Torju syöpää omilla valinnoillasi – Näillä elintavoilla jopa 40 prosenttia syövistä olisi ehkäistävissä

Jaa kaverilleTilaa Seura
Näin torjut syöpää omilla valinnoillasi
© istockphoto
Arjen teoilla on merkitystä, koska syövistä jopa 40 prosenttia on ehkäistävissä. Torju syöpää ajoissa, terveellisillä elämäntavoilla pääsee pitkälle.

Voisiko silloin elää niin, ettei sairastu syöpään? Voisi, torju syöpää omilla valinnoillasi.

Syövistä jopa 40 prosenttia on ehkäistävissä elintavoilla. Kuitenkaan koskaan ei voida sanoa varmasti, että jos elät näin tai noin, et sairastu syöpään. Sattumalla on aina sormensa pelissä.

”Syöpään sairastuminen on kuin arpajaisiin osallistuminen. Voimme itse valita, minkä tyyppisiin arpajaisiin osallistumme, eli kuinka monta syöpäarpaa on sadassa arvassa, mutta emme voi poistaa näitä syöpäarpoja kokonaan”, kertoo ylilääkäri Eeva Ollila Suomen Syöpäyhdistyksestä.

Torju syöpää tervellisillä elämäntavoilla

Mitkään vippaskonstit eivät auta syövän ehkäisyssä – eikä niitä tarvitakaan. Terveellisillä elämäntavoilla pääsee pitkälle.

Lohdullista on se, että jos syöpä osuu kohdalle, hoidot ovat tehokkaita ja paraneminen erittäin todennäköistä. Ja toipumista voi edistää – kuinkas muuten – elintavoilla.

Silti yksittäisiin ruoka-aineisiin ei kannata kiinnittää liikaa huomiota; se voi johtaa harhaan. Tärkeintä on ruokavalion kokonaisuus päivästä toiseen pitkällä aikavälillä. Satunnaisesta väärin syömisestä ei kannata olla huolissaan.

Rajoita alkoholia ja syöpäriski laskee

Syöpäriskin kannalta kylmä fakta on tämä: mitä vähemmän käytät alkoholia, sitä parempi.

Tupakan ja liikapainon ohella alkoholi on yksi merkittävimmistä elintapatekijöistä syöpien – erityisesti yläruoansulatuskanavan syöpien ja maksasyövän – taustalla.

Alkoholin aiheuttama syöpäriski kohoaa suhteessa elämän aikana juotuun määrään, eikä turvallista annosmäärää voida antaa. Esimerkiksi rintasyöpäriski kohoaa jo lasillisella viiniä päivässä.

Alkoholin etanoli muuttuu elimistössä asetaldehydiksi, joka on karsinogeeni, eli syöpää aiheuttava aine.

Alkoholilla on vaikutuksia myös hormonitasapainoon. Se esimerkiksi lisää estrogeenin määrää elimistössä, mikä voi nostaa rintasyövän riskiä. Alkoholi myös lihottaa.

Kärähtänyt ruoka, akryyliamidit ja teflonpannu

Kannattaako grillissä kärähtäneen ruoan tumma osa raaputtaa pois? Teoriassa kyllä, koska palaneella ruoalla on karsinogeeninen vaikutus. Aiheesta ei ole kuitenkaan päteviä ihmistutkimuksia, joten mitään lopullista ei voi sanoa.

Entä miten pitäisi suhtautua siihen, että kahvi julistetaan syöpävaaralliseksi sen sisältämän akryyliamidin, ja jogurtit ja banaanit niiden sisältämän asetaldehydin takia?

Pitäisi hengittää syvään ja unohtaa koko juttu, sillä kyse on teoreettisesta riskistä. Kokonaista ruoka-ainetta ei voi leimata myrkyksi jonkin pienenä pitoisuutena esiintyvän myrkyn vuoksi.

Entä se klassinen väite, että rikkinäinen teflonpannu aiheuttaa syöpää? Teflon ei tule vastaan syöpää aiheuttavien aineiden kirjallisuuskatsauksissa eikä se esiinny IARC:n yhteenvedoissa.

Lehtikaali

Torju syöpää ja suosi terveellistä ruokavaliota. istockphoto

Pidä paino ja painoindeksi kurissa

Ylipaino ja vyötärölihavuus altistavat rintasyövälle vaihdevuosien jälkeen, paksusuolen ja peräsuolen syövälle, kohdunrungon syövälle, haimasyövälle, ruokatorven syövälle ja munuaissyövälle.

Kun painoindeksi ylittää lihavuuden rajan (BMI > 30), syöpäriski lisääntyy noin viidenneksellä normaalipainoon verrattuna. Vaikeaan lihavuuteen (BMI > 40) liittyy 1,5 kertaa suurempi riski sairastua syöpään.

Syövän ja lihavuuden yhteys on monimutkainen, mutta tiedetään, että se liittyy kehon aineenvaihduntaan. Kehossa oleva ylimääräinen rasva aiheuttaa matala-asteista tulehdusta, muuttaa elimistön insuliini- sekä hormonitasapainoa.

Olennaista on kehonkoostumus: Jos painoa nostaa lihaksen, ei rasvan, osuus, syöpäriski ei kohoa.

Lue myös: Tähän kaatuu monen suomalaisen kuntoremontti – Näin ravitsemusterapeutti neuvoo ylittämään elämäntaparemontin yleisimmät kompastuskivet

Valitse näin

Vain harkitusti

  • Prosessoitu liha, kuten makkara ja pekoni.
  • Punainen liha, myös jauheliha.
  • Suola.

