Stressi vei Milkan voimat ja liikuntainnostuksen – Sitten löytyi älykeppijumppa: ”Tässä tulee kunnianhimo, että haluaa tavoitella puhdasta liikerataa”

Jaa kaverilleTilaa Seura
Milka Kalmanlehto
”Tällainen kevyt, liikkuva treeni tuntuu tällä hetkellä sopivalta”, Milka kalmanlehto sanoo. © Anni Koponen / Otavamedia
Paha työstressi, niskakivut ja kaverin suositus saivat Milka Kalmanlehdon, 39, kokeilemaan älykeppijumppaa.

”Olen ravintolassa yrittäjänä ja stressi on ollut aika kova. Huomasin, että raskaasta harjoittelusta tuli huono olo, enkä palautunut kunnolla. Kerran body bump -treenin jälkeen en meinannut jaksaa kävellä kotiin. Loppupäivä meni lattialla maatessa.”

Ystävä epäili, että Milka Kalmanlehdon kova työstressi ja raskas liikunta saattoivat yhdessä johtaa elimistön ylikuntotilaan.

”Ystäväni vinkkasi Erimoverin älykeppijumpasta. Ensimmäisellä kerralla se meni vähän huitomiseksi, mutta aika nopeasti se muuttui varmemmaksi. Liikkeet vaativat harjoittelua, mutta viimeksi kun olin täällä, oloni oli selkeästi varmempi.”

Keppijumppa osoittautui sopivaksi. Liikkuvuusharjoitukset ja sykkeennosto helpottivat niska-hartia-alueen lihasten jumitusta. Harjoitus ei kuitenkaan ollut liian raju.

”Tulosten seuraaminen on ollut hauskaa. Eilisissä treeneissä meillä oli kepit pois päältä, ja pari ryhmästämme olisi halunnut laittaa kepin päälle. Kaipasimme tuloksia. Tässä tulee kunnianhimo, että haluaa tavoitella puhdasta liikerataa”.

Sykemittaria Kalmanlehto ei käytä liikunnassaan, vaikka älykepin antama palaute kiinnostaa.

”Liikun intuitiivisesti ja kuuntelen omia tuntemuksiani tosi paljon. Nyt ei tee mieli tehdä kovaa treeniä, ja siinä minun tuntemukseni oli varmaan oikeassa.”

Keppijumpassa Kalmanlehtoa viehättää se, että saa koko tunnin keskittyä hengittämiseen. Ohjaaja kertoo liikkeet ja sen, miten hengitetään.

Artikkeli on julkaistu ensi kerran Kotilääkärissä 6/19.

Kiinnostuitko? Tilaa Kotilääkäri-lehti

X