Taltuta lievä tulehdus ruokavaliolla – Ravitsemusterapeutti Reijo Laatikainen kokosi uuden, yllättävän ravintopyramidin

Jaa artikkeliTilaa Seura
Hiljaista tulehdusta sammuttavassa dieetissä päivän kasvistavoite on nostettu 800 grammaan vuorokaudessa.
Hiljaista tulehdusta sammuttavassa dieetissä päivän kasvistavoite on nostettu 800 grammaan vuorokaudessa. © istockphoto
Lievä tulehdus elimistössä uhkaa terveyttä monella tavalla. Tiedetään, että se on yhtenä taustatekijänä esimerkiksi kakkostyypin diabetekselle, sydänsairauksille, syöville, Alzheimerin taudille ja masennukselle.

Todennäköisesti suurin syy lievään tulehdukseen on lihavuus. Myös ikääntyminen lisää tulehdusta. Näissä molemmissa tapauksissa lievää tulehdusta voi yrittää vaimentaa ruokavaliolla.

Ravitsemusterapeutti Reijo Laatikainen kokosi uuden ravintopyramidin niin, että sen opastuksella voi noudattaa lievää tulehdusta hillitsevää ruokavaliota. Eli pyramidin pohjalla ovat ruoat, joita pitäisi syödä paljon ja huipulla ne harvoin nautittavat.

Ehkä yllättävintä Laatikaisen pyramidissa on se, että peruna on nostettu ylemmäs, vähän vähemmän suositeltavien ruokien tasolle verrattuna vaikka täysjyväviljaan. Perusteluna tämä:

”Peruna on kohtuullisesti käytettynä neutraali terveydelle, mutta se nostaa verensokeria nopeasti ja on vähäkuituinen.”

Toinen uusi asia on, että pyramidissa suositellaan maitotaloustuotteita vain kolme annosta vuorokaudessa, nekin mieluiten hapatettuina.

Taltuta lievä tulehdus – lisää kasviksia!

Kasviksia suositellaan runsaasti: kuusi kourallista kasviksia ja lisäksi kolme annosta marjoja tai hedelmiä päivässä.

Eli marjat ja hedelmät lisätään tavallisen ravitsemussuosituksen kuuteen kasvisannokseen – päivässä siis yhteensä 9 annosta!

Syö värikkäästi ja sammuta kehosi matala-asteinen tulehdus

Taltuta lievä tulehdus itse. Syö värikkäästi ja sammuta kehosi matala-asteinen tulehdus. © Jorma Marstio / Otavamedia

Kun nykyiset ravitsemussuositukset kehottavat syömään 500 grammaa kasviksia, hedelmiä ja marjoja päivässä, hiljaista tulehdusta sammuttavassa dieetissä tavoite on nostettu 800 grammaan vuorokaudessa. Se on kova tavoite sekasyöjille. Nytkin tiedetään, että suuri osa suomalaisista ei syö lähellekään puolta kiloa.

Sokerin vähentäminen tärkeää

Toinen iso savotta on sokerin käytön vähentäminen.

”Karkkien mättäminen on omiaan aiheuttaman muutaman tunnin mittaisen inflammaatiovasteen, erityisesti niillä, joilla sokeriaineenvaihdunnassa on jo heikkenemää”, Reijo Laatikainen perustelee.

Saman aiheuttaa myös suuri annoskoko ruokaa.

Reijo Laatikainen: Taltuta lievä tulehdus, Kirjapaja.

Artikkeli on julkaistu ensi kerran Kotilääkärissä 10/19.

Lue myös: Matala-asteinen tulehdus nakertaa elimistöä monin tavoin – Vältä ”tulehdusruokien” syömistä, jotta et sairastu

Lue myös: Sokeri on susi lampaan vaatteissa – Näin se huijaa aivojamme ja estää hyvän vireystilan syntymisen

Lue myös: Teresa Välimäen parhaat kasvisreseptit

Kiinnostuitko? Tilaa Kotilääkäri-lehti

X