Näkemiin turvotus! Hyvästi silmäpussit!

Jaa kaverilleTilaa Seura
Kuva: Colourbox
Katse peiliin ja aamu on pilalla. Älä masennu! Jutun vinkkien avulla voit heittää hyvästit yön aikana ilmestyneille silmäpusseille.

Mikä siinä on, että valokuvista huomaa itse ensimmäisenä rypyt ja silmäpussit, kun taas muut kiinnittävät huomiota silmien tuikkeeseen.

Lähes jokainen sen joutuu kohtaamaan. Mitä enemmän ikää tulee, sitä herkemmin silmänympärysiho veltostuu. Samalla ihon alla oleva rasvakudos laskeutuu.

Etenkin silmän ympärillä iho on ohutta. Siksi tälle alueelle kertyvä neste myös näkyy selvästi. Silmän rakenne ja ihon tukikudosten perinnölliset ominaisuudet edesauttavat pussin muodostumista.

Useita syitä

”Tupakointi, runsas suolan käyttö, alkoholi, vähäinen liikunta ja niukka vedenjuonti sekä riittämätön uni keräävät nestettä ja pahentavat turvotusta, sanoo Reija Lommi. Hän on sairaanhoitaja sekä esteettiseen kauneuteen- ja ihonhoitoon erikoistuneen Rebel Helsinki -hoitolan omistaja ja toimitusjohtaja.

Turvotuksesta kärsivillä turpoavat usein myös esimerkiksi sormet, nilkat ja pohkeet. Jos turvotus on voimakasta ja pitkäkestoista, sen aiheuttaja kannattaa selvittää.

Toisinaan turvotuksen taustalla saattavat olla terveydelliset syyt, kuten angioödeema (allerginen turvotus) tai kilpirauhasen, sydämen, maksan tai munuaisten sairaus. Lääkkeistä kortisoni kerää kudoksiin nestettä ja aiheuttaa turvotusta.

Lusikat avuksi

Syvävenytys- ja kehonhallintatekniikka Method Putkiston kehittäjän, Marja Putkiston, mukaan turvotus ja väsymys voivat olla myös liiasta istumisesta johtuvan hartiajumin ensimmäisiä merkkejä. Putkisto puhuu itse ryhtieroosiosta, josta hän kirjoittaa myös uudessa Body Up – hyvä ryhti ja liikkumisen vapaus -kirjassaan.

”Istuessa työnnämme päätä eteenpäin, pois optimiasennosta, jolloin lymfakanavat saattavat mennä tukkoon aina pohjepumppuun ja lonkankoukistajiin saakka. Tähän ainoa apu on nousta ylös ja lähteä liikkeelle”, Putkisto sanoo.

Ensiavuksi hän suosittelee kasvojen ja silmien rentouttamista esimerkiksi hevosenkenkäsivelyn tai viilennettyjen lusikoiden avulla tehdyn painelutekniikan avulla.

Lusikkatempussa kaksi ruokalusikkaa jäädytetään ensin pakastimessa. Tämän jälkeen lusikoiden kärjet asetetaan kupera puoli ihoa vasten silmien sisänurkkiin. Seuraavaksi lusikat siirretään alaluomille ja nostetaan niitä kevyesti lusikoiden avulla ylöspäin. Lopuksi kylmillä lusikoilla taputellaan kevyesti otsa ja koko kasvot, leuan alus sekä kaula.

”Pidemmän päälle pelkkä oireiden lievitys ei kuitenkaan riitä. Syy oireiden takana täytyy löytää ja poistaa”, Putkisto muistuttaa.

Ammattilaisen vinkki

Hevosenkenkäsively

Kasvoja jumppaamalla saadaan aktivoitua kasvojen aineenvaihduntaa. Kasvovoimistelun uranuurtaja Marja Putkisto neuvoo liikkeet niin sanottuun hevosenkenkäsivelyyn.

Tämän harjoittelun liikkeet poistavat tehokkaasti kuona-aineita kehosta. Sively vauhdittaa lymfakiertoa, mikä vaikuttaa myös kasvojen turvotukseen.

  • Aseta sormenpäät niskaan, lähelle hiusrajaa. Hengitä syvään sisäänpäin.
  • Uloshengityksen aikana anna sormien liukua höyhenenkevyesti niskaa pitkin alas ja kaulan ympäri. Voit samalla pyörittää sormiasi. Tämä tehostaa lymfakiertoa.
  • Pysäytä sormet kaulan etupuolelle ja paina napakasti solisluiden välissä olevaa kuoppaa.
  • Toista sively 3–5 kertaa.

Lymfasta on apua

Hoitolassa tehtävien lymfaattisten hoitojen avulla voidaan saada myös kasvojen alueen nestekiertoa parannettua.

Lymfan teho perustuu aina kokonaisvaltaisuuteen. Kehon nestekierto pyritään saamaan virtaamaan vilkkaammin.

Varoituksen sana

Kudoksia vahvistava kollageeni auttaa tukemaan herkkää ja ohutta silmänympärysihoa.

Yksi kollageenin muodostumista aktivoiva hoitomuoto on mikroneulaus. Sen avulla ihoon tehdään pieniä reikiä, jolloin iho alkaa itse tuottaa kollageenia sekä elastaania ja ikään kuin korjata itse itseään.

Mikroneulaushoito kannattaa tehdä sarjahoitona 6–8 viikon välein, sillä kollageenin muodostuminen käynnistyy melko hitaasti.

Lommi varoittaa täyteaineiden käyttämisestä silmänympärysiholle.

”Kokematon tekijä voi saada aikaan enemmän hallaa kuin hyötyä”.

Suojaan auringolta

Aurinkosuojan sisältävä silmänympärysvoide on ehdoton tuote kotihoitoon, koska silmänympärysiho on herkkä pigmenttimuutoksille, ja tummuus korostaa silmäpussiongelmaa.

Kollageenia sisältävästä voiteesta saattaa olla apua, mutta liian tuhti voide voi lisätä turvotusta.

Voiteen tulee olla kevyt ja sisältää riittävästi ihon kimmoisuuteen vaikuttavia a- ja c-vitamiineja.

”Lääketiedettä tuotteissaan hyödyntävien puolimedikaalisten kosmetiikkasarjojen valikoimista löytyy tehokkaita täsmätuotteita moniin eri iho-ongelmiin”, Lommi vinkkaa.

Silmäpussien peittämisessä meikin avulla on syytä olla varovainen. Liian vahva meikki tuo turvotusta esille entisestään. Maltti on valttia tässäkin asiassa.

Hoida ihoa ja vähennä turvotusta


Kollageenia
sisältävät kapselit rakentavat, kosteuttavat ja kiinteyttävät ihoa sisältäpäin. Supermood Youth Glo Radiance Capsules, 50 g 59 e.

 

 

 

 

 

 

 

Nestettä
kasvoilta poistava tehoseerumi alentaa samalla myös turvotusta. Mary Cohr Night Slimlook, 50 ml 67 e.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Seerumigeeli
silmänympärysiholle aktivoi kollageeni- ja elastaanituotantoa ja laskee turvotusta. Medik8 Eyelift, 15 ml 56 e.

 Lähteenä myös Marja Putkisto: Method Putkisto 3D Luonnollinen kasvoklinikka.

Kiinnostuitko? Tilaa Kotilääkäri-lehti

X