Testissä aktiivisuusrannekkeet ja askelmittarit! Näppärä laite toimii personal trainerina ja kannustaa kuntoilemaan

Jaa kaverilleTilaa Seura
© iStock
Askelmittarit ja aktiivisuusrannekkeet kertovat kätevästi, liikutko tarpeeksi.

Säännöllinen ja riittävän monipuolinen liikunta edistää toimintakykyä. Liikunnalla voi ehkäistä ja hoitaa monia sairauksia.

Mutta mistä tietää, liikkuuko terveyden kannalta tarpeeksi?

Vastauksia saa muun muassa UKK-instituutista, josta voi poimia vikkejä parhaista tavoista kuntoilla.

Ennen liikuntaharrastuksen aloittamista on silti hyvä keskustella lääkärin tai fysioterapeutin kanssa sopivista liikuntalajeista.

Kävele 10 000 askelta päivässä

Kävely on oivallista kuntoilua.Terveyssuositusten mukaan päivittäin olisi hyvä ottaa vähintään 10 000 askelta.

Askelmittari on pieni, taskussa pidettävä läpyskä, jonka näyttö kertoo askelten määrän. Perusmittari maksaa vain noin 15 euroa. Kalliimpi mittari näyttää myös kuljetun matkan ja arvion kulutetuista kaloreista.

Etevimmät askelmittarit erottavat juoksuaskeleet kävelystä, eli ne antavat vielä tarkempaa tietoa kuntoilun laadusta.

Fiksu aktiivisuusranneke kerää tietoa aktiivisuudesta, liikunnasta ja jopa unen laadusta. Ranneke voi muistuttaa värähdyksellä tai viestillä, jos istut liian kauan tai jos päivittäistä liikuntatavoitetta ei ole saavutettu.

Monipuolinen kuntoiluranneke mittaa myös sydämen sykettä. Laite neuvoo, millä syketasolla rasva palaa tai kestävyys kohenee mahdollisimman tehokkaasti.

Kehittyneen mittarin satelliittipaikannin tallentaa reitit ja kertoo tarkasti kuljetut matkat ja nopeudet. Jotkut rannekkeet voi yhdistää älyvaakaan.

Monet mittarit voi liittää tietokoneeseen tai älypuhelimeen, jonka näytöllä selataan liikuntapäiväkirjaa, reittikarttoja ja havainnollisia raportteja.

Juttu on julkaistu ensi kerran Vivassa 4/2018.

Galleria

X