Tankotanssi testissä! Laji vaatii voimaa ja keskittymistä: ”Selluliitista enemmän hyötyä kuin haittaa”

Jaa artikkeliTilaa Seura
Vauhti liikkeeseen tulee painopisteen siirrosta. Täti jäi kiinni sormuksen käytöstä, ja se lensi nurkkaan aika alkumetreillä.
Vauhti liikkeeseen tulee painopisteen siirrosta. Täti jäi kiinni sormuksen käytöstä, ja se lensi nurkkaan aika alkumetreillä. © Timo Aalto
Vaikka tankotanssi näyttää sulavalta ja kauniilta, laji vaatii voimaa ja lujaa keskittymistä. Koko kroppa saa kovaa treeniä, aivotkin.

Joskus tekee hyvää piipahtaa epämukavuusalueella. Niin täti ajatteli, kun tankotanssi alkoi kiinnostaa ja täti pinnisteli itsensä testimielessä tankotanssitunnille.

Laji olisi voinut tulla kyseeseen noin 20 vuotta ja muutama kilo sitten. Tosin Pole And Power -tankotanssisalilla yli 40-vuotiaille on oma ryhmä.

Harras toive on, että tunnilla voisi käyttää pitkälahkeisia, muhkuraiset koivet peittäviä housuja. Pole and Powerin yrittäjä Marianne Katila on tottunut asiakkaisiin, joita oman vartalon paljastaminen ensin ujostuttaa.

Hänen mukaansa reidet ja polvitaipeet on alussa ihan hyväkin peittää, ettei tankoon tottumaton iho palaisi pyörähdyksissä.

Tankotanssi kysyy pitoa

Heti kun hommassa mennään pidemmälle, paras vaatetus on mahdollisimman niukka. Mutta mikä parasta: selluliitista on enemmän hyötyä kuin haittaa!

Näissä harjoituksissa kaikki osallistujat ovat uusia, sillä kyse on tutustumistunnista. Kaikkia näyttää vähän jännittävän.

Alkuverryttely tehdään tangon vieressä. Reilun vartin setti on tehokas, sillä hiki on pinnassa, kun vihdoin päästään itse asiaan.

Tanko puhdistetaan desinfiointiaineella ja pyyhkeellä. Ihonkin pitäisi olla puhdas voiteista, sillä hiki muuttaa voiteet liukkaiksi. Nyt tarvitaan pitoa!

Alkuverryttely tehdään tangon vieressä.

Tankotanssi alkaa ja alkuverryttely tehdään tangon vieressä. Timo Aalto

Pää ei pysy mukana

Ohjaaja Veera Kiviniemi näyttää ensimmäisen liikkeen, joka on perusliike nimeltä ympäriaskel tai ympäripyörähdys. Toinen käsi on ylhäällä tankoa vasten ja toinen tulee tangolle vatsan eteen. Varpaille nousten ulommainen jalka ottaa vauhtia ja heilauttaa kropan tangon ympäri.

Liike näyttää helpolta, kevyeltä ja kauniilta, mutta kun sen yrittää tehdä perässä, tuntuu kuin kroppa olisi nielaissut rautakangen.

Kestää jonkin aikaa tajuta, että vauhti liikkeeseen tulee painopisteen siirrosta, siitä kun nojataan tangosta ulos ja heilautetaan toinen jalka ilmaan irti lattiasta. Pyörähdys tapahtuu vähän kuin vahingossa, niin, ettei pää ihan pysy mukana ja ymmärrä, mitä oikein tapahtuu.

On pakko kysyä pian uudestaan, että miten se taas menikään. Veera näyttää. Kauan ei yhden liikkeen parissa silti ähkitä, vaan siirrytään seuraavaan heti, kun ryhmä näyttää päässeen kärryille.

Ohjaaja Veera Kivimäki näyttää liikkeen ja muut tekevät perässä.

Ohjaaja Veera Kivimäki näyttää liikkeen ja muut tekevät perässä. Timo Aalto

Palomies-, tuoli- ja muut pyörähdykset

Peruspyörähdyksestä jatketaan palomiespyörähdykseen. Alku menee, kuten jo opittiin, mutta jalat viedään liikkeen loppuvaiheessa tangon ympärille koukkuun ja saman tien laskeudutaan alas. Kädet ovat pään yläpuolella ja jalkaterät tankoa vasten.

Todella simppeliä, kun sitä katsoo vierestä, mutta nyt menee pää vielä enemmän pyörälle.

Käsissä ja yläkropassa tarvitaan voimaa, varsinkin puristusvoimasta on hyötyä.

