Kun pimeys vaikuttaa mieleen ja vie voimat, muista tämä: ”Palautuminen on hyvinvoinnin lähtökohta – ilman sitä stressi pääsee ottamaan yliotteen”

Jaa kaverilleTilaa Seura
Valon vähentyessä kannattaa kiinnittää huomiota monipuoliseen ruokavalioon ja erityisesti D-vitamiinin saantiin.
Valon vähentyessä kannattaa kiinnittää huomiota monipuoliseen ruokavalioon ja erityisesti D-vitamiinin saantiin. © istockphoto
Oma hyvinvointi on tie valoisaan mieleen, vaikka pimeys ulkona saa mielen matalaksi. Valon vähetessä ja arjen rullatessa on erityisen tärkeää pitää huolta joka päivä palautumisesta, sanoo psykologi Jaana Ojanen.

”Palautuminen on hyvinvoinnin lähtökohta. Ilman sitä stressi pääsee ottamaan yliotteen”, sanoo psykologi Jaana Ojanen ohjenuoraksi, jotta syksyn pimeys ei vie voimia.

Ojasen mukaan päivittäisiä palautumishetkiä kannattaa pyrkiä järjestämään myös työpäivän sisälle. Lounaan syöminen tai 10 minuutin kävely ulkona laskee stressitasoja.

Työpäivän jälkeen mukava harrastus irrottaa ajatukset töistä.

”Fysiologiset rentoutumiskeinot, kuten jooga ja hengitysharjoitukset ovat hyviä.Palautumista mittaavilla laitteilla nähdään, että harjoituksen aikana vireystila alkaa laskea usein saman tien, ja palautuminen alkaa.”

Lue myös: Kaamos väsyttää ja masentaa: Käykö avuksi kirkasvalo, ruokavalio vai etelänmatka?

Mistä voi ammentaa henkistä hyvinvointia, kun pimeys valtaa valolta sijaa?

Henkistä hyvinvointia voi lisätä pienillä arkisilla teoilla ilman, että tarvitsee osallistua meditaatioviikonloppukurssille tai lukea kasapäin itsehoito-oppaita. Tärkeintä on löytää itselleen sopiva keino antaa kehon ja mielen levätä.

Valon vähentyessä kannattaa kiinnittää huomiota monipuoliseen ruokavalioon ja erityisesti D-vitamiinin saantiin.

Jotkut saavat apua kirkasvalolampusta, jos herääminen tuntuu aamulla hankalalta.”

Sitrushedelmät ja lääkkeet

Sitrushedelmistä saa puhtia pimeään vuodenaikaan. Huolehdi hyvinvoinnista monipuolisella ravinnolla. © Seppo Saarentola / Otavamedia

Elämäntaparemontti tuo hyvinvointia – muutos kantaa kun sen tekee maltilla

Moni aloittaa elämäntaparemontin syksyllä. Monella hyvin alkanut uusi elämäntapa tyssää muutaman viikon tai kuukauden jälkeen.

Jaana Ojasen mukaan on tärkeää omaksua maltillisella vauhdilla uusia elämäntapoja ja asettaa selkeitä välitavoitteita. Uuden ruokavalion tai liikuntatottumuksen ylläpitämiseen tarvitaan lukuisia toistoja.

Itseään kohtaan kannattaa olla armollinen, sillä itsensä soimaaminen sammuttaa usein innon tehdä muutosta.

Lue myös: Tähän kaatuu monen suomalaisen kuntoremontti – Näin ravitsemusterapeutti neuvoo ylittämään elämäntaparemontin yleisimmät kompastuskivet

Valon vähentyessä kannattaa kiinnittää huomiota monipuoliseen ruokavalioon ja erityisesti D-vitamiinin saantiin.

Oma hyvinvointi on tärkeää myös pimeän aikaan. Valon vähentyessä kannattaa kiinnittää huomiota monipuoliseen ruokavalioon ja erityisesti D-vitamiinin saantiin. © istockphoto

Syksyn pimeys tuo piikin parisuhdeterapiaan

Ojasen mukaan syksy näkyy psykologien vastaanotoilla. Alkusyksy on piikki hakeutua parisuhdeterapiaan, kun parisuhde on ajautunut kriisiin kesälomalla. Valon määrä vaikuttaa. Syksyn pimeys ja synkimmät kuukaudet saavat ihmiset hakevat enemmän apua.

Ojanen pitää hyvinvoinnistaan huolta syksyllä harrastamalla säännöllisesti liikuntaa.

Artikkeli on julkaistu ensi kerran Kotilääkärissä 9/19.

Kiinnostuitko? Tilaa Kotilääkäri-lehti

X