Työpaikkojen 7 hankalaa ihmistyyppiä, jotka saavat kaikki raivon partaalle – oletko yksi heistä?

Jaa kaverilleTilaa Seura
Työpaikalla persoonallisuuserot voivat törmätä.
Työpaikalla persoonallisuuserot voivat törmätä. © iStock
Onko sinunkin työpaikallasi sellaisia persoonia, joiden kanssa sinulla ei vain tunnu synkkaavan – tai jotka saavat veresi suorastaan kiehumaan? Hankala ihmistyyppi aiheuttaa vääjäämättä muille ylimääräistä stressiä ja kuormitusta. Mutta tässä kohtaa on myös hyvä hetki katsoa peiliin.

Hankalaa ihmistyyppiä ei voi olla huomaamatta – tiedät varmaankin sen tunteen, kuinka jopa viisi minuuttia tietyn henkilön seurassa saavat niskavillasi kohoamaan kippuralle, sinusta tulee kuin viulunkieli tai haluaisit vain kääntyä kannoillasi.

Joidenkin ihmisten läsnäolo voi olla hyvinkin stressaavaa, kuristavaa ja kuluttavaa – näitä ihmisiä voisi myös kutsua energiavampyyreiksi. Mutta miksi ihmisten persoonat aiheuttavat meissä näin paljon ahdistusta?

Osittain siksi, että he vaikuttavat tiedostamattomiin, syvälle haudattuihin tunteisiimme, ja saattavat käynnistää meissä sisäisen hälytystilan, kirjoittaa Harriet Griffey teoksessa Kaipaan mielenrauhaa (Gummerus).

Totuus kuitenkin on, että hankalien ihmisten kanssa on tultava toimeen – etenkin työpaikoilla.

Seitsemän hankalaa ihmistyyppiä – tunnistatko heidät?

Kiusaaja, pessimiesti, vaikenija, kaikkitietävä… tunnistatko kaikki seitsemän erilaista hankalaa ihmistyyppiä?  © iStock

Amerikkalainen käyttäytymistutkija Robert M. Bramson on määrittänyt seitsemän erilaista persoonallisuustyyppiä, jotka aiheuttavat huolta ja stressiä muille.

Olisikin hyödyllistä selvittää, millaista ihmistyyppiä sinua eniten kuormittava persoona tai kiusankappale edustaa, jotta näin ollen oppisit suhtautumaan häneen uusin keinoin – ja voisit samalla suojata itseäsi ylimääräiseltä kuormitukselta.

1. Kaikkitietävä

On olemassa kaikkitietävä persoona, joka tietää mistä puhuu – ja sitten sellainen kaikkitietävä persoona, joka pitää itseään oikeana asiantuntijana, vaikka hänellä olisi takataskussaan vain hataraa tietotaitoa. Hän myös esittää asiansa sellaisella varmuudella ja pieteetillä, että hänelle on vaikea sanoa vastaan – vaikka hän olisi väärässäkin.

2. Pakkomiellyttäjä

Pakkomiellyttäjä on hyväntahtoinen ja avulias persoona, mutta hänen kompastuskivensä on se, ettei hän pidä lupauksiaan. Hän suostuu kaikkeen ollakseen mieliksi, mutta pettääkin sitten odotukset.

3. Loputon jahkailija

Jahkailija on yksi stressaavimmista ihmistyypeistä – varsinkin, jos oman työn valmistuminen edellyttää hänen apuaan tai päätöksentekoaan.

4. Pessimisti

Pessimisti suhtautuu ja vastaa kaikkeen kielteisesti: esitettiinpä hänelle asia miten tahansa. Vaarana on, negatiivisuus tarttuu ja muutkin ajautuvat mukaan tämän kielteiseen asenteeseen.

5. Vaikenija

Mykkäkoulua voi esiintyä myös työpaikalla. Vaikenija hallitsee tilannetta vaikenemalla merkitsevästi ja nakertaa näin muiden uskottavuutta. Vaikenija voi olla passiivis-aggressiivinen tai yhteistyökyvytön silkkaa ilkeyttään tai käyttää sitä vallan muotona.

6. Kiusaaja

Kiusaaja on toimiston terroristi, joka käyttäytyy töykeästi ja ivallisesti, ja saa sillä tavoin jyrättyä tahtonsa läpi. Kiusaaja menee yleensä henkilökohtaisuuksiin ja lietsoo stressiä hämmentämällä, turhauttamalla tai jopa pelottelemalla muita.

7. Valittaja

Valittaja kitisee jatkuvasti, mutta ei kuitenkaan suostu muuttamaan asioita, joista valittaa. Hänellä on tapana imeä muista ihmisistä kaiken energian sekä haaskata muiden aikaa – mutta ei ota onkeensa avuliaista neuvoista.

