Stressaatko vatsallasi? Valkoinen dieetti rauhoittaa erilaiset suolisto-oireet – Lue ohjeet ruokavalioon!

Jaa artikkeliTilaa Seura
Jos pystyt, jätä kahvi kokonaan pois.
Jos pystyt, jätä kahvi kokonaan pois. © istockphoto
Kun stressivatsa vaivaa, apu voi löytyä valkoisesta dieetistä. Se sopii niin turistiripulin kuin ärtyneen vatsankin tyynnyttelyyn.

Valkoinen dieetti tai ”bland diet” on sairaalaolosuhteissa kehitetty ruokavalio erilaisten suolisto-oireiden rauhoittamiseen. Sitä ei ole tutkittu, mutta käytännössä se on havaittu erilaisten toiminnallisten vatsavaivojen hyväksi tyynnyttäjäksi.

Dieetistä on olemassa erilaisia versioita – johtuen pitkälti siitä, että sitä on toteutettu eri maissa ja kulttuureissa paikallista ruokavaliota soveltamalla. Yhteinen nimittäjä on vähärasvaisuus ja vähäkuituisuus, jotka tekevät ruuasta helposti sulavaa.

Toiminnallisten vatsaoireiden ensiapu

Valkoisia dieettejä on käytetty esimerkiksi erilaisten maha-suolikanavan tulehdusten ja virustautien yhteydessä, vatsahaava- ja leikkauspotilailla. Se sopii kuitenkin myös toiminnallisten vatsaoireiden ensiavuksi.

Mitään haittaa dieetistä ei ole, sillä se on tarkoitettu lähinnä väliaikaiseksi hätäapuratkaisuksi – sitä noudatetaan oireiden lievittymiseen saakka tai korkeintaan pari viikkoa, jonka jälkeen palataan vähitellen normaaliin ruokavalioon.

Mustikan vatsaystävälliset taipumukset tunnettiin jo muinaisessa kansanlääkinnässä.

Mustikan vatsaystävälliset taipumukset tunnettiin jo muinaisessa kansanlääkinnässä. istockphoto

Valkoinen dieetti – miten sitä noudatetaan?

Valkoista dieettiä ei ole suunniteltu painonpudotus mielessä, vaan sen ainoa tavoite on vatsaoireiden lievittäminen. Ruokamäärät riippuvat täysin siitä, miten vatsa ruokaan reagoi – ruokaa voi syödä sen verran, kuin hyvältä tuntuu.

Liian suuret annokset kuitenkin aiheuttavat usein ruoansulatuskanavan venytystä ja oireilua. Siksi kohtuullinen annoskoko on suositeltava.

Syöminen kannattaa suunnitella säännölliseksi. Rytmitä ateriat perinteiseen tapaan: aamiainen, lounas, välipala, päivällinen, iltapala. Anna ruoansulatukselle välillä rauha levätä.

Dieetin mielekkyys riippuu täysin siitä, onko ruokavaliolla vaikutusta oireisiin. Siksi ruokavalion vaikutuksia on hyvä tarkkailla pitämällä suolisto-oireista vaikkapa päiväkirjaa dieetin aloittamisesta lähtien.

Kun oireet hellittävät, on tärkeää ryhtyä lisäämään ruokavalioon vähitellen myös dieettiin kuulumattomia ruokia. Tavoitteena on laajentaa ruokavalio normaalisti monipuoliseksi sitä mukaa, kun oireet antavat myöden.

Höyrystetty ruoka on vatsaystävällisempi vaihtoehto.

