Jäätynyt olkapää oireilee kivuliaasti – Kuntoutumisen kannalta omatoiminen harjoittelu on tärkeää

Jaa kaverilleTilaa Seura
Onko jäätyneen olkapään hoitoon kotikonsteja?
© ISTOCKPHOTO
Olkanivelen kapselirakenteiden tulehduksellinen jäykistyminen eli niin sanotun jäätyneen olkapään omatoiminen hoito voi olla ratkaisevan tärkeää.

Olkanivelen kapselirakenteiden tulehduksellinen jäykistyminen, eli niin sanottu jäätynyt olkapää, on sairautena yleensä varsin pitkäkestoinen.

Sairaus paranee enimmäkseen itsekseen, mutta ensioireista lopulliseen paranemiseen saattaa mennä parikin vuotta. Pahin jäykkyysvaihe kestää yleensä keskimäärin puoli vuotta.

Omatoiminen harjoittelu ratkaisevaa paranemisvauhdinkin kannalta

Omatoiminen harjoittelu voi olla ratkaisevan tärkeää kuntoutumisen ja paranemisvauhdin kannalta.

Olkanivelen liikkeen rajoittuminen ei suinkaan aina aiheudu yksinomaan kutistuneesta nivelkapselista, vaan osaltaan myös niveltä liikuttelevien lihas- ja jännerakenteiden jäykistymisestä.

Liikettä lisätään olkapäähän asteittain tavoitteellisesti

Treeni ei saa olla liian rajua tai voimallista. Siinä haetaan vähitellen liikelaajuuden rajoja kiputuntemukset huomioiden, mutta liikettä lisätään silti asteittain päättäväisesti.

Fysioterapeutilta saa varmimmin sopivat, yksilölliset harjoitteet ja ohjeistuksen. Fysioterapeutin antama liiketerapia ja lihasrentoutus edistävät paranemista.

Asiantuntijana Esko Kaartinen, ortopedian ja traumatologian erikoislääkäri.

Artikkeli on julkaistu Kotilääkärissä 11/18.

Kiinnostuitko? Tilaa Kotilääkäri-lehti

X