin kaupunki- kuin rantalomailuakin ja hotellin kuntosalin huono varustelu voi kismittää yhtä jos toistakin.

Viikon lomalla saat makoilla rannalla – toisella on jo syytä lähteä liikkeelle

Jos loma kestää pidempään kuin viikon, on syytä ottaa päivärytmiin mukaan liikuntaa, vaikka rannalla makoilu houkuttelisikin enemmän.

Pitkän loman jälkeen liikunnan uudelleen aloittaminen voi olla huomattavasti vaikeampaa ja rytmiä treeneihin joutuu etsimään enemmän kuin ennen lomaa.

Varsinkin vasta elämäntapamuutoksen tehneille voi riski vanhoihin tapoihin palaamiseen olla suuri.

”Jos kolmen viikon ajan jättää kaiken liikunnan ja hyvät syömistavat, mistä on saanut jo kiinni, siinä on pieni riski, pääseekö niihin enää kiinni vai jääkö se hyvin alkanut liikunta ja elämäntavat vaiheeseen loman takia”, Pauli Reinikainen sanoo.

Terveellinen syöminen kulkeekin monella hyvin käsikädessä liikuntatottumusten kanssa. Tavalla tai toisella hyvistä elämäntavoista ja rutiineista kannattaa siis pitää kiinni myös loman aikana.

”Kroppa palautuu koko ajan heikommin, mitä pidempään alkoholin käyttö jatkuu”

Vaikka moni lomailija tissuttelisi mielellään pitkin päivää, Reinikaisella on tiukka asenne alkoholiin.

”Alkoholi ei kuulu tavoitteellisen liikkujan arkeen, pois lukien satunnaiset tilanteet. Lomahan on satunnainen tilanne ja silloin kannattaa tehdä niitä asioita, mistä tykkää, kunhan vaikkapa päivittäinen alkoholinkäyttö ei jää tavaksi.”

Vaikka lomalla alkoholista ei tarvitsekaan kieltäytyä täysin, kannattaa juodut lasilliset huomioida seuraavien päivien treenejä suunnitellessa.

”Tutkimuksissa on todettu, että yksikin annos hidastaa palautumista ja heikentää unen laatua. Silloin kroppa palautuu koko ajan heikommin, mitä pidempään alkoholin käyttö vaikka lomalla jatkuu”, Pauli Reinikainen painottaa.

Aamulenkki auringonnousun aikaan kannattaa siis unohtaa suosiolla, jos ilta venyi pitkäksi terassilla huurteisten kera.

X