Välilevyn rappeuma vaivaa – Voiko selkärangan vanhenemista jarruttaa?

Jaa artikkeliTilaa Seura
Selkäkipuisen kannattaa liikkua.
Selkäkipuisen kannattaa liikkua. © istockphoto
Kun välilevyn rappeuma aiheuttaa selkäkipua, uskaltaako kipeällä selällä liikkua? Miten rappeuma rajoittaa tekemistä? Näin erikoislääkäri vastaa kysymyksiin.

Paula, 59, haki lääkäriltä apua kipeään alaselkäänsä. Hänellä on kuulemma luonnollinen ikään liittyvä välilevyn rappeuma.

Näin kysymyksiin välilevyn rappeumasta vastaa LT, fysiatrian erikoislääkäri Jani Takatalo.

1. Kuuluuko ihmisen selän pettää vanhemmiten?

Ihminen ikääntyy sekä ulkoisesti että sisäisesti: iho rypistyy ja tavallaan rankakin. Välilevyn rappeuma on normaali, ikääntymiseen liittyvä asia. Ensimmäiset merkit siitä voidaan nähdä magneettikuvissa jo parikymppisellä nuorella aikuisella.

Selkärankamme koostuu nikamista, joiden välissä on joustavat välilevyt. Niiden solukko vähenee pikkuhiljaa ajan myötä, jolloin välilevyt kuivuvat ja madaltuvat. Tämä ei aiheuta läheskään kaikille minkäänlaisia oireita.

2. Millaisiin tutkimuksiin minun pitää varautua?

Oireet, lääkärin käsin tekemä tutkimus ja selän toimintakokeet riittävät suurimmaksi osaksi. Toimintakokeet ovat helppoja, vastaanotolla tehtäviä liikkeitä, kuten seisten tehtävät selän taivutukset eri suuntiin.

Ihmisellä voi olla oireita, vaikka selkä on kuvien mukaan kunnossa ja päinvastoin. Kuvantamistutkimuksia ei yleensä tarvitakaan, ellei selkäkipuun liity ulosteen pidätysvaikeuksia, jalan selvää voimanpuutosta tai virtsaamisongelmia (virtsaumpi).

3. Onko ranka jo menetetty – vai voiko rappeumaa jarruttaa?

Vaikka selässä on välilevyn rappeuma, selkää voi ja pitää käyttää. Välilevyn rappeumaa ehkäistään, hoidetaan ja hidastetaan liikunnalla.

Välilevy on nivel, jolla ei ole omaa verenkiertoa. Kaikki liike parantaa sen aineenvaihduntaa ja ylläpitää ruston hyvinvointia. Esimerkiksi tämän vuoksi istumista kannattaa tauottaa.

4. Miten voi liikkua, jos selkään sattuu?

Liikkuminen suhteutetaan kipuun, mutta selkäkipuisen ei kannata jumittua kokonaan sohvalle, tai toipuminen viivästyy. Liikkuminen voi sattua hivenen ja selkä tuntua sen jälkeen entistä kipeämmältä muutaman tunnin ajan. Se ei ole vaarallista eikä vaurioita selkää.

Kipeänä riittää, että liikuskelee kotona ja päivittäisissä toimissa. Kun vointi vähän paranee, voi lähteä ensin lyhyemmälle ja myöhemmin pidemmälle kävelylenkille. Jos vain pääsee omin voimin altaaseen ja sieltä pois, voi kokeilla vesijuoksua. Vaikka liikkuminen ei kuivalla maalla oikein onnistu, monesti ihminen pystyy liikkumaan vedessä.

Yleensä välilevyrappeuman aiheuttama kipu menee kokonaan ohi muutamassa päivässä tai viikossa.

Kaikki taivutukset ja kurotukset ovat selälle hyväksi. Nivelet tykkäävät siitä, että ne saavat välillä piipahtaa ääriasennoissa.