Höyrystetty ruoka on vatsaystävällisempi vaihtoehto. istockphoto

Vinkit ruokavalioon – Suosi näitä, kun noudatat valkoista dieettiä

  1. KEITETTYÄ, EI KÄRISTETTYÄ. Kypsennysmenetelmällä on väliä, kun vatsa on raiteiltaan. Käristetyt, grillatut ja paistetut ruuat kannattaa säästää aurinkoisempiin päiviin.
    Nyt on aika kaivaa esiin uunivuoka ja höyrytyssiivilä. Keitetty, höyrytetty ja uunissa lempeästi kypsennetty ruoka on vatsalle lempeämpi vaihtoehto. Toistaiseksi tauolle kannattaa laittaa myös raa’at kasvikset.
  2. VATSALLE HELLIÄ VILJOJA. Kun tilanne on päällä, monet viljatuotteet voivat aiheuttaa stressivatsasta kärsivälle vatsanväänteitä.
    Valkoisella dieetillä valitaan vain viljoja, jotka ärsyttävät vatsaa mahdollisimman vähän: haudutettua kaurapuuroa, riisipuuroa sekä valkoista riisiä keitettynä. Leivän tilalle valitaan riisikakkuja.
  3. VAALEITA VALKUAISIA. Eläinkunnan tuotteista valitaan kalkkunaa, broileria, vaalealihaisia kaloja ja kananmunaa. Proteiininlähteenä voi käyttää myös tofua.
  4. HAPANMAITOTUOTTEITA. Hapanmaitotuotteet sopivat useimmiten myös vatsaoireisille. Dieetin aikana voi nauttia päivittäin pari lasillista piimää, maustamatonta jogurttia, viiliä tai raejuustoa.
  5. MAITOTUOTTEET. Jos maitotuotteet vaikuttavat pahentavan oireita, ne kannattaa vaihtaa manteli- tai riisimaitoon. Myös kauramaitoa voi kokeilla.
  6. KYPSIÄ KASVIKSIA. Dieetin aikana rajoitetaan kasvisten syömistä mahdollisimman hellävaraisiin vaihtoehtoihin. Vatsavaivaisen turvaruokia ovat ainakin peruna, porkkana ja kesäkurpitsa. Useimmille sopii myös munakoiso.
    Jos suu himoitsee raakaa ja rouskuvaa ruokaa, kuorittu tuorekurkku on paras valinta.
  7. HYVIÄ ÖLJYJÄ. Hyvien rasvojen riittävä saanti kannattaa varmistaa myös valkoisella dieetillä. Täydennä kasvisannokset oliiviöljyllä. Maun vuoksi voit käyttää myös avokado- tai pähkinäöljyä.

    Liian suuret annokset kuitenkin aiheuttavat usein ruoansulatuskanavan venytystä ja oireilua.

    Liian suuret annokset kuitenkin aiheuttavat usein ruoansulatuskanavan venytystä ja oireilua. istockphoto

  8. MUSTIKOITA. Mustikan vatsaystävälliset taipumukset tunnettiin jo muinaisessa kansanlääkinnässä. Täydennä aamupuuroa tai jogurttiannosta luonnon omalla vatsalääkkeellä.
  9. MALTILLISEMMIN MAUSTEITA. Unohda mausteilla läträäminen hetkeksi. Mausta ruoat tuoreilla tai kuivatuilla yrteillä ja suolalla. Jos haluat käyttää sokeria, käytä sitä maltillisesti.
  10. KAPEAMPI JUOMAVALIKOIMA. Käytä janojuomana raikasta vettä ja oireiden lievittyessä laajenna lempeisiin marja-, hedelmä- ja juuresmehuihin. Jätä kaikki hiilihappojuomat tauolle.
  11. Jos pystyt, jätä kahvi kokonaan pois. Jos et pysty, juo vatsaystävällisempää tummapaahtoista kahvia ja rajoita kahvin juominen kupilliseen tai kahteen päivässä. Jos kaipaat lämpimiä juomia pitkin päivää, kokeile kamomilla- tai fenkoliteetä.

Muista myös nämä: 4 x herkän vatsan pelastus

  1. Piparminttu. Moni ärtyvästä suolesta kärsivä vannoo piparminttuöljykapseleiden nimeen. Kokeile ilmavaivoihin, turvotukseen ja nipistelyyn.
  2. Etikka. Etikkaan säilöminen vähentää suolta ärsyttävien hiilihydraattien pitoisuuksia ruoka-aineista. Etikkaan säilötty kukkakaali tai punajuuri voi siis sopia herkkävatsaisenkin lautasen reunalle.
  3. Idättäminen. Esimerkiksi ohran ja mung-papujen idättäminen tekee niistä helpommin sulavia.
  4. Hapanjuurileipä. Hapatetussa leivässä on vähemmän suolta ärsyttäviä hiilihydraatteja kuin hiivalla kohotetussa.

Lähteet: Kristin Hayes (8.1. 2020). Benefits of a Bland Diet for Symptom Management. www.verywellhealth.com ja Anette Palssa (2020). Rauhoita stressivatsa – löydä mielen ja vatsan toimiva yhteys (Tammi).

Artikkeli on julkaistu ensi kerran Kotilääkäri-lehdessä 4/20.

Lue myös: Vääntääkö vatsaa? Näin rauhoitat vatsaa oikealla ruokavaliolla

Kiinnostuitko? Tilaa Kotilääkäri-lehti

X