Tyrni – ihon ja vatsan bestis: Oivallinen kuidun ja C-vitamiinin lähde

Jaa kaverilleTilaa Seura
tyrnimarjat
© istockphoto
Tyrniöljyä käytetään paljon kosmetiikkatuotteissa, mutta jos nautit öljyn marjojen tai mehun mukana sisäisesti, siitä on paljon muutakin hyötyä.

Tyrnissä on erittäin runsaasti erilaisia antioksidantteja ja moninkertaisesti C-vitamiinia verrattuna puolukkaan, mustikkaan ja karpaloon. Se on tuontihedelmiä selvästi parempi kuidun lähde, ja siinä on merkittävä määrä soluja suojaavaa E-vitamiinia.

Tutkittua tietoa

Tyrnin siemenissä on tyrniöljyä, jolla on tutkitusti hyviä vaikutuksia ihon ja limakalvojen hyvinvointiin. Tyrnimarjalla on todettu CRP-arvon perusteella lievä tulehdusta hillitsevä vaikutus, ja joissakin tutkimuksissa tyrniöljyllä on saatu hyviä tuloksia maha- ja pohjukaissuolihaavan ehkäisyssä ja hoidossa.

Suomalaistutkimuksessa tyrni hillitsi joidenkin haitallisten suolistobakteerien kasvua. Tyrniöljy ja tyrnimehu saattavat myös hieman nostaa hyvää HDL-kolesterolia.

Kansanviisautta

Kansanlääkinnässä tyrnillä on tukeva jalansija etenkin sen luontaisilla kasvualueilla, Kiinassa ja Venäjällä. Tyrnillä on hoidettu muun muassa keripukkia, tulehduksia, hengitystieoireita, erilaisia vatsavaivoja ja mielipahaa.

Kokeile tyrni-raejuustopannarit

Sekoita 1 purkki pehmeää raejuustoa, 3 munaa 1/4 dl vehnäjauhoja, 1/2 tl leivinjauhetta, 1/4 dl ohrajauhoja ja ripaus vanilliinisokeria taikinaksi. Lisää 1 dl tuoreita tai jäisiä tyrnimarjoja.

Paista lettupannulla voissa tai öljyssä ja tarjoile proteiinipitoisena aamiaisena vaahterasiirapin ja tyrnimarjojen kanssa.

Asiantuntija: dosentti Riitta Törrönen, Itä-Suomen yliopisto, kansanterveystieteen ja kliinisen ravitsemustieteenyksikkö.

Artikkeli on julkaistu ensi kerran Kotilääkärissä 7/19.

Kiinnostuitko? Tilaa Kotilääkäri-lehti

X