Niin tai näin

  • Maitotaloustuotteet. Maitotaloustuotteiden kalsium suojaa suolistosyövältä. Liiallinen käyttö voi nostaa eturauhassyövän riskiä.
  • Sokeri. Sokeri yhdistettynä valkoiseen viljaan voi nostaa vähän suolistosyövän riskiä.
  • Kahvi. Tuoreet tutkimukset osoittavat, että kahvi on pikemminkin syövältä suojaava kuin riskiä lisäävä.

Näitä saa ahmia

  • Kasvikset, kuten parsakaali, tummanvihreät lehtivihannekset, porkkana, kurpitsa, tomaatti.
  • Palkokasvit, kuten pavut, herneet, soija.
  • Marjat, kuten mustikka, puolukka, herukat.
  • Hedelmät, kuten omena, viinirypäleet, sitrushedelmät, kirsikka.
  • Täysjyväviljat.

Asiantuntijana ravitsemusterapeutti Reijo Laatikainen

Tomaatit

Kun painoindeksi ylittää lihavuuden rajan (BMI > 30), syöpäriski lisääntyy noin viidenneksellä normaalipainoon verrattuna. Seppo Saarentola / Kuvaryhmä /SKOY

Pitkäaikainen liikunta kannattaa

Säännöllinen pitkäaikainen liikunta pienentää ainakin paksusuolen syövän, kohdunrungonsyövän ja rintasyövän riskiä.

Liikunta parantaa painonhallintaa sekä vaikuttaa hormoni- ja insuliinitasapainoon.

Liikunta saa myös ravinnon kulkemaan nopeammin suoliston läpi, ja suolisto tyhjenee tehokkaammin. Tämä pienentää suolistosyövän riskiä.

Mitä enemmän ja raskaammin liikkuu, sitä tehokkaammin syöpäriski pienenee.

Vähintään seitsemän tuntia viikossa liikkuvilla rintasyöpäriski on 25 prosenttia pienempi verrattuna vähiten liikkuviin. Paksusuolen syövän riski on joidenkin tutkimusten mukaan jopa 40 prosenttia pienempi niillä, jotka harrastavat säännöllistä liikuntaa verrattuna niihin, jotka eivät liiku.

Lue myös: Onko motivaatio hukassa? Tässä viisi helppoa vinkkiä, joilla kohotat ja herätät sen

Hiihtäminen

istockphoto

Osallistu seulontoihin

Suolistosyöpäseulonta laajenee tulevaisuudessa koko maahan ja tulee lakisääteiseksi. Tänä vuonna alkaneessa ohjelmassa on mukana useita vapaaehtoisia kuntia, ja seulontoihin kutsutaan 60–66-vuotiaat. Myöhemmin seulonta laajenee koko 60–74-vuotiaaseen väestöön.

Suolistosyöpäseulonta toteutetaan kotona tehtävällä ulostetestillä, joka analysoi ulosteessa olevaa verta. Tarvittaessa tutkimuksia jatketaan kolonoskopialla, eli paksusuolen tähystyksellä. Tähystyksessä voidaan myös poistaa solumuutoksille alttiita polyyppeja.

Tutki rinnat säännöllisesti. Osallistu rintasyöpä- ja kohdunkaulansyöpäseulontoihin.

Eturauhassyöpää Suomessa ei seulota julkisin varoin. PSA-testin ongelmana on ylidiagnostiikka.

Suojaa ihoasi ja vältä turhaa aurinkoa

Ihosyövistä yli 90 prosenttia voitaisiin estää välttämällä liiallista auringossa oleskelua. Auringon UV-säteily pystyy vaurioittamaan ihosoluja ja aiheuttaa näin muutoksia, jotka voivat johtaa ihosyöpään.

Pahanlaatuisimman ihosyövän, melanooman, riskiä nostaa ihon toistuva palaminen auringossa. Yleensä paikallisina syöpinä pysyvät tyvisolusyöpä ja okasolusyöpä ovat puolestaan yhteydessä siihen, kuinka paljon iho on elinaikana saanut aurinkoa.

Suojaudu vaatteilla, aurinkolaseilla ja -suojavoiteilla talvikauden etelänmatkoilla, kevään hiihtohangilla ja kesäauringossa. Päivän kuumimpaan aikaan kannattaa oleskella varjossa.

Muista myös tarkkailla ihoa ja poikkeavia luomimuutoksia.

Tupakoinnin lopettaminen

istockphoto

Lopeta tupakointi – unohda myös sähkötupakka

90 prosenttia keuhkosyövistä ja kolmannes kaikista syövistä johtuu tupakoinnista. Tupakassa on 60 erilaista karsinogeenia. Nuuskassa niitä on 30. Myös sähkötupakan makuaineet voivat aiheuttaa soluvaurioita keuhkoissa.

Keuhkosyövän lisäksi tupakointi on yhteydessä muun muassa suu- ja kurkkusyöpiin, ruokatorven syöpään, suolistosyöpään, rakkosyöpään, sisäelinten syöpiin ja kohdunkaulan syöpään.

Tupakoinnin loputtua keuhkosyöpäriski puolittuu 10 vuoden jälkeen.

Lue myös: Oletko yrittänyt lopettaa tupakoinnin, mutta repsahdat aina uudelleen? Sopiva nikotiinikorvaustuote ja vertaistuki auttavat voittamaan vieroitusoireet

Vinkkejä syövän torjuntaan antaa Suomen Syöpäyhdistyksen ylilääkäri Eeva Ollila, Suomen syöpäyhdistyksen seulontajohtaja Tytti Sarkeala (seulontaosio) sekä ravitsemusterapeutti Reijo Laatikainen (ruokailuun liittyvät osiot).

Juttukokonaisuus on julkaistu aiemmin Kotilääkärin numerossa 2/2019.

X