Marina, 61: ”Baletti on opettanut minut sietämään epävarmuutta – Kun kroppa kehittyy, se tekee ihmeitä psyykelle”

Jaa kaverilleTilaa Seura
© Pekka Nieminen / Otavamedia
Marina Kostik haaveili baletista lapsena, mutta ei uskonut haaveen toteutuvan koskaan. Viisikymppisenä hänestä kuitenkin tuli ballerina.

Marina Kostik, 61, on vielä lähes unessa matkustaessaan aamuvarhaisella Espoosta Helsingin keskustaan balettisalille.

Marina käy joka arkiaamu balettitunnilla, parhaana päivänä kahdella, oli sää tai vuodenaika mikä hyvänsä.

Balettivaatteet yllä Marina tuntee muuttuvansa eri ihmiseksi. © Pekka Nieminen / Otavamedia

”Varsinkin talvella kuljen pimeässä ajattelematta mitään. Mutta balettiin meneminen on aina hauskaa. Kun laitan pukuhuoneessa balettivaatteet päälle ja hiukset kiinni, koko olemukseni muuttuu. Minusta tulee ballerina, enkä voi enää ajatella olevani vanha.”

Marina aloitti baletin sattumalta kymmenen vuotta sitten. Hän oli käynyt vuoden ajan flamenco-tunneilla ja meni kerran omaa tuntiaan korvaavalle lattiatanko- eli balettitunnille.

”Haaveilin baletista lapsena, mutta en ajatellut koskaan pääseväni toteuttamaan haavetta. Lapsuudessa improvisoimme pikkusiskoni kanssa kotona musiikin tahtiin.”

Klassinen musiikki on venäläis-virolaista syntyperää olevalle Marinalle ammatti: hän on pianisti ja säveltäjä. Marina muutti Tallinnasta Helsinkiin 30 vuotta sitten ja meni naimisiin suomalaisen miehen kanssa. Hänellä on kolme lasta ja kolme lastenlasta.

Ensimmäinen avioliitto päättyi eroon jo ennen nuorimman lapsen syntymää. Yksinhuoltajavuosinaan Marinalla ei ollut tilaisuutta liikkua. Lasten kasvettua hän alkoi juosta.

”Jossakin vaiheessa havahduin siihen, että kehoni oli huonossa kunnossa. Minulla oli pahoja rytmihäiriöitä ja olin myös hyvin jännittynyt.”

Marinan vaikeat elämänkokemukset ensin väkivaltaisen isän kanssa ja myöhemmin avioliitossa olivat romahduttaneet sekä hänen henkisen että fyysisen kuntonsa. Hän alkoi etsiä kosketusta itseensä ensin psykologian avulla.

”Pääsin psykoanalyysiin ja opiskelin Reiki-hoitoa ja shamanismia. Lopulta ymmärsin, että ihmisen kaikki huolet ja kipukohdat varastoituvat kehoon.”

Käytyään vuosia terapiassa Marina solmi uuden, onnellisen avioliiton kymmenen vuotta sitten.

Marinan haaveena on tehdä spagaatti loppuun asti. © Pekka Nieminen / Otavamedia

Moni asia on muuttunut Marinassa ensimmäisestä balettitunnista. Tuolloin, 51-vuotiaana, hän oli aivan erinäköinen kuin nyt.

”Kroppani oli vähän vinossa, olkapäät olivat työntyneet eteen ja kaulaa minulla ei ollut. Sehän on pianistille tyypillistä.”

Marina ei aluksi uskaltanut katsoa balettitunnilla lainkaan peiliin.

”Ajattelin, että näytän naurettavalta. Liikkeet kuitenkin tuntuivat mukavilta, ja otin kaiken liikunnan kannalta. Huomasin, että baletissa käytetään eri lihaksia kuin flamencossa, joka myös oli kiinnostava laji.”

Marina alkoi käydä säännöllisesti yhdellä tunnilla viikossa.

Ensimmäisen vuoden aikana Marina huomasi, että säännöllisesti harjoitettu keho muuttuu ja kehittyy. Baletissa pienikin liike vaatii paljon. On vaikeaa pitää yhtä lihasta täysin rentona samalla kun jännittää toista.

”Innostuin kun huomasin, että pystynkin tekemään jonkin liikkeen, joka aiemmin oli ollut liian vaikea. Se oli minulle yllätys tässä iässä. Myös liikkuminen on helpottunut. Baletti ottaa ikään kuin painon pois keholta.”

Marina alkoi käydä useammalla tunnilla viikossa. Nyt Marinan asennot ovat parantuneet ja vyötärö tullut näkyviin. Hän on hoikistunut muutaman kilon. Vähitellen Marina alkoi käyttää myös peiliä. Hän alkoi katsoa, näyttävätkö hänen liikkeensä samalta kuin muiden.

”Innostuin, kun huomasin, että pystyn tekemään vaikean liikkeen,” Marina sanoo. © Pekka Nieminen / Otavamedia

Baletin myötä Marina on alkanut tutkia itseään tarkemmin kehonsa kautta. Keho ja mieli ovat yhtä.

”Huomaan selvästi, että tietoisuus avautuu uudella tavalla, kun kehosta lähtee jännitys pois. Voin vapautua henkisesti. Nyt ponnistelen sen eteen, että saisin elämästäni pois vinoutumat, väärät kuvitelmat ja kaiken turhan.”

Marina on sittemmin opiskellut tarkkaan oman kehonsa toimintaa käyden läpi sisäelimiä, lihaksia ja jännityksiä.

”Totuin lapsena asioihin, joita luulin normaaleiksi. Pelko tuntui jännityksenä niskassa. Nyt alan ymmärtää, miltä tuntuu olla vapaa ihminen. Sellainen, joka ei romahda, vaikka muut arvostelisivat. Haluan tulla siksi ihmiseksi, joksi minut on luotu.”

Baletti on näyttänyt aivan uusia paikkoja ja tuntemuksia kehossa. Marina on alkanut käyttää vasenta kättään yhtä paljon kuin oikeaa.

Mikä on parasta baletissa?

”Baletti nuorentaa minua.”

Ihokin on pehmentynyt.

”Myös rypyt siliävät, kun lihakset rentoutuvat ihon alla eikä iho kiristä.”

Viime vuonna Marina alkoi käydä baletissa joka arkiaamu. Eri opettajat opettavat vähän eri näkökulmasta.

”Uskallan nykyään kysyä opettajilta, mitä liikkeissäni pitäisi muuttaa. Tunneilla ei tarvitse pelätä narunalaiseksi joutumista, sillä ilmapiiri on kannustava. Me kaikki olemme keskeneräisiä.”

Baletissa oppii sietämään epävarmuutta.

”Liikkeitä tehdessä on koko ajan epäselvää, osaanko vai en. Baletti auttaa ajattelemaan eri tavalla. Kun kroppa kehittyy, mielikin avautuu. Se tekee ihmeitä psyykelle.”

Se, miten suoraan keho on sidottu mieleen, on yllätys joka kerta.

”Tuntuu, että pystyn lentämään.”

Artikkeli on julkaistu ensimmäisen kerran Viva-lehden numerossa 9/2018

Marinan haaveena on tehdä spagaatti loppuun asti. © Pekka Nieminen / Otavamedia

X