Mitä jos sinä oletkin työpaikan pessimisti tai kiusaaja – jopa huomaamattasi? Itsekin voi nimittäin edustaa hankalaa ihmistyyppiä. © iStock

Mikä ihmistyyppi sinä olet?

On hyvä myös miettiä, oletko itse jokin näistä ihmistyypeistä – mitä tyyppiä sitä itse pahimmillaan edustaa kuormittaen toisia. Huomaatko esimerkiksi, että tietyissä tilanteissa sinusta tulee työpaikan pessimisti? Missä tilanteissa valitat, mutta et teekään asioille mitään?

Lue myös: Moni meistä on tietämättään työpaikkakiusaaja – Anne-Maria vihasi lempinimeään, mutta ei uskaltanut 15 vuoteen kertoa siitä

Älä ymmärrä väärin!

Mutta onko tuo toinen henkilö tahallaan hankala – vai sittenkin vain erilainen? Ihmisten persoonaerot ja erilaiset vuorovaikutustyylit aiheuttavat monesti väärinymmärryksiä ja väärintulkintoja työpaikalla.

Meitä on moneen lähtöön: työpaikalla voi kohdata räväköitä tahtoihmisiä, rauhallisia ”eipäs nyt hötkyillä” -persoonia, introvertteja, surumielisiä toipilaita, innokkaita ekstrovertteja, kovaäänisiä marmattajia, tarkkoja pilkunviilaajia, jotka etsivät alati virheitä, tai omissa oloissaan viihtyviä mykkiä – ja nämä luonne-erot voivat törmätä.

”Esimerkiksi vahvaääninen persoona ajattelee, että asioista pitää puhua, niin sanonkin tästä heti. Ja toista sitten aina jännittää, että mitähän sieltä vahvaäänisen suusta taas tulee”, Pelolla johtaminen on perseestä -teoksen kirjoittajat  ja vuorovaikutusvalmentajat Maarika Maury ja  Jaana Tuomila Kissconsulting Oy:stä toteavat.

Mykkä persoona puolestaan ajattelee, etten sano mitään, etten vain pilaa ilmapiiriä tai pahastuta ketään.

”Todellisuudessa tämä saattaa aiheuttaa sen, että toiset jännittävät mitä ihmettä tuo ajattelee, kun hän ei puhua pukahda mitään. Harva tulee ajatelleeksi, että myös mykkyys on huono tapa”, Maury muistuttaa.

Lue myös: Miten toimia, kun työkaveri häiritsee?

Puhukaa ääneen – erilaisuus on voimavara

Persoonaeroista on hyvä puhua ääneen – muutoin vaarana on esimerkiksi ylitulkinnnat ja väärinymmärrykset.

Persoonaeroista on hyvä puhua ääneen – muutoin vaarana on esimerkiksi ylitulkinnnat ja väärinymmärrykset. © iStock

Jaana Tuomila muistuttaa, että joskus väärinymmärrykset ovat myös tulkinnasta kiinni, eikä kyse ole esimerkiksi työpaikkakiusaamisesta.

Harvoin edes tajuamme, miten pienillä asioilla pelkoa tai kiusatuksi kokemisen tunnetta voikaan muissa herättää.

Siksi toisten erilaisuutta tulisi pyrkiä ymmärtämään.

”Erilaisuus on myös voimavara. Kun puhumme näistä persoonaeroistamme ääneen, emme enää näekään toista pahana, ainoastaan erilaisena. Silloin ymmärrämme toisiamme paremmin ja meille syntyy keskusteluyhteys”, Maury ja Tuomila kannustavat.

Myös omaa käytöstä kannattaa tarkastella: räväkkä voisi pehmentää olemustaan ja opetella kuuntelemaan muita, ennen kuin avaa suunsa.

Rauhallinen voi rohkaistua sanomaan reippaammin oman mielipiteensä.

Tarkka voi oppia hyväksymään, että kaikki eivät hahmota asioita yhtä yksityiskohtaisesti eikä hänen tehtävänsä ole vahtia muiden virheitä.

Koska vetämämme työtovereiden kanssa paljon niin paljon aikaa, jokaisen tulisi kantaa vastuunsa hyvän ja rakentavan työilmapiirin puolesta – näin työpaikan työtehokin ja mielenrauha paranevat.

Lue myös: ”Pelolla johtaminen on perseestä” – Miksi niin moni suomalainen pomo johtaa pelolla?

Lähteet: Kaipaan mielenrauhaa (Gummerus) & Pelolla johtaminen on perseestä (Maarika Maury, Jaana Tuomila ja Tuomo Meretniemi)

X