Nivelet ja ruokavalio – Näin oikea ravinto voi helpottaa nivelkipua ja jopa ehkäistä nivelsairauksia

Jaa artikkeli
Nivelet ja ruokavalio
Nivelet ja ruokavalio kulkevat käsi kädessä. Oikein ruokavalinnoilla voi jopa ehkäistä nivelsairauksia. © istockphoto
Voi ei, niveliä särkee ja turvottaa taas. Voisiko helppo apu löytyä lautaselta ruokavalion muutoksella? Otimme selvää.

Nivelet ja ruokavalio – kun niveliä kolottaa, avain oireettomaan arkeen voi löytyä lautaselta. Oikein räätälöidyillä ruokavalinnoilla voi vaikuttaa jo olemassaoleviin vaivoihin tai jopa ehkäistä nivelsairauksia.

Nivelrikko helpottuu oikealla ruokavaliolla

Kalsium ja D-vitamiini ovat tärkeitä ravintoaineita kaikkien tuki- ja liikuntaelinsairauksien ehkäisyssä. Ne ovat myös tärkeä osa nivelrikon hoitoa. D-vitamiinin puutos saattaa liittyä nivelrikon kehittymiseen ja kipuoireisiin.

Ravintoaineet ovat toimivimmillaan, kun nautit ne ravinnon muodossa. Kalsiumin lähteitä ovat muun muassa maitotuotteet, ja D-vitamiinia saa rasvaisesta kalasta, kananmunasta ja kantarelleista.

Paino hallintaan. Nivelrikossa ruokavalio on tärkein elämäntapahoito – nivelrikkoon nimittäin liittyy usein liikapainoa, ja oireet helpottuvat painoa karistamalla. Vankan tutkimustiedon mukaan liikakilojen keventäminen helpottaa merkittävästi nivelrikkoon liittyvää kipua ja lisää toimintakykyä.

Inkivääriä jomotukseen. Tutkimustulokset voivat joskus yllättää. Erään tutkimuksen mukaan nivelrikon kipua ja kolotusta voi jonkin verran helpottaa syömällä inkivääriä. No, ainakin kyseessä on täysin vaaraton kikka, jota mikään ei estä kokeilemasta.

Sokeri, alkoholi ja punainen liha voivat kokemusten mukaan pahentaa turvotus- ja kipuoireita.

C-vitamiinia nivelille? Joidenkin alustavien selvitysten mukaan nivelrikon kehittymistä voi edesauttaa myös ruokavalio, jossa on liian vähän C-vitamiinia. Taas yksi hyvä syy huolehtia siitä, että kasvikset, hedelmät ja marjat ovat osa päivän jokaista ateriaa.

Oireet kuriin eliminaatiolla. Jotkut nivelrikkopotilaat kokevat, että oireet pysyvät paremmin hallinnassa välttämällä tiettyjä ruoka-aineita. Esimerkiksi sokeri, alkoholi ja punainen liha voivat kokemusten mukaan pahentaa turvotus- ja kipuoireita. Ainakaan niiden välttämisestä ei ole mitään haittaa – päinvastoin.

© istockphoto

© istockphoto

Oireileeko nivelreuma? Syö oikein ja lievitä oireita

Suojaa kasviksilla. Runsas kasvisten, hedelmien ja marjojen käyttö voi suojata ­ nivelreumaan sairastumiselta.

Kalaöljy lievittää oireita. Rasvaisen kalan syömisestä voi olla hyötyä nivelreumapotilaalle. Varsin vankan tutkimusnäytön mukaan kalaöljykapseleiden käyttö voi vähentää hieman tulehduskipulääkkeen tarvetta, aamujäykkyyttä ja kipua. Joissakin tutkimuksissa rasvaisen kalan syöminen on pienentänyt nivelreumaan sairastumisen riskiä.

Ehkäiseekö D-vitamiini? D-vitamiinin riittävästä saannista huolehtiminen on fiksua monestakin syystä, ja tässä tulee jälleen yksi: isojen väestötutkimusten mukaan D-vitamiinin runsas saanti liittyy vähäisempään nivelreuman riskiin ja taudin vähäisempään aktiivisuuteen. D-vitamiinin riittävällä saannilla siis voi olla vaikutusta nivelreuman puhkeamiseen.

© istockphoto

© istockphoto

Lupaava kurkuma. Kurkuman on havaittu toimivan samaan tapaan kuin lievä tulehduskipulääke. Useissa satunnaistetuissa tutkimuksissa on todettu, että kurkuman sisältämä kurkumiini lievittää jonkin verran nivelreuman oireita.

Oirehoitoa Välimereltä. Välimerellinen ruokavalio sisältää runsaasti kalaa, täysjyväviljaa, kasviksia, palkokasveja ja pähkinöitä sekä neitsytoliiviöljyä. Alustavissa tutkimuksissa Välimeren ruokavalion on havaittu lievittävän nivelreuman oireita ja parantavan yleisvointia.

Kiusaako kihti? Kokkaa niveltulehdus kuriin – vältä näitä ruoka-aineita

Kihtikin on kilokysymys. Kihti on kivulias virtsahappojen aineenvaihduntaan liittyvä niveltulehdus, joka vaivaa tyypillisesti ukkovarpaassa, mutta voi oireilla myös pitkin kehoa.

Painonhallinnalla voi vaikuttaa ruokavaliotakin merkittävämmin kehon uraattitasoon ja sitä kautta kihdin oireisiin. Jo 5–10 liikakilon pudottaminen vähentää kihtikohtauksia puolella. Laihduttamalla ja kihtiruokavaliolla seerumin uraattitasoa voi vähentää jopa kolmanneksella. Oireet voi saada elintavoilla niin hyvin kuriin, että pysyvä lääkehoito käy tarpeettomaksi.

Opettele vältettävien lista. Kihtioireita voi vähentää merkittävästi ruokavalinnoilla. Kihtiruokavaliossa pyritään välttämään ruokia, jotka sisältävät runsaasti puriineja. Ne ovat aineita, joista muodostuu elimistössä uraattia eli virtsahappoa. Erityisesti runsas oluen ja väkevien alkoholien nauttiminen pahentaa kihdin oireilua.

© istockphoto

© istockphoto

Oireita pahentavien ruokien listalle kuuluvat myös punainen liha ja prosessoidut lihatuotteet, äyriäiset ja simpukat, kokonaisina syötävät pikkukalat, kalan ja broilerin nahka, sisäelimet, palkokasvit, sienet, parsa, fruktoosi, hunaja ja hiiva.

Vihreää suojaa. Runsas folaatin saanti voi suojata kihdiltä. Folaattia on runsaasti varsinkin vihreissä lehtivihanneksissa.

Kahvikin voi auttaa. Runsaasti kahvia juovilla esiintyy tutkimusten mukaan vähemmän kihtiä.

Lue myös: Apua polven nivelrikkoon lihaskuntoharjoittelusta – Katso jumppaohjeet ja vahvista polvea tukevia lihaksia!

Lue myös: Nivelrikon kivut vähenivät omien oivallusten kautta – Näin Pirjo, 61, elää nivelrikon kanssa

Nivelet ja ruokavalio -jutun lähteet: 

Laatikainen, R (2016). Nivelvaivat ja ruokavalio.

Schwab, U (2020). Kihtipotilaan ravitsemus. Lääkärikirja Duodecim.

www.pronutritionist.net

www.reumaliitto.fi

Artikkeli on julkaistu ensi kerran Kotilääkärissä 10/20.

Kiinnostuitko? Tilaa Kotilääkäri-lehti

X