Ylensyönti vapauttaa dopamiinia, joka koukuttaa hyvällä ololla – Näin pääset mässäilystä eroon

Jaa kaverilleTilaa Seura
© istock
Tuntuuko, että ajatuksesi pyörivät kaiken aikaa herkuissa? Pienikin herkku vapauttaa aivoissa dopamiinia, joka palkitsee hyvällä ololla.

Herkun nauttiminen siis kannatti, ja mukava tuntemus rohkaisee ottamaan lisää tai toistamaan herkkuhetken.

Herkuttelusta tulee helposti tapa, ja herkkuhetket tihenevät. Tämä johtuu siitä, että dopamiinin vaikutus vaimenee: herkkuja tarvitaan yhä enemmän, jotta hyvä tunne pysyisi yllä.

Jatkuva herkkujen tankkaaminen voi keikauttaa veneen, ja lopulta olo on onneton ja kurja ilman herkkuja. Herkuista tulee edellytys hyvälle mielelle ja lääke ikäviin tuntemuksiin. Joskus on helpompi sanoa hetkeksi kokonaan kiitos ei herkuille. Kun herkkuja syö jonkin aikaa vähemmän tai ei lainkaan, ylivirittynyt palkitsemisjärjestelmä vaimenee ja himo voikin alkaa heikentyä.

Näin hillitset makeanhimon ja saat ylensyönnin kuriin:

1. Pienennä valikoimaa

Aivot kehittävät kylläisyyden tunteen yhteen makuun kerrallaan. Mitä enemmän valikoimaa, sitä enemmän makuja, joita aivojen mielestä pitäisi kokeilla. Syö vain muutamaa makua kerrallaan. Muista tämä etenkin karkkipäivänä!

2. Valitse pienempiä astioita

Syödyn ruuan määrä riippuu myös siitä, miten ylenpalttisesti ruokaa on tarjolla. Kun näköaisti kertoo aivoille, että ruokaa on iso astiallinen, syömme enemmän kuin pienestä astiasta. Syö pienemmiltä lautasilta ja keitä pienemmissä kattiloissa, mutta valitse iso salaattikulho.

3. Valitse aitoja makuja

Natriumglutamaatti saa aivot pyörryksiin: vanha talvikenkäkin maistuisi syötävältä sillä maustettuna. Luonnolliseen ja aidon makuiseen ruokaan syntyy kylläisyys helpommin kuin epämääräisiin, keinotekoisilla makuaineilla tehostettuihin makuihin. Ota aito ruoka tavaksi!

Lähde: Kaja Nordengen: Ainutlaatuiset aivot. Bazar 2017.

Juttu on julkaistu ensi kerran Kotilääkärissä 11/2017.

Kiinnostuitko? Tilaa Kotilääkäri-lehti

X