Seksi tuntuu ihanalta! Näillä ohjeilla herätät hiipuneen vietin ja sytytät roihun seksielämääsi

Jaa artikkeliTilaa Seura
Seksi voi lievittää stressiä ja parantaa elimistön omaa puolustusjärjestelmää ja unen laatua.
Seksi voi lievittää stressiä ja parantaa elimistön omaa puolustusjärjestelmää ja unen laatua. Kuva: istockphoto
Moni haluaisi haluta seksiä enemmän. Näin herätät hiipuneen seksielämän ja halun – teet vähemmästä hyvää ja hyvästä entistä parempaa.

Petipuuhat pidentävät ikää ja madaltavat monen syövän ja sydän- ja verisuonisairauden riskiä. Ne lievittävät stressiä ja parantavat elimistön omaa puolustusjärjestelmää ja unen laatua. Ja ennen kaikkea seksi tuntuu ihanalta – ikääntyneenä usein jopa paremmalta kuin nuorena. Näin kenties siksi, että mitä vanhemmaksi ihminen elää, sitä paremmin hän tietää, mitä tahtoo.

”Jos fyysinen kunto säilyy hyvänä ja mitkään sairaudet tai lääkitykset eivät aiheuta ongelmia, niin seksuaalinen halu ja aktiivisuus eivät vähene iän myötä”, suomalaisten seksielämään perehtynyt tutkimusprofessori Osmo Kontula kertoo.

Sairaudet ja lääkitykset kuitenkin yleistyvät iän myötä, ja ne vaikuttavat seksuaaliseen toimintakykyyn ja halukkuuteen.

”Moni haluaisi haluta, mutta ei esimerkiksi univelan vuoksi jaksa, erektiohäiriön vuoksi pysty tai tapoihinsa urautuneena viitsi: kumppanin näkeminen haluttavana vaatii pitkässä suhteessa ponnisteluja”, urologi Riitta Rönkä huomauttaa.

Halut hiipuvat, jos seksi sattuu, aiheuttaa häpeää tai ei tunnu oikein miltään.

”Nautinto lisää haluja. Seksin yhteydessä helposti orgasmin saava nainen haluaa seksiä useammin kuin nainen, jolla on vaikeuksia saada orgasmi”, gynekologi, seksologi Leena Väisälä tietää.

Seksiin liittyvistä ongelmista tulee helposti kehä, jossa yksi ongelma johtaa toiseen. Onneksi sama toimii myös toisin päin. Kun yksi ongelma hoituu, toinen seuraa perässä. Monelta ongelmalta välttyy, kun muistaa päivittää omia seksiin liittyviä tapoja.

Kun seksi ei kiinnosta – mikä avuksi haluttomuuteen?

Pitkässä ­parisuhteessa jännitteen ylläpito vaatii vaivaa. Kiinnostus sammuu ennen pitkää, jos sinusta ja minusta tulee pelkkä me, eli ­parisuhteesta puuttuu positiivinen erillisyys. Halua pitää herätellä ja vaalia.

Herätä seksihalut – kokeile näitä:

  • Muista itsesi. Pidä huoli ystävistä, harrastuksista ja omista, kivoista jutuistasi. Jotta suhteessa säilyisi uutuudenviehätys, kaikkea ei kannata jakaa kumppanin kanssa.
  • Testaa tuplapeitto. Jotta iho pääsisi iholle, unohda yöpaita! Ihokosketus virittää hellyyshormoni oksitosiinin erityksen. Erilliset makuuhuoneet eivät ole seksin loppu, kunhan sovitaan treffeistä.
  • Uskalla kokeilla uutta. Uusi asento, uusi paikka, uusi seksilelu. Vaikka suu­seksi ei 20 vuotta sitten innostanut, nyt sitä voisi kokeilla.
  • Harjoittele hellyyttä. Hellyysharjoituksissa hellitään kumppania sanoin ja kosketuksella, mutta ei edetä yhdyntään asti. Harjoituksia löytyy netistä.
  • Ole ymmärtäväinen. On luonnollista, että aina ei haluta. Viisikymppisellä ja vanhemmalla kyse ei ole a-seksuaalisuudesta, se ilmenee varhemmin. Aseksuaalinen henkilö ei juuri koe seksuaalista vetovoimaa toisia ihmisiä kohtaan.

Jotta iho pääsisi iholle, unohda yöpaita ja testaa tuplapeittoa!