Käsissä ja yläkropassa tarvitaan voimaa, varsinkin puristusvoimasta on hyötyä. Timo Aalto

Näkömuisti pätkii, ja vaikka Veera toistaisi liikkeen miten monta kertaa uudestaan, käytännön toteutus vaatii hirveästi aivojen veivaamista.

Liikettä kehitetään taas: kun jalat olivat äsken ristissä tangon ympärillä, nyt tanko on polvien välissä. Tätä liikettä kutsutaan peruspalomieheksi.

Ja sitten tulee ”tuoli”, jossa pyörähdyksen alku ja vauhdinotto sujuu tuttua rataa, mutta alas tullessa polvet nostetaan istuvaan asentoon tangon viereen. Tuolin olisi jäätävä irti tangosta.

Viimeistään nyt selviää, että käsissä ja yläkropassa tarvitaan voimaa, varsinkin puristusvoimasta on hyötyä. Kunpa vielä saisi aivotkin mukaan.

Eniten pyörähdykset tuntuvat kämmenissä, sillä tangosta on pidettävä lujasti kiinni. Aivan kuin nahka menisi myttyyn.

Kaksi seuraavaa liikettä vaativat vielä enemmän ajatustyötä kuin aiemmat. Nyt mennään tangon ympäri ja päädytään ulkojalalle, minkä jälkeen jalat ankkuroidaan maahan ja kroppa taivutetaan taakse sekä pyöräytetään lopuksi lähtöasentoon. Liikkeessä on niin monta liikkuvaa osaa, ettei muutama minuutti riitä millään sen oppimiseen. Kyllä me kaikki silti se jotenkin tehdään.

Taivutus taakse ja pyörähdys lähtöasentoon.

Taivutus taakse ja pyörähdys lähtöasentoon. Timo Aalto

Tankotanssitunnilla ei arjen huolia ehdi ajatella

Mariannen mukaan tankotanssissa on koukuttavaa juuri sen haastavuus. Tunnilla ei välttämättä tule täydellistä onnistumista, mutta aina pääsee vähän eteenpäin, ja joka kerta jää vähän hampaankoloon. Aivot kuulemma jatkavat liikkeiden prosessointia vielä pitkään treenin jälkeen.

Tankotanssi vaatii lujaa keskittymistä, muita asioita tai arjen huolia ei ehdi ajatella.

Tunti päättyy piruettiin. Yläkäsi asetetaan kämmenselkä tankoa vasten ja alakäsi jää tangon taakse peukalo alaspäin. Tapahtuu jotain, mitä täti ei täysin tajua. Taas pitää tuumata.

Jokainen liike tulisi tehdä molempiin suuntiin, mutta siihen opetteluun ei yksi tunti riitä.
Täti selvisi ilman rakkoja ja hiertymiä, mikä on ihme. Seuraavana päivänä treeni tuntuu lähinnä käsivarsissa.

Tunnista jäi päällimmäisenä mieleen kannustava ilmapiiri ja onnistumisen fiilis. Joskus olisi kiva kokeilla sitäkin liikettä, jossa roikutaan pää alaspäin tai kiivetään tankoa pitkin ylös. Tai no…

Keskivartalo on vahvasti pelissä

Mitä

Tankotanssissa (Pole dance) miksataan akrobaattisia liikkeitä tanssiin. Liikkeet tehdään lattiasta kattoon ulottuvalla tangolla.

Lajissa yhdistyvät kuntoilu, kehonhallinta ja esteettisyys, ja se kehittää voimaa, notkeutta ja koordinaatiota. Varsinkin keskivartalo on vahvasti pelissä.

Missä

Tankotanssistudioita sekä ohjattuja tunteja ja kursseja on tarjolla ympäri maan. Lajia voi harrastaa myös itsekseen omalla, kotiin hankittavalla tangolla.

YouTube-videoiden avulla oppiminen on hitaampaa kuin liveohjauksessa, mutta mahdollista.

Kenelle

Laji sopii kaikenkuntoisille ja –tasoisille sukupuoleen ja ikään katsomatta. Jos on ongelmia tai vammoja olkapäissä, tankotanssi ei välttämättä käy. Raskaana olevillekaan ei lajia suositella. Muista liikuntaharrastuksista on hyötyä.

Artikkeli on julkaistu ensi kerran Kotilääkäri-lehdessä 3/20.

Lue myös: Barre on uusi tehotreeni – Testasimme koukuttavaa baletin liikkeisiin perustuvaa lajia

Kiinnostuitko? Tilaa Kotilääkäri-lehti

X