Vaarantavatko välipalat ja jatkuva napostelu hampaiden terveyden?

Jaa artikkeliTilaa Seura
Dieetin vaikutukset hampaisiin
© istockphoto
Laihduttaessa kannattaa miettiä, montako kertaa päivässä syö tai juo, sanoo hammaslääkäri Sirkku Brander Myyrmäen hammaslääkäriasemalta.

Laihdutus voi vahingoittaa hampaita

Totta.

Hampaiden sietokyky ylittyy jatkuvista happohyökkäyksistä, jos laihduttaja noudattaa niin vähäkalorista dieettiä, että hänen on pantava jotakin suuhunsa useammin kuin kuudesti päivässä.

Vuoden 2016 suositusten mukaisen ruokapyramidin noudattaminen sekä 4–6 kertaa päivässä aterioiminen ilman napostelua on hammaskiilteelle turvallinen tapa laihduttaa.

Suun vastustuskykyä kannattaa vielä kasvattaa harjaamalla hampaat fluorihammastahnalla kahdesti päivässä.

Ksylitol ei sovi diabeetikolle

Tarua.

Diabeetikon alentunut vastustuskyky altistaa hampaat reikiintymiselle ja sairaus haastaa siksi myös suunterveyden.

Vaikka ksylitoli on sokeri, ei sen kohtuullisesta nauttimisesta ole haittaa diabeetikolle.

Tosin ksylitoli-pastillien ja -purukumien suositeltua 5–10 kappaleen päivärajaa ei tule ylittää.

Happohyökkäyksen katkaisuun löytyy myös vähäsokerisia vaihtoehtoja: maitotuotteet ja pähkinät, jotka ovat helposti ateriaan yhdistettävissä.

Happamuus pilaa hampaat

Totta.

Sen lisäksi että ruoka ja juoma aiheuttavat happohyökkäyksiä, niiden happamuuskin voi vahingoittaa hammaskiillettä. Eri juomien happamuutta voi mitata kotioloissa apteekista saatavilla lakmuspaperiliuskoilla.

Kun nautitun nesteen happamuus alittaa pH-arvon 5,5, se alkaa liuottaa hammaskiillettä. Limonadit, mehut ja sitruunahapolla maustetut kivennäisvedet ovat liian happamia janojuomiksi. Vesi on hammaskiilteelle turvallisin vaihtoehto.

X