Voiko kuitulisää käyttää jatkuvasti? Näin vastaa erikoislääkäri Perttu Arkkila

Jaa kaverilleTilaa Seura
Pellavansiemenrouhe
© iStockphoto
Vatsa ei välttämättä toimi kunnolla liikunnasta ja terveellisistä elämäntavoista huolimatta. Onko kuitulisän pitkäaikaisesta käytöstä haittaa?

Kuitu lisää ulosteen massaa sitomalla vettä ja lisäämällä paksusuolen bakteerien määrää. Ulosteen suurempi määrä lisää puolestaan paksusuolen liikkeitä, jolloin suolen sisältö liikkuu nopeammin eteenpäin.

Ravintokuidun lisääminen auttaa ummetukseen, ellei ummetuksen syynä ole tukos tai neurologinen toimintahäiriö.

Muista nauttia riittävästi myös nestettä

Päivittäinen, suositeltu kuitumäärä on vähintään 25 grammaa. Sen kanssa on tärkeä nauttia riittävästi nestettä: riittämätön nesteensaanti voi aiheuttaa suolitukoksen. Hyviä ravinnon kuitulähteitä ovat täysjyväleipä, murot tai myslit, hedelmät ja vihannekset.

Jotkin kuituvalmisteet sisältävät ispagula-nimistä siemenkuorta, jossa on runsaasti ravintokuituja ja kasvilimaa. Ispagulan siemenkuori pystyy imemään vettä jopa 40-kertaisesti omaan painoonsa nähden. Kun sen kanssa nautitaan riittävästi nestettä, kasvanut massa saa suolessa aikaan venytysärsykkeen, joka laukaisee ulostamisen. Samalla turvonnut kasvilimamassa muodostaa voitelevan kerroksen, ja suolensisällön läpikulku helpottuu.

Ispagula-kuituvalmiste on tehokas hoito ummetukseen, mutta sitä käytetään myös ärtyvän suolen oireyhtymän hoitoon. Sillä ei ole merkittäviä haittavaikutuksia: se ei esimerkiksi vaikuta merkittävässä määrin ravintoaineiden imeytymiseen.

Lisää kuituja vähitellen ruokavalioon

Kuituja kannattaa lisätä ruokavalioon vähitellen ja muistaa nauttia riittävästi nestettä. Mikäli kuidun lisääminen ei auta ummetukseen parissa kuukaudessa, runsaskuituisen ruokavalion jatkamista ei suositella. Silloin kannattaa hakea apua lääkäriltä.

Asiantuntijana Perttu Arkkila, sisätautien ja gastroenterologian erikoislääkäri.

Juttu on julkaistu Kotilääkäri-lehdessä 2/2018.

Kiinnostuitko? Tilaa Kotilääkäri-lehti

X