Jäitkö jo koukkuun grillimakkaroihin, olueen ja jäätelöön? Näin korvaat tutut kesän maut terveellisemmillä vaihtoehdoilla

Jaa artikkeli
Broilerikebakot
© Mirva Kakko / Otavamedia
Meneekö herkuttelu kesällä överiksi? Muutama grilli-ilta sinne tai tänne ei tee ruokavaliosta epätarveellistä. Mutta jos kuulut niihin, jotka rakastavat grillaamista, ja hiillos hehkuu harva se ilta vapusta ensilumille asti, makkaran paikka hiilillä kannattaa kilpailuttaa.

Miksi perinteisten grilliherkkujen vaihtamista olisi tarpeen edes harkita? Mitään pakkoa ei toki ole – grillimakkara tai kaksi, saunaolut tai jäätelö muutaman kerran kesässä ei ruokavaliota kaada.

Grillimakkara

Miksi vaihtaisin?

Kaikissa makkaroissa on suolaa ja kovaa rasvaa enemmän kuin tarpeeksi, ja grillissä voi kokata jotain paljon herkullisempaakin.

Kokeile tätä:

Alumiinifoliossa kypsennetty kokonainen porsaan sisäfilee. Mausta makusi mukaan ja tarjoile yrtti-jogurttikastikkeen, uusien perunoiden ja salaatin kanssa.

Grillimakkara

© SUVI LAINE / KUVARYHMÄ / SKOY

Kasslerpihvit

Miksi vaihtaisin?

Jos olet koskaan taistellut kesäiltana sitkeän läskinpalan kanssa tylsä pihviveitsi aseenasi, tiedätkin jo miksi. Kassler on hyvin rasvaista, ja valmiiksi marinoidut pihvit ovat paitsi tönkkösuolattuja, myös tunkkaisen makuisia.

Kokeile tätä:

Broilerin fileepihvit. Keitä fileet juuri ja juuri kypsiksi mausteliemessä, paista pinta grillissä ja tarjoa tuoretomaattisalsan kanssa vaikka pitaleivän välissä.

Kasslerpihvit

Ari Heinonen / Kuvaryhmä / SKOY

Kebakot

Miksi vaihtaisin?

Valmiit kebakot ovat helppoja, nopeita ja hauskoja syödä, mutta myös näissä on yleensä aivan liikaa suolaa, eikä rasvan laatukaan ole kaksinen.
Punaisen lihan määrä terveellisessä ruokavaliossa on puoli kiloa tai alle per viikko, ja valtaosalla suomalaisista pieni nipistys lihankulutuksesta tekee ruokavaliolle todella hyvää.

Kokeile tätä:

Broileri-piilokasviskebakot. Lisää broilerin jauhelihaan raastettua porkkanaa, kesäkurpitsaa ja sipulia, korppujauhoja, pieni tilkka oliiviöljyä ja haluamasi mausteet. Tulisia kebakkoja saat chilirouheella, lempeämpiin käy curry tai inkivääri-soijakastikeseos. Muotoile kebakoiksi, pujota puuvartaisiin tai kääri folioon ja grillaa kypsiksi.

Perunasalaatti

Miksi vaihtaisin?

Majoneesipohjainen perunasalaatti on tylsää, tunkkaista ja kaloripitoista. Pienellä vaivalla kokkaat parempaa ja terveellisempää itse.

Kokeile tätä:

Keitä uudet perunat kypsiksi, jäähdytä, pilko ja sekoita joukkoon rucolaa, tuoretta basilikaa, sipulia, tilkka oliiviöljyä, runsaasti sitruunamehua sekä kuutioitu avokado. Lisää halutessasi kapriksia tai oliiveja.

Perunasalaatti

HANNA IMMONEN / KUVARYHMä / SKOY

Burgerit

Miksi vaihtaisin?

Burgereita voi tuunata helposti terveellisemmiksi. Rasvaisen jauhelihan ja pullaleivän tilalle kannattaa valita ravintoaineita ja hyviä rasvoja.

Kokeile tätä:

Kala- tai kauraburgeri täysjyväruis- tai kauraleivällä. Grillaa kala- tai kaurapihvi, paahda leipä grillissä ja täytä burgeri tuoretomaatilla, sipulilla, salaatilla ja valitsemallasi kastikkeella.

lihaburgeri

LEENA KUOPPA-AHO

Jäätelö

Miksi vaihtaisin?

Ei ole mikään pakko! Jäätelö on herkku, eikä herkkujen tarvitse olla terveellisiä. Mutta jos haluat yhdistää nautinnon kesän parhaisiin antioksidantteihin ja ehkä myös hieman keventää, syö jäätelö marjojen kruununa, maltillisen kokoisena pallona. Eikä edes harmita!

Kokeile tätä:

Mansikoita, jäätelöä ja suklaakastiketta.

Jäätelöä ja mansikoita

istockphoto

Olut

Miksi vaihtaisin?

Jos alkoholia kuluu yli suositusten, se ei tee hyvää figuurille eikä maksalle. Suomalaisten haimatulehdukset lisääntyvät kesälomakaudella, ja syynä on juuri raju alkoholin kulutuksen kasvu. Tiesitkö muuten, että alkoholittomassa oluessa on paljon vähemmän turhia kaloreita?

Kokeile tätä:

Chelada alkoholittomasta oluesta: sekoita lasilliseen olutta 1 limetin mehu ja jääpaloja. Tarjoa meksikolaisittain pienen suolaripauksen kera.

Olut ja siideri

MARKKU NISKANEN/SKOY, Suvi Laine / Kuvaryhmä / SKOY

Siideri

Miksi vaihtaisin?

Osassa siidereitä on runsaasti sokeria, ja alkoholi tuo lisäkaloreita, vaikka valitsisit keinotekoisesti makeutetun tuotteen.

Kokeile tätä:

White wine spritzer. Valkoviinistä ja soodavedestä saat raikkaan drinkin, jonka voit maustaa mintulla, mansikoilla tai vaikka molemmilla.

Artikkeli on julkaistu ensi kerran Kotilääkärissä 6/19.

Kiinnostuitko? Tilaa Kotilääkäri-lehti

Vegemakkara – uhka vai mahdollisuus?

  • Grillimakkaroiden ja nakkien tilalle on tarjolla paljon kasvispohjaisia vaihtoehtoja. Kannattaako sellainen valita terveyssyistä?
  • Energiapitoisuus: Lihattoman makkaran energiapitoisuus ei useimmiten suuresti poikkea lihaisesta kollegastaan.
  • Suola: Myös useimmissa lihattomissa makkaroissa ja nakeissa on liikaa suolaa.
  • Rasva: Yllättäen myös rasvan määrä on kasvistuotteissa hyvin samanlainen kuin lihatuotteissa. Kuitenkin rasvan laadussa on huomattava ero: kasvistuotteissa tyydyttynyttä rasvaa on huomattavasti vähemmän kuin lihamakkaroissa.
  • Lihattomat makkarat eivät siis ole mitään superfoodia. Ne kuitenkin auttavat vähentämään ruokavaliosta prosessoituja lihajalosteita ja kovaa rasvaa. Lue silti tuoteselosteista etenkin suola. Taatusti terveellistä lihatonta grillattavaa saat maissintähkästä ja sieni-kasvisvartaasta.
X