Tunnetko nämä ravintolisät? Kun ikääntymisen merkit ilmaantuvat, paina jarrua purkista!

Jaa kaverilleTilaa Seura
Jarrua ikääntymiseen purkista
© istockphoto
Apteekeissa ja luontaistuotekaupoissa myydään paljon tuotteita ikääntymisen merkkien hidastamiseen. Muista juuri nämä ravintolisät!

Ravintolisät täydentävät terveen ihmisen normaalia ruokavaliota. Ne ovat elintarvikkeita, joiden valvonnasta vastaavat elintarvikeviranomaiset.

Ravintolisät ovat elintarvikkeita, joiden tarkoituksena on täydentää terveen ihmisen normaalia ruokavaliota. Ravintolisien ja muiden elintarvikkeiden valvonnasta vastaavat kunnalliset elintarvikevalvontaviranomaiset.

1. Arginiini on yksi luonnon 20 yleisimmästä aminohaposta

Arginiini on aminohappo, joka auttaa laajentamaan verisuonia. Elimistö pystyy tuottamaan sitä itse, ja sitä on myös monissa ruoissa, kuten pähkinöissä.

Pitkäaikainen stressi saattaa kuitenkin vähentää arginiinin määrää, jolloin elimistö ei saa sitä riittävästi.

Ravintolisänä arginiiniä käytetään usein verenkierron ja sydämen toiminnan normalisoimiseen. Sopiva päiväannos on 1–5 grammaa.

Ikääntymisen merkit ovat kehossa moninaisia. Ravintolisät helpottavat oireita.

Ikääntymisen merkit ovat kehossa moninaisia. Ravintolisät helpottavat oireita. © iStock

2. Karnosiini on tehokas antioksidantti

Karnosiini on kahdesta eri aminohaposta muodostunut molekyyli, jota elimistö valmistaa itse. Ikääntyessä sen määrä alkaa kuitenkin laskea.

Karnosiini estää solujen sokeroitumista elimistössä, minkä takia sen riittävä saanti on monen elintoiminnon kannalta tärkeää.

Ravintolisänä sitä käytetään esimerkiksi aivotoimintojen ja lihaskunnon normalisoimiseen. Sopiva annos on 250–1 500 milligrammaa päivässä.

Karnosiini voi alentaa verenpainetta. Siksi on syytä olla varovainen, jos samaan aikaan käyttää verenpainelääkitystä.

3. Kurkumiini on kurkumasta eristetty antioksidantti

Kurkumiini on kurkumamausteesta eristetty vaikuttava aine. Sitä käytetään esimerkiksi nivel- ja suolistovaivojen helpottamiseksi. Lisäksi se normalisoi maksan toimintaa.

Sopiva päiväannos on 200–500 mg kurkumiinia tai pari teelusikallista kurkumaa päivässä. Suurella annoksella sitä saattaa kuitenkin olla yhteisvaikutuksia eri lääkkeiden, kuten verenohennuslääkkeiden kanssa.

4. Ubikinoni on entsyymi, jota solut tarvitsevat

Ubikinoni on entsyymi, jota elimistö valmistaa itse. Sitä tarvitaan energian tuotantoon kaikissa kehon soluissa. Ikääntyessä ubikinonin määrä laskee, jolloin voi olla, ettei elimistö saa sitä enää tarpeeksi.

Ravintolisänä se on erityisen tärkeä statiinilääkkeitä käyttäville sekä migreenistä ja muista kivuista kärsiville. Sopiva päiväannos on 100–400 mg.

Ubikinoni saattaa haitata verenohennuslääkkeiden vaikutusta.

Juttua varten on haastateltu biokemisti, FT, Timo Lehtoa.

Lue myös: Selviänkö syksystä virkeämpänä, jos popsin ravintolisiä?

Artikkeli on julkaistu ensi kerran Kotilääkärissä 9/19.

Kiinnostuitko? Tilaa Kotilääkäri-lehti

X