Näin pidät painosi kurissa – 5 vinkkiä rauhalliseen elämäntapamuutokseen

Jaa kaverilleTilaa Seura
Rauhallinen ja pysyvä laihdutus
© ISTOCKPHOTO
Pysyvä laihtuminen vaatii suunnitelmallisuutta, rauhallisuutta ja päättäväisyyttä. Ota Kotilääkärin vinkit haltuun ja paranna pysyvästi ruokatottumuksiasi.

Tiukka ruoka- ja treenikuri laihduttaa tehokkaasti, mutta pitkällä aikavälillä se lisää lihomisriskiä. Maltillinen ja rauhallinen laihdutus tuo paremmin pysyviä tuloksia, kuin nopeat pikadieetit.

1. Anna itsellesi lahjaksi muutoksen vuosi

Älä säntää matkaan suin päin, vaan varaa uusien elintapojen opetteluun koko pitkä vuosi. Päätä painotavoitteiden sijaan, että opettelet pysyvästi terveellisempiä tapoja ilman kiirettä.

2. Tutustu painopulmaasi

Ryhdy pitämään elintapapäiväkirjaa. Se on vapaamuotoinen lokikirja, jonne kirjoitat huomioitasi matkan varrelta: ruokapäiväkirjaa, elintapoihin liittyviä huomioitasi ja ajatuksiasi, uusia suosikkireseptejä tai kirjauksia liikkumisesta.

3. Kartoita lähtötilanteesi

Voisit käydä verikokeissa ja kirjata alun tulokset ylös. Varaa alkuun reilusti tilaa itsereflektiolle. Millainen painopulma sinulla on? Mitä haluaisit muuttaa ja miksi? Millainen suhde sinulla on itseesi ja ruokaan? Mikä on akilleenkantapääsi – tunnesyöminen, pieniinkin syömisärsykkeisiin tarttuminen vai tiedostamaton napostelu?

4. Laadi suunnitelma

Valitse 2–3 elintapoihisi liittyvää asiaa, joita ryhdyt työstämään ensimmäiseksi. Ole viisas ja lempeä suunnitelmissasi, älä kiirehdi. Mikä sinua auttaisi voimaan paremmin juuri nyt?

5. Käytä positiivista vahvistamista

Muuta asenteitasi ja käyttäytymistäsi määrätietoisesti, mutta lempeästi, ilman pakkoa. Ole itseäsi kohtaan rohkaiseva ja käytä porkkanoita: suostuttelua ja palkintoja. Lupaa itsellesi, että kun olet käynyt sauvakävelyllä, saat napsauttaa saunan päälle tai istua lukemassa kirjaa.

Artikkeli on julkaistu ensi kerran Kotilääkärissä 1/19.

Kiinnostuitko? Tilaa Kotilääkäri-lehti

X