Varo kesätaukoa – 4 syytä, miksi liikuntaa ei kannata kokonaan unohtaa

Jaa kaverilleTilaa Seura
© istock

Kesällä ei tee mieli mennä sisätiloihin liikkumaan. Sen vuoksi moni pitää taukoa kuntosaliharjoittelusta. Lisäksi vaihtelu tekee hyvää, niin keholle kuin mielelle. Kuitenkin kun puhutaan hyvästä terveyskunnosta, säännöