Ruskettua vai rypistyä – näin suojaat ihosi oikein auringolta

Jaa artikkeliTilaa Seura
Bulls_0003bk8s
Puistoissa on vaikuttavia patsaita ja suihkulähteitä.

Aurinko tekee iholle muutakin kuin virkistää ja ruskettaa. Siksi sen liialliselta saannilta on syytä suojautua.

Bulls_0003bk8s

Aurinkosuojaa on levitettävä moneen otteeseen auringossa oleskelun mittaan ja erityisesti aina uinnin jälkeen.

Auringon terveysvaikutukset kiinnostavat meitä suomalaisia. Pitkän ja pimeän talven jälkeen haluamme imeä jokaisen auringonsäteen ihollemme.

Koko ikänsä ulkona työskennelleen naisen ihosta kuitenkin näkee, että aurinko tekee muutakin kuin virkistää ja ruskettaa. Se myös rypistää ihon tehokkaasti.

Puhutaan ihon valovanhenemisesta: auringon ultraviolettisäteily aiheuttaa ryppyjä, ja lisäksi epäpuhtauksia, karheutta, katkenneita verisuonia ja ihon hilseilyä.

”Valovanhenemisesta tulee jatkuvasti uutta tietoa solu- biologian kehityksen myötä. Auringon riskeistä valistamisen kannalta näyttää siltä, että etenkin naisväestöön tehoavat paremmin ryppyyntymisellä perustelut kuin syöpäriskit”, sanoo ihotautien erikoislääkäri Tapio Rantanen.

Rypistymisen pelko onkin hyvä syy käyttää aurinkosuojaa ja suojautua siinä samalla muiltakin riskeiltä. Helposti ruskettuvankaan ei kannata tuudittautua väärään turvallisuudentunteeseen, sillä aurinko vanhentaa useimpia ihotyyppejä.

Kumpaa suojaa?

Aurinkosuojatuotteet ovat kehittyneet vuosien varrella yhä suojaavammiksi. Tuotteissa käytetään kahdenlaisia UV-filttereitä, joista molemmilla on omat kannattajansa.

Luonnollista aurinkosuojaa etsivä valitsee fysikaalisen suojan (titaanioksidi tai sinkkioksidi). Fysikaalinen suoja heijastaa polttavan auringonsäteen pois iholta. Fysikaalisen suojan haittana pidetään sitä, että iho näyttää levityksen jälkeen usein valkoiselta.

Jos haluaa välttyä valkoisuudelta, voi valita kemiallisen filtterin. Kemiallinen suoja suodattaa säteilyn kemiallisen UV-filtterin läpi. Monissa tuotteissa on molemmat suodattimet.

Ihotautilääkäri Tapio Rantanen toivoo, että tuotekehittely poikisi lisää uutuuksia:

”Toivon yhä uusia, parempia ja harmittomampia aurinkosuojafilttereitä, jotka eivät aiheuta haittoja sen enempää ihmisille kuin ympäristöllekään. On kehitteillä myös filtteriyhdistelmiä, jotka estävät D-vitamiinisynteesiä vain vähän. Tavallisen kuluttajan käyttämällä voitelupaksuudella suojakerroin 30 ei juurikaan häiritse D-vitamiinisynteesiä, sen sijaan suojakerroin 50 häiritsee”, Tapio Rantanen kertoo.

Riittääkö kerroin?

Moniin tavallisiin kosteusvoiteisiin lisätään aurinkosuoja.

Kosteusvoide levitetään kasvoihin aamulla, riittääkö sen aurinkosuoja koko päiväksi, kosmetiikka-asiantuntija Päivi Kousa?

”Mikään voide ei anna suojaa koko päiväksi, vaan ainoastaan lisäaikaa auringolle. Jos iho palaa herkästi tai joutuu olemaan paljon ulkona auringossa tai paikassa, jossa on korkea UV-indeksi eli säteilyn määrä, en luottaisi pelkkään kosteusvoiteeseen.”

Jos kuuluu korkean ihosyöpäriskin piiriin tai pelkää ryppyjä, Kousa suosittelee lisäksi vähintään lierihatun laittamista päähän ulos mennessä.

”Aurinkosuojan vaikutus riippuu suojakertoimesta ja siitä, paljonko tuotetta käytetään. Suositus on paljon suurempi kuin se määrä, joka todellisuudessa käytetään.”

Lisäksi aurinkovoiteen teho alkaa heiketä asteittain heti kun se on levitetty.

”Jotta voisi sanoa, onko aamuinen kosteusvoide riittävä, pitäisi tietää käyttäjän ihotyyppi, voidemäärä, mitata tuotteen teho ja tarkistaa UV-indeksi. Voiteen päälle laitettu meikki lisää mahdollisesti mekaanista suojaa”, Päivi Kousa sanoo.

Muista sivellä

Parasta olisi, jos käsilaukusta löytyisi keväästä syksyyn näpsäkkä ja pätevä aurinkosuoja, joka on helppo levittää kasvoille ja dekolteelle vaikkapa ennen terassille istahtamista.

Esimerkki kaunistavasta suojasta on apteekkisarja La Roche-Posayn Anthelios Anti-shine SPF 50+, kevyt mattapinnan jättävä vedenkestävä voide, joka ei tahmaa ihoa.

Jos kaipaat luonnollisempaa mutta riittävää suojaa, unohda trendikäs kookosöljy. Sen suojakerroin on vaivaiset 23.

Väritöntä fysikaalista mineraalisuojaa antaa Jane Iredalen aurinkosuojapuuteri Powder-Me Sunscreen SPF 30. Hiusväriä ja hiuspohjaa suojaa Ultrasun Daily UV Hair Protector -aurinkosuojasuihke.

Olipa suojatuotteesi mikä tahansa, yksi levitys päivässä ei riitä. Aurinkosuojaa on levitettävä moneen otteeseen auringossa oleskelun mittaan ja erityisesti aina uinnin jälkeen. Muista siis sivellä!

Kotilääkäri 5/2016

Kiinnostuitko? Tilaa Kotilääkäri-lehti

X