Ihokosketus virittää hellyyshormoni oksitosiinin erityksen.

Ihokosketus virittää hellyyshormoni oksitosiinin erityksen. Kuva: istockphoto

Viekö oman kehon häpeä seksistä nautinnon?

Huono seksuaalinen itsetunto tappaa halut ja vie seksistä nautinnon. Se saa ihmisen usko­maan, ettei seksi ole häntä varten.

Ikä ja mahdolliset sairaudet muuttavat kehoa. Omaan kehoon liittyvä häpeä heikentää itsetuntoa ja estää heittäytymisen.

Osa ihmisistä tarvitsee hyvin syvällisen ihmissuhteen, jotta pystyy virittäytymään seksiin.

Haluttavuus virittää seksiin – kokeile näitä:

  • Hakeudu syliin. Jotta nainen tai mies kokisi itsensä haluttavaksi, hän tarvitsee kumppaniltaan myönteistä huo­miota, koskettelua ja läheisyyttä. Vaikka seksi olisi tauolla, läheisyydestä ei pidetä paussia: kotoa lähtijä ja kotiin palaava puoliso saa aina suukon, ja sohvalla istutaan rinnakkain.
  • Ole armollinen itsellesi. Jenkkakahvat, selluliitti ja pömppömaha eivät estä nautintoa, vaikka moni nainen niin luulee. Haluttavuus syntyy asenteesta, tavasta katsoa ja kohdata toinen ihminen.
  • Muista, että kumppani luultavasti vanhenee samaa tahtia kanssasi.
  • Käytä kättä. Itsetyydytys lisää ja vahvistaa myönteistä suhtautumista omaan kehoon, jolloin seksuaalinen itse­tunto vahvistuu.
  • Kiitä seksistä. Myönteinen palaute vahvistaa seksuaalista itsetuntoa. Ihastelemme uuden kumppanin ulkonäköä, tapoja ja tekoja, mutta pitkässä suhteessa ne jäävät. Kun toinen ottaa tavaksi kehua ja kiittää, toinen seuraa yleensä perässä.

Vaivaako orgasmin puute?

Nautinnon huipulle pääsy edellyttää kiihottumista, ja vanhemmiten kiihottuminen usein hidastuu. Lämmittelyyn tarvitaan entistä enemmän aikaa, mielikuvitusta ja apuja.

Kaiken kiihotuksen ei tarvitse lähteä kumppanista. Kiihottumisessa voi käyttää apuna eroottista mate­riaalia, kuten pornoa.

Tie orgasmiin menee korvien välienkin kautta –kokeile näitä:

  • Käytä kalenteria. Kun seksille on ­sovittu aika ja paikka, alkaa kutkuttava odotus.
  • Ruoki mielikuvitusta ja muistele menneitä. Kiihottuminen tapahtuu korvien välissä. Mielikuvissa on lupa tehdä mitä tykkää ilman, että kukaan loukkaantuu. Fantasiassa voi vaikka sekstailla hississä tai muistella oman suhteen kuumia ensihetkiä.
  • Opettele orgasmia. Kumppani ei tiedä, millainen kosketus saa toisen hekumaan, ellei tämä kerro sitä. Kertominen on mahdotonta, ellei sitä tiedä itsekään. Itsetyydytys auttaa löytämään ja tuntemaan omat parhaat paikat.Lue myös: Nainen – näin saat orgasmin helpommin! Seksuaaliterapeutin kuusi vinkkiä takaavat parempaa seksiä
Kun seksille on ­sovittu aika ja paikka, alkaa kutkuttava odotus.

Kun seksille on ­sovittu aika ja paikka, alkaa kutkuttava odotus. Kuva: istockphoto

Onko ikä ja eletty elämä tuonut tunnottomuuden?

Emätin ja sen suuaukko väljenevät synnytysten ja iän myötä. Toisin kuin moni luulee, se ei aiheuta väljyyden tunnetta. Syy väljyyden tunteeseen on heikentyneissä lantionpohjanlihaksissa. Niiden kunto selviää gynekologin vastaanotolla.