Kaikki taivutukset ja kurotukset ovat selälle hyväksi. Nivelet tykkäävät siitä, että ne saavat välillä piipahtaa ääriasennoissa. istockphoto

5. Riittääkö kävely tai vesijuoksu pitämään selän kunnossa?

Kävely sauvojen kanssa ja ilman tekee selälle hyvää. Se on epäsymmetristä liikettä, joka aktivoi monia vartalon lihaksia yhtä aikaa. Niin tekee vesijuoksukin, kunhan tekniikka on kunnossa. Tärkeintä kuitenkin on, että liikkuminen on itselle mieleistä. Tällöin ihmisen tulee myös liikuttua säännöllisesti.

Kävely ja vesijuoksu ovat kestävyysliikuntaa. Kuten liikkumissuosituksissa neuvotaan, kestävyysliikunnan lisäksi iäkkäämmän ihmisen liikuntaohjemaan pitäisi mahtua lihaskuntoa, liikkuvuutta ja tasapainoa parantavaa liikettä. Hyvä lonkkien ja lantion liikkuvuus ja lihasvoima voivat ehkäistä selkäkipuja.

6. Pitäisikö minun mennä kuntosalille?

Osa ihmisistä kokee, että he saavat kuntoiltua vain jos lähtevät varta vasten liikuntapaikkaan. Heille kuntosali voi olla hyvä paikka. Lihaskuntoharjoitteita voi tehdä kotonakin. Niitä voi tehostaa käsipainoilla ja vastuskuminauhalla.

Reisi- ja pakaralihasten sekä rankaa tukevien keskivartalolihasten hyvä kunto ja hallinta ehkäisevät selkävaivoja. Reisiä ja pakaroita voi vahvistaa kotioloissa esimerkiksi kyykyillä ja tuolilta ylösnousuilla. Myös pilates-tyyppiset harjoitteet voivat olla tehokkaita, kunhan niiden tekniikka on tullut asiaan perehtyneen ammattilaisen kanssa tutuksi.

7. Tekevätkö taivutukset selälle huonoa?

Kaikki taivutukset ja kurotukset ovat selälle hyväksi. Nivelet tykkäävät siitä, että ne saavat välillä piipahtaa ääriasennoissa. Tämän huomaa kaikista nivelistä. Niitä kannattaa välillä koukistaa ääriasentoon ja ojentaa ihan suoraksi asti.

Selän liikeradat kannattaa käydä läpi vähintään kerran, mielellään useamman kerran viikossa. Selkää taivutetaan eteen, taakse ja sivuille.

Selälle kiellettyjä liikkeitä tai liikuntamuotoja ei ole varsinaisesti olemassa. Aikanaan sanottiin, että juoksu olisi tärähdysten takia selälle huono laji. Jos juoksu kipeyttää selän useaksi tunniksi tai päiväksi, eikä tilanne muutu muutamassa viikossa, kannattaa hakeutua fysiatrille tai fysioterapeutille arvioon ja hoitoon.

Miksi välilevyrappeumaa ei leikata

Välilevyn rappeuma kuulu luonnolliseen ikääntymiseen, eikä leikkauksilla voi taistella vuosien kulkua vastaan.

Selkäleikkausta voidaan alkaa miettiä, jos selkään alkaa tulla välilevyn rappeuman lisäksi muita, oireita selvästi aiheuttavia ongelmia, kuten välilevyn pullistuma. Sen merkkejä ovat esimerkiksi voimakas, alaraajaan säteilevä kipu, joka haittaa liikkumista. Vaikka välilevyn pullistuma voi kuulostaa hurjalta, se ei aiheuta läheskään aina oireita.

Jalan äkillinen voimattomuus, virtsaumpi ja ulosteen pidätyskyvyttömyys ovat syitä, joiden takia pitää hakeutua päivystykseen.

Jotta selkäleikkausta edes suunnitellaan, selästä otetun kuvan, potilaan oireiden ja lääkärin tekemän tutkimuksen pitää vastata toisiaan.

Fysiatri Jani Takatalo

Artikkeli on julkaistu ensi kerran Viva-lehdessä 3/20.

Lue myös: Miten välilevyn pullistumien kanssa pärjää – ja miten kivuliaita oireita voi hoitaa?

Lue myös: Mistä tiedän, johtuuko selkäkipu noidannuolesta – hoidoksi kylmää vai kuumaa? Näin neuvoo selkäoireita hoitamaan fysioterapeutti

Kiinnostuitko? Tilaa Viva-lehti

X