Kiusaavatko sinua epämääräiset vatsavaivat? Näillä ravitsemusterapeutin ohjeilla olosi helpottuu, kun suolisto kiukuttelee

Jaa kaverilleTilaa Seura
Syö hyviä kuituja vatsavaivoihin
Kipristeleekö vatsaa? Möyryääkö mahassa? Turpoiletko vyötäröltä? Hoida suoliston oikuttelua rauhoittavalla ruualla.

Omituiset vatsavaivat ovat yksi yleisimmistä syistä hakeutua lääkärin vastaanotolle. Lähes kaikilla on jossakin vaiheessa elämäänsä vatsakipuja, turvottelua tai vatsan toiminnan muutoksia.

’Jos vaivat ovat toistuvia tai jatkuvia mutta syytä ei löydy, voiko kyse olla ärtyvän suolen oireyhtymästä eli IBS:stä?

Hankala kysymys, toteaa laillistettu ravitsemusterapeutti Reijo Laatikainen.

”Diagnoosin kriteerejä on tiukennettu koko ajan. 1980-luvun kriteereillä 20 prosentille kansasta voitaisiin antaa diagnoosi. Viisi vuotta sitten 5–10 prosentilla suomalaisista oli IBS, ja uusimmilla kriteereillä esiintyvyys on noin 2–4 prosenttia. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että varsin monilla ihmisillä on saman tyyppisiä, sitkeitä vatsavaivoja, jotka eivät kuitenkaan täytä IBS:n kriteerejä.”

Sinänsä diagnoosilla ei ole ratkaisevaa merkitystä, sillä IBS:ään ei ole olemassa lääkettä. Oireita voi kuitenkin lievittää elintavoilla ja ruokavaliolla. Ärtyvälle suolelle sopivien elintapojen kokeilemisesta ei ole haittaa, vaikka et olisikaan saanut IBS-diagnoosia, vaan myös lievemmistä vatsavaivoista kärsivä saattaa löytää niistä helpotusta.

1. Tarkista ruokarytmi

Ärtyvä suoli on tyypillisesti kipuherkempi kuin keskiverto lajitoverinsa: se reagoi pieniinkin ärsykkeisiin suurella dramatiikalla, ja etenkin suolen venytys saa sen lähettämään kipusignaaleja.

Jos ruokarytmi on kovin harva ja annoskoot isot, suoli joutuu joustamaan enemmän ja protesti on taattu. Syö siis useammin ja pienempiä annoksia. Esimerkiksi aamiainen, lounas, päivällinen ja pari, kolme pientä välipalaa on hyvä tahti.

Porkkanoita

© NORMAN OJANEN / SKOY

2. Ruokavalion perusta kuntoon

Hiilihappopitoiset juomat, rasvaiset leivonnaiset ja herkut, pikaruoka ja karkit voivat tehdä vatsavaivoja kenelle tahansa, jos niitä on ruokavaliossa liikaa.

Kun syöt säännöllisesti, vältät kovaa nälkää ja koostat päivän ateriat ja välipalat terveellisesti, herkkujen määrä vähenee usein luonnostaan. Älä kiellä itseltäsi herkkuhetkiä kokonaan – vatsankin hyvinvoinnin kannalta on parempi pitää pieni herkutteluhetki vaikka kerran päivässä kuin holtiton mässypäivä kahdesti viikossa.

3. Helpota ruoansulatuksen työtä

Kaikenlainen liikunta on hellää hoitoa sekä IBS-oireille että lievemmille vatsavaivoille. Liikunta rauhoittelee ruuansulatuselimistöä keskushermoston välityksellä ja toisaalta myös ehkäisee erinomaisen hyvin ummetusta.

Varsinkin istumatyötä tekeville olisi ihanteellista, jos kesken työpäivän olisi mahdollista käydä 15-20 minuutin happihyppelyllä.

4. Mieti kuidut uusiksi

Jos kävit jo lääkärillä, sait ohjeeksi lisätä kuituja ja neuvo vei vatsaparkasi iloisesti ojasta allikkoon, hätä ei ole tämän näköinen.

On ihmisiä, joille ei sovi mikä tahansa kuitu. Kuitupitoinen ruis, vehnä tai ohra saattaa jopa pahentaa kipua, turvottelua tai ripulia, vaikka lääkäri niitä lämpimästi suosittelikin. Kokeile kuidunlähteitä, jotka sopivat yleensä paremmin herkkävatsaisille: kauraa, tummaa riisiä, psylliumia, pellavansiemeniä, kvinoaa ja chiansiemeniä.

