Totta vai tarua: Vain tyhjään vatsaan juotu kahvi piristää?

Jaa artikkeliTilaa Seura
Kahvin tiedetään jonkin verran parantavan ruoansulatusta ja vähentävän sokerien imeytymistä suolistossa.
Kahvin tiedetään jonkin verran parantavan ruoansulatusta ja vähentävän sokerien imeytymistä suolistossa. © istockphoto
Terveystietoisen kannattaa hörppiä sumppia vasta aamupalan jälkeen, vinkkaa kansanterveystieteen emeritusprofessori Jaakko Tuomilehto.

Vain tyhjään vatsaan juotu kahvi piristää kunnolla

Tarua. Juotu kahvi piristää aivan yhtä hyvin, jos sen kanssa syö normaalin, kevyehkön aamupalan. Ainoastaan, jos sen kanssa syö valtavan suuren aterian, kofeiinin imeytyminen kestää tavallista pitempään, jolloin välitöntä piristävää vaikutusta ei tule.

Terveyden kannalta hyvä hetki juoda kuppi kahvia on kuitenkin aamupalan jälkeen. Kahvin tiedetään jonkin verran parantavan ruoansulatusta ja vähentävän sokerien imeytymistä suolistossa. Siksi aterian jälkeen nautittu kahvi saattaa auttaa pienentämään diabetesriskiä. Sen sijaan tyhjään vatsaan juotu kahvi voi tilapäisesti jopa hieman nostaa verensokeripitoisuutta.

Ruoansulatusvaivoista kärsivän ei kannata juoda kahvia tyhjään vatsaan

Totta. Kahvissa on monia erilaisia happoja, jotka voivat ärsyttää varsinkin tyhjää vatsaa. Esimerkiksi vatsahaavataipumuksen omaavien ja hyvin stressaantuneiden ihmisten kannattaa välttää kahvin juontia ennen aamupalaa. Kokonaan kahvia ei kuitenkaan tarvitse välttää, vaan sen voi juoda myöhemmin aamupalan jälkeen. Kahvin happoja voi myös neutraloida laittamalla siihen maitoa.

Tyhjään vatsaan juotu kahvi voi aiheuttaa ahdistuneisuutta

Totta. Kahvin vaikutukset ovat hyvin yksilöllisiä. Jos on stressaantunut tai helposti stressaavaa ihmistyyppiä, tyhjään vatsaan juotu kahvi voi aiheuttaa esimerkiksi ahdistuneisuutta, hermostuneisuutta tai käsien vapinaa. Ilmiö johtuu ihmisen normaaliin vuorokausirytmiin liittyvistä hormonitasapainon muutoksista.

Aamulla jo vähän ennen heräämistä elimistön stressihormonitaso alkaa nousta. Kahvi lisää stressihormonitason eritystä vielä entisestään, ja joillekin ihmisille se voi olla liikaa.

Lue myös: Tutkimus: Tästä syystä juuri suodatinkahvi sopii paremmin sydämelle

Lue myös: Tiesitkö? Kahvi voi ehkäistä tyypin 2 diabetesta yhtä tehokkaasti kuin liikunta – ”Kannattaisi varmaan palautusjuomana juoda maitokahvi”

X