Treenaa alapäätä – kokeile näitä:

  • Etsi erogeenisiä pisteitä. Suurin osa naisista saa orgasmin klitoriksen, eikä emättimen kautta. Naisen kannattaa ottaa peili käteen, katsoa ja kokeilla, mistä nautinto lähtee. Se voi tulla viisi­kymppisenä ihan eri kohdasta kuin pari vuosikymmentä aiemmin. Jos aina jumittuu yhteen pisteeseen jalkojen välissä, voi jäädä paljosta paitsi.
  • Treenaa lantionpohjan lihaksia. Erilaiset supista-rentouta -harjoitukset lisäävät lantionpohjanlihasten voimaa. Apua lihasten löytymiseen ja harjoitteluun voi kysyä fysioterapeutilta ja gynekologilta. Lantionpohjan lihasten käyttöä voi harjoitella myös liikunnassa, kuten lattaritansseissa, vatsatanssissa ja pilateksessa.
  • Varaa aika gynekologille. Kun 50 vuotta täyttänyt nainen kokee emättimen löysyyden haittana, taustalla on useimmiten gynekologinen laskeuma. Emättimen kiristykseen markkinoidaan laser- ja RF-hoitoa, mutta tutkimusnäyttö niistä on vielä hatara.

Piinaavatko seksielämää kuivat limakalvot?

Kun estrogeenin tuotanto vaihdevuosissa vähenee, emättimen limakalvo ohenee. Ohut limakalvo on arka ja kuiva, jolloin yhdyntä tuntuu epämukavalta.

Limakalvo-oireet eivät lopu vaihdevuosiin. Ne yleensä pahenevat niiden jälkeen.

Liukkaria ja toistoa – kokeile näitä kuivuuteen:

  • Emättimeen annosteltu paikallis­estrogeeni pitää limakalvot kunnossa. Voiteiden ja emätinpuikkojen lisäksi sitä löytyy emätinrenkaasta, jonka teho riittää kolmeksi kuukaudeksi. Paikallis­estrogeeniä käytetään tyypillisesti kahden viikon kuurina, jonka jälkeen tahti harvenee kahteen kertaan viikossa. Suun tai ihon kautta annosteltu estrogeeni ei usein riitä pitämään emättimen limakalvoa kosteana, ja silloinkin voi käyttää paikallisestrogeenia.
  • Lisää liukkaria. Liukuvoide ei ole mikään mummotuote. Se lisää kaikenikäisten nautintoa ja ehkäisee kitkan aiheuttamia nirhaumia miehillä ja naisilla. Kevyt perusvoide käy liukuvoiteesta ja sopii myös herkkäihoisille. Jos käytät itsetyydytyksessä apuvälineitä, muista silloinkin liukaste.
  • Pidä seksi ohjelmassa. Seksi toisen kanssa tai yksin auttaa pitämään limakalvot kunnossa, sillä se lisää alueen verenkiertoa.
Limakalvo-oireet eivät lopu vaihdevuosiin.

Limakalvo-oireet eivät lopu vaihdevuosiin. Kuva: istockphoto

Yllättävätkö erektio-ongelmat petipuuhissa?

Ikä ja ikään liittyvät sairaudet lisäävät erektiohäiriöitä. Tupakointi, ylipaino, korkea verenpaine, korkea kolesteroli ja diabetes kasvattavat niiden todennäköisyyttä.

Vaikka syy erektiohäiriöön olisi verenkiertoa heikentävässä sairaudessa, mukana on aina myös psyykkinen puoli. Erektiohäiriö aiheuttaa miehelle suorituspaineita, joiden vuoksi yhdyntä voi epäonnistua.

Fantasioista apua kiihtottumiseen – kokeile näitä:

  • Varaa aika urologille. Erektiohäiriön hoitoon on lukuisia lääkkeitä. Osaa käytetään päivittäin, osa otetaan ennen yhdyntää. Lääkkeet eivät aiheuta automaattisesti erektiota. Jotta ne toimisivat, miehen pitää kiihottua. Lääke voidaan annostella myös virtsaputkeen tai pistää peniksen paisuvaiseen, jolloin erektio ei vaadi juurikaan kiihottumista. Erektiohäiriön syy kannattaa aina selvittää: se voi olla merkki sydän- ja verisuonisairaudesta.
  • Käytä fantasioita. Kun kiihottuminen vähenee, penis voi hiukan veltostua. Mielikuvat lisäävät kiihottumista.
  • Testaa uutta. Seksiin ei tarvita välttämättä yhdyntää. Mies voi tyydyttää kumppaninsa kädellä, suulla ja seksileluilla.
  • Harkitse terapiaa. Kun seksi kangertelee, taustalla on monesti ongelma parisuhteen vuorovaikutuksessa. Apua solmuihin saa pari- ja seksuaaliterapiasta.

5 x Näin parannat seksielämääsi

1. Tutustu omaan seksuaalisuuteesi. On hyvä pysähtyä miettimään tasaisin väliajoin, mitä itse toivoo seksiltä ja mikä saa omat ajatukset viriämään. Tällöin on helpompi kertoa omista haluista ja tarpeistaan myös kumppanille.

2. Avoin kommunikaatio. Omien tarpeiden ja toiveiden sanoittaminen kumppanille ääneen on tärkeää. Myös omaa kumppania kannattaa kuunnella; kun ymmärtää, mitä toinen ajattelee ja tuntee, on helpompi kokea tätä kohtaan myötätuntoa.

3. Arjen pitäminen myönteisenä. Kun kotona ilmapiiri on myönteinen, myös nautinnolle ja seksille on sijaa enemmän ja kynnys tehdä aloitteita seksin suhteen madaltuu.

4. Seksuaalisen vireen ylläpitäminen päivän mittaan pienin teoin. Pienet kosketukset, sanat ja eleet kertovat toiselle, että tämä on haluttu. Lähtiessä ja kotiin palatessa on hyvä ottaa kumppaniin kontaktia yhteyden ylläpitämiseksi. Myös päivän aikana toiselle voi lähettää viestiä, että tämä on ajatuksissa.

5. Päivitä oma seksuaalinen käsikirjoituksesi ja kerro siitä kumppanille. Pitkässä parisuhteessa ehtii tapahtua elämän varrella paljon sellaista, mikä muuttaa myös omaa seksuaalisuutta ja mieltymyksiä seksin suhteen – alkusuhteen kaava ei välttämättä enää toimikaan pidemmässä suhteessa.

Terhi Harper

Veikö korona seksin?

Koronapandemia on lisännyt  seksuaaliterapeutin vastaanotolle hakeutuvien pariskuntien määrää, kertoo Väestöliiton terapiapalveluissa työskentelevän kliinisen seksologin, erityistason seksuaaliterapeutin Jonna Karimo.

Parisuhteen solmuja pyritään aukaisemaan sekä etäyhteyden avulla että paikan päällä.

”Olemme huomanneet, että koronapandemian synnyttämä tiivis yhdessäolon aika nostaa helposti esille kielteisiä tunteita kuten turhautumista”,  Karimo kertoo.

Turhautumisen tai ärsyyntymisen tunteita ei kannata pelätä eikä kieltää, mutta ne olisi hyvä sanoittaa kumppanille.

”Näitä kaikkia tunteita saa tuntea, kuuluvathan ne normaaliin arkeen. Kun niistä kertoo toiselle avoimesti, tunteet eivät saa niin paljon valtaa itsessä”, Karimo neuvoo.

Pelko hankaloittaa omista tunteista puhumista

Jonna Karimon mukaan suomalaiset pariskunnat taitavat keskustelun, mutta kielteiset tunteet, kuten häpeä tai riittämättömyys, voivat kiilata väliin ja hankaloittaa viestintää.

”Pelko riittämättömyydestä tai torjutuksi tulemisesta vaikeuttaa yhteyden ylläpitämistä suhteessa. Terapiassa autamme pariskuntia kohtaamaan näitä tunteita ja pääsemään niistä yli, jotta syntyisi uskallus ottaa kontaktia kumppaniin.”

On hyvä pysähtyä miettimään tasaisin väliajoin, mitä itse toivoo seksiltä ja mikä saa omat ajatukset viriämään.

On hyvä pysähtyä miettimään tasaisin väliajoin, mitä itse toivoo seksiltä ja mikä saa omat ajatukset viriämään. Kuva: istockphoto

Asiantuntijoina tutkimusprofessori Osmo Kontula, Väestöliitto, urologi Riitta Rönkä, Lääkärikeskus Aava ja gynekologi, kliininen seksologi Leena Väisälä, Lääkärikeskus Aava, seksuaaliterapeutti Jonna Karimo.

Juttu on julkaistu myös SeuraTerveys -lehdessä 2020.

Lue myös: Haluatko enemmän seksiä? Seksuaaliterapeutti neuvoo, miten seksi paranee ja paljastaa seksiasentojen kestosuosikin – Lue myös vinkit sooloseksiin!

X