5. Kasvisten musta lista

Kaikenlaiset aineet, jotka keräävät itseensä runsaasti nestettä ohutsuolessa ja alkavat paksusuoleen päästyään käydä, aiheuttavat herkkävatsaisille tukalia hetkiä: suoli, joka ei pidä pullistelusta ja venymisestä, hätääntyy ja alkaa lähettää kipuviestejä.

Jos suoli on toistuvasti äkäisellä päällä, tilannetta rauhoittaa usein jo se, että vähennetään väliaikaisesti kaasunmuodostusta vähentäviä ruokia. Monet niistä ovat kasviksia ja hedelmiä. Oireita voivat lisätä ainakin: kaalit, palkokasvit, sipulit ja valkosipuli, artisokka, nektariini, aprikoosi, vesimeloni, päärynä, omena, luumu ja kirsikka.

Sienissä on mannitolia ja sienisokeria eli trehaloosia, ja joillakin yksilöillä tämä kombo voi tehdä vatsan todella kipeäksi.

Vatsavaivainen, tunnetko jo nämä?

Oireita helpottaa Fodmap-ruokavalio

Vaikeita IBS-oireita helpottaa usein FODMAP-ruokavalio, joka perustuu paksusuolessa fermentoituvien aineiden systemaattiseen välttämiseen. Paljon rajoituksia sisältävä FODMAP- ruokavalio vaatii opettelua, joten kokeilu on järkevintä tehdä ravitsemusterapeutin ohjauksessa.

Testaa lisäravinteita

Tutkimusten mukaan myös probiootit ja piparminttuöljy saattavat lievittää oireita.

Kokeile gluteenitonta ruokavaliota

Ripulipainotteisessa oireilussa gluteeniton ruokavalio voi joskus rauhoittaa vatsaa.

Nämä ovat Gut food eli suolistobakteerien lempiruuat

IBS:stä kärsivien suoliston bakteerikanta on heikompi. Kun syöt kuitupitoisesti ja niin monipuolisesti kuin oireiltasi voit, annat hyville bakteereille etumatkaa. Kokeile, sietäisikö vatsasi low fodmap -ruisleipää.

Reijo Laatikaisen vastikään julkaistun väitöskirjatutkimuksen mukaan se on vähintään yhtä hyväksi suolistobakteereille kuin tavallinen ruisleipä. Seuraa oireiden aaltoilua ja syö vapaammin oireettomina aikoina.

Parsakaali

© SEPPO SAARENTOLA / SKOY

6. Tutki tuoteselosteita

Herkän vatsan huumorintajua koettelevat etenkin keinomakeutusaineet, joita on monissa purukumeissa, pastilleissa ja virvoitus- ja energiajuomissa. Proteiini- tai myslipatukka saattaa sisältää maltitolia, joka on yksi ärtyvän suolen inhokeista.

Jos bongaat tuoteselosteesta sanan fruktaani, galaktoosi, inuliini, fruktoosi, mannitoli tai agavesiirappi, harkitse tuotteen vaihtamista johonkin toiseen.

7. Syö kaikkea, mitä pystyt

Jos rajoitat vatsakipujen yllättäessä väliaikaisesti kaasunmuodostusta lisääviä kasviksia ja hedelmiä, syö silti monipuolisesti.

Herkkävatsaisille sopivaa kasviravintoa on vaikka kuinka paljon: porkkanat, kesäkurpitsa, sipuleiden vihreät osat, parsakaalin nuput, kiivi, ananas, marjat, sitrushedelmät, viinirypäleet, passion, papaija, hunaja- ja cantaloupemelonit…

Rajoita ruoka-aineita vain niin paljon, kun oireiden kannalta on välttämätöntä ja palauta ruokavalio ennalleen sitä mukaa, kun vaivat helpottavat. Mitään terveellistä ruokaa ei kannata vältellä, jos vatsa vain sen kestää.

Sitrushedelmät

© ARI HEINONEN / SKOY

Artikkeli on julkaistu ensi kerran Kotilääkärissä 11/18.

Kiinnostuitko? Tilaa Kotilääkäri-lehti

X