Testasimme twerkkausta – ”Aika pian käy selväksi, ettei twerkkaus ole pelkkää pepunheilutusta”

Jaa artikkeliTilaa Seura
twerkkaus
Lantio eteen ja isku taakse, ei muuten ole helppoa! Kotilääkärin Täti testaa -sarjassa tutustutaan erilaisiin liikunta- ja hyvinvointitrendeihin.
Twerkkaus on paljon muutakin kuin pyllynheilutusta. Kyseessä on fyysisesti rankka laji, joka vaatii heittäytymistä.

Tätiä on kovasti kannustettu kokeilemaan kaikenlaista, mutta nyt tuli raja vastaan. ”Onkohan tuo nyt järkevää?” sanoi mieheni, kun kerroin testaavani seuraavaksi twerkkausta. Mitä lie kuvitellut, eihän twerkkaus sentään mitään pornoa ole.

Mia Alakortes lupaa ottaa ”tädin” mukaan tunnille, joka pidetään viimeisellä mahdollisella viikolla ennen kovempia koronarajoituksia. Luvassa on 45 minuuttia ”pyllytanssia” kauhajokelaisen naisporukan kanssa.

Mian yritys Hola fitness on erikoistunut rytmikkääseen ryhmäliikuntaan. Hän oli ohjannut muun muassa Zumbaa 10 vuotta, kun kyseinen naisporukka pari vuotta sitten halusi tehdä jotain hauskaa ja kysyi: ”Kai sä twerkata osaat?”

Mia tutustui lajiin. Eikä aikaakaan, kun moni muukin naisporukka halusi häneltä samaa hauskaa. Twerkkauksesta tuli hänen suosituin tilaustuntinsa.

”Nämä tunnit on tarkoitettu harrastelijoille ja aloittelijoille, omaksi iloksi tanssiville”, hän sanoo.

Sitten hän kääntää ämyrit täysille ja asettuu peiliseinän eteen. Se on menoa nyt!

Jo ensirytmit paukkuvat syvälle tajuntaan, vaikka aluksi vain lämmitellään lihaksia. Ohjaajalla on niin iloinen ja hyvä meininki, että se tarttuu välittömästi meihin kaikkiin.

Twerkkaus testissä. © kuva: Timo Aalto

”Nämä tunnit on tarkoitettu harrastelijoille ja aloittelijoille, omaksi iloksi tanssiville.” © Timo Aalto

”Twerkkaus ei ole pelkkää pepunheilutusta”

Naiset varoittelivat tunnin alussa, että etureisiä voi vähän poltella. En silti ikinä olisi voinut kuvitella, millaista rääkkiä ne oikeasti saisivat!

Hiki virtaa ja poskia punottaa. Aika pian käy selväksi, ettei twerkkaus ole pelkkää pepunheilutusta.

Kun nojaa käsillä polviin ja tekee takapuoli pystyssä koukistuksia ja ojennuksia, hapotus alkaa jo muutaman toiston jälkeen. Perusliikkeessä peppu liikkuu ylös alas, selkä on suorana ja polvet joustavat. Kyseessä on itse asiassa koontoliike, eli vatsa rutistuu ja lantionpohja jännittyy, minkä jälkeen peppu isketään ylös.

Välillä pyrstö heiluu puolelta toiselle pienessä etukumarassa ja saa myös hyllyvää ravistelua.

Ei muuten ole helppoa! Kun katsoo ohjaajan menoa, tuntuu siltä kuin itsellä ei olisi takapuolta ollenkaan. Se pysyy piilossa, eikä pompi kuten pitäisi. Ehkä sitä ujostuttaa.

”Pyllyn koolla ei ole mitään tekemistä tässä. Mestaritwerkkaajista monet ovat pienipyllyisiä. Liikelaajuus kasvaa tekemällä ja harjoittelemalla”, Miia kannustaa.

Melko hurja on liike, jossa laskeudutaan lattianrajaan kyykkyasentoon ja komen­netaan peppu twerkkaamaan. Nyt se lantio vasta jäykältä tuntuu, ja lopulta tasapaino pettää.

OTAVA 20210303 Täti testaa twerkkauksen. Mia Alakortes vetää twerkkaustunteja Kauhajoella. Kauhajoki. Kuvaaja Timo Aalto © Timo Aalto

Perusliikkeet yhdistetään pidemmäksi koreografiaksi. Muistettavaa on paljon, sillä liikkeet ovat erilaisia kuin mihin on tottunut. © Timo Aalto

Hyvää muistiliikuntaa

Ohjaaja tekee edellä ja me perässä. Opettelemme tanssin lomassa monta erilaista liikettä ja askelsarjaa, jotka tunnin keskivaiheilla yhdistetään pidemmäksi koreografiaksi.

”Itselle jää sellainen fiilis, että vanhakin voi vielä jotakin oppia.”

Ajatella, että näin lyhyessä ajassa voi oppia aika vaativalta tuntuva koreografia. Ei se ihan maaliin mene meikäläisellä, mutta kun toistoja tulee tarpeeksi paljon, ja sama, mukaansatempaava Sean Paulin Get busy -kappale soi kolmatta kertaa, ainakin itselle jää sellainen fiilis, että vanhakin voi vielä jotakin oppia.

Mia kertoo tämän olevan hyvää muisti­liikuntaa, ja siinä hän on oikeassa.

Tunti on kutkuttavan hauska ja samalla mahtavan haastava ensisekunneista loppuvenytyksiin. Hymy pysyy naamalla ja välillä se yrittää siirtyä pyllyynkin. Tunnelma on vapautunut, ja ehkä ilmassa on nyt sitä kuuluisaa naisenergiaa.

Kun tarkemmin katsoo porukkaa, kukaan ei kyllä kroppaansa häpeile: suurin osa on pukeutunut lyhyisiin, reidet paljastaviin shortseihin. Myös nauru ja huumori ovat osa tätä juttua.

On ihanaa nähdä, kuinka naiset heittäytyvät ja päästävät irti. Tämä on sellaista omaa voimaa ja naisellisuutta korostavaa tanssia.

OTAVA 20210303 Täti testaa twerkkauksen. Kauhajoki. Kuvaaja Timo Aalto © kuva: Timo Aalto

© Timo Aalto

Kotonakin voi twerkata

Jotta liikkeet jäisivät lihasmuistiin, Mia kannustaa treenaamaan niitä kotona.

”Liikeratoja on hyvä harjoitella säännöllisesti, mieluummin viisi minuuttia päivässä kuin tunti kerran viikossa.”

Seuraavana päivänä sattuu etureisiin, ja alaselässä tuntuu jännää kihelmöintiä. Myös takareidet, kyljet ja jopa hartiat ilmoittavat, että lihakset ovat saaneet jotain muuta tekemistä kuin sitä iänikuista pertsahiihtoa.

Nyt ymmärrän, miksi liikkeet on tärkeää oppia oikein. Iskevät lantionheilutukset voivat olla kropalle aika shokki, etenkin, jos ne tehdään vähän sinne päin.

Rytmikäs hip hop ja reggaeton-musiikki sekä hikinen twerkkaus hauskan naisporukan kanssa oli niin mahtavaa, että täti ilmoittautui mukaan seuraavallekin tunnille.

Pitäisikö piruuttaan tilata shortsit ja verkkosukatkin?

Kotilääkärin Täti testaa -sarjassa tutustutaan erilaisiin liikunta- ja hyvinvointitrendeihin.

Artikkeli on julkaistu ensi kerran Kotilääkärissä 4/21.

Kiinnostuitko? Tilaa Kotilääkäri-lehti

Kiinnostuitko? Tilaa Kotilääkäri-lehti

X