Tutkittu juttu: Vegaaniruokavaliolla useita terveyshyötyjä – ”Parhaimmillaan kolesterolilääkkeen veroinen”

Jaa kaverilleTilaa Seura
© iStock
Ravitsemusterapeutti suosittelee vegaaniksi ryhtyvän ottamaan "perusasioista selvää".

Hallitusohjelmassa huomioidaan myös ilmastoystävällinen ruokapoliitikka. Se löytyy luvusta kolme nimellä ”Strategiset kokonaisuudet”.

Uuden vuosikymmenen ensimmäinen hallitus on tunnistanut seuraavat strategiset tavoitteet, joiden kautta sosiaalisesti, taloudellisesti ja ekologisesti kestävää Suomea lähdetään rakentamaan.

Tavoitteeksi oli kirjattu kansallisen ilmastoruoka-ohjelman laatiminen, joka ”tähtää kulutetun ruoan ilmastojalanjäljen pienentämiseen”. Kasvisruokapainotteisen ruoan osuutta ”lisätään julkisissa hankinnoissa ja ruokapalveluissa”.

Usein kasvisruokaa perustellaan juuri ekologisista syistä. Erään tutkimuksen mukaan vegaaniruokavalio on tehokkain tapa pienentää hiilijalanjälkeä.

Mutta muutakin hyötyä on: terveys.

Kolesterolivapaa vegaaniruoka

”Ruokavalioni toimii kuin kolesterolilääke”, kertoi Sanna Teissala Kotilääkärissä marraskuussa 2018.

Teissala siirtyi vegaaniksi. Kolesteroliarvot laskivat.

Muitakin samanlaisia tarinoita on kerrottu medioissa.

Laillistettu ravitsemusterapeutti Johanna Kaipiainen vahvistaa ilmiön: vegaaniruokavalio alentaa yleensä aina kolesteroliarvoja.

”Parhaimmillaan se on statiinilääkkeen veroinen”, Kaipiainen sanoo.

Statiinit ovat kolesterolilääkeryhmä, jotka estävät soluja valmistamasta kolesterolia. Ruokavalion muuttaminen ei välttämättä korvaa lääkitystä, ja asiasta kannattaa konsultoida lääkäriä.

Kolesteroli ei itsessään ole vaarallinen: sitä tarvitaan solukalvojen rakennusaineena sekä eräiden hormonien ja sappihappojen muodostamiseen.

Kuitenkin liian korkea kolesterolipitoisuus veressä on haitallista. Se tunkeutuu valtimoiden seinämiin ja ahtauttaa niitä.

Suurentunut veren kolesterolimäärä on esimerkiksi valtimotaudin riskitekijä, ja vaara sairastua sydäninfarktiin ja aivohalvaukseen kasvaa.

”Vegaaniruoka ei sisällä kolesterolia lainkaan”, Kaipiainen sanoo. ”Maksa tuottaa itse elimistön tarvitseman kolesterolin. Eläinperäisestä ruoasta saatava kolesteroli on täysin tarpeetonta.”

Riittävän monipuolisesti

Suomessa väestön kokonaiskolesteroli on kääntynyt laskuun. Näin selviää Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen vuonna 2017 tehdystä tutkimuksesta.

Lasku johtuu LDL-kolesterolin (low density lipoprotein) laskusta. LDL kuljettaa kolesterolia kudoksiin, myös valtimoiden seinämään. Mitä suurempi sen määrä on, sitä enemmän kolesterolia kudoksiin kertyy.

Pelkkä ruokavalio ei yksin vaikuta: veren rasva-arvoja parantaa myös ylipainon vähentäminen, tupakoimattomuus ja vähäinen alkoholin käyttö.

Johanna Kaipiainen sanoo, että vegaaniruokavalio ei myöskään välttämättä laske kaikilla kolesteroliarvoja. Geneettisiin sairauksiin ei voi vaikuttaa. Periytyvässä familiaalisessa hyperkolesterolemiassa (FH-tauti) kolesteroli on korkea jo lapsuudesta lähtien.

Joka tapauksessa, Kaipiainen sanoo, vegaaniruokavalio voi vähentää korkeaa kolesterolia sekä riskiä sairastua elintapasairauksiin, kuten sydän- ja verisuonisairauksiin, ja tyypin 2 diabetekseen.

Tätä väitettä tukevat useat tutkimukset.

Kaipiainen neuvoo, että vegaaniksi ryhtyvän on huomioitava riittävän monipuolinen ravinto.

”Pärjää, kun ottaa perusasioista selvää. Tietoa on hyvin saatavilla.”

Esimerkiksi eläinproteiineja olisi korvattava kasvikunnan proteiineilla kuten palkokasveilla, pähkinöillä ja niistä jalostetuilla valmisteilla.

”Lisäksi vegaani tarvitsee B12-ravintolisää, ja talvella D-vitamiinia”, Kaipiainen sanoo. ”Myös jodin saanti jää usein vajaaksi, joskin se on ongelma usein myös sekaruokaa syövillä suomalaisilla.”

X