Harhaileeko ajatus? Näin palautat keskittymiskykysi – 5 helppoa vinkkiä arkeen

Jaa artikkeliTilaa Seura
Näin palautat keskittymiskykysi
© istockphoto
Elvytä kiireen ja stressin vahingoittamat aivot takaisin normaalitilaan.

1. Pura ärsykerysät

Rauhoita työskentelyäsi niiltä osin kuin voit. Kun teet keskittymistä vaativaa työtehtävää, sulje somekanavat, sähköposti ja mahdollisuuksien mukaan myös puhelin.

Rauhoita vapaa-ajastasi ainakin osa alueeksi, johon ei liity minkäänlaisten sähköisten viestintälaitteiden käyttöä tai kiivasrytmistä tekemistä. Ohjelmoi puhelin sulkeutumaan automaattisesti illalla tiettyyn kellonaikaan. Nuku vähintään 8 tuntia yössä.

2. Tutustu tarkkaavaisuuteen

Tarkkaavaisuuden avulla meidän on mahdollista valikoida asioita, joihin keskitymme.

Harjoittele tietoista tarkkaavaisuuden suuntaamista johonkin tiettyyn aistiärsykkeeseen. Istu alas ja syö tuore pulla. Keskity vain syömiseen ja ota kaikki ilo irti jokaisesta suupalasta.

Kuuntele musiikkia ja nauti siitä tekemättä samalla mitään muuta. Katsele hetki ulos ikkunasta ja uppoudu vain siihen, mitä näet. Lue iltalukemisiksi runoja hitaasti ja ajatuksella.

3. Sammuta automaattipilotti

Toiminnanohjaus on sukua tarkkaavaisuudelle. Kun teemme asioita uudella tavalla, tarvitaan toiminnan ja ajatusten säätelyä, ponnistelua ja aktiivista ajattelua. Usein samanlaisina toistuvat rutiinit vievät aivot automaattipilotille.

Kun päätät tietoisesti, miten toimit ja missä järjestyksessä, tarvitset enemmän keskittymistä, tarkkaavaisuutta, tunteiden ja turhautumisen säätelyä ja hiukan enemmän ponnistelua kuin tarvitset tehtävästä toiseen pomppimiseen automaattiohjauksella. Todennäköisesti saat kuitenkin myös enemmän aikaiseksi.

4. Ota tietoisuustauot tavaksi

Pidä työpäivän aikana säännöllisesti minuutin, parin tauko, jonka aikana palautat itsesi tähän aikaan ja paikkaan. Istu rauhassa ja tarkkaile kehoasi ja hengitystäsi. Jatka töitä, kun tunnet kehosi ja mielesi hiukan rauhoittuneen.

5. Harjoittele keskittymiskykyä

Etsi viikoittaisia tapoja, joiden sisältö ei ole silppumaista ja levotonta. Kuuntele podcasteja, lue kirjoja, katso pitkä elokuva, käy lenkillä tai syvävenyttele.

Lähteet ja lisätietoja: Huotilainen M & Moisala M (2018). Keskittymiskyvyn elvytysopas. Tuuma-kustannus. Huotilainen M & Saarikivi K (2018) Aivot työssä. Otava. https://brainrm.com Hallowell E (2015). Why smart people underperform. Harvard Business Review 1/2015. https://hbr.org

Artikkeli on julkaistu ensi kerran Kotilääkärissä 3/19.

Kiinnostuitko? Tilaa Kotilääkäri-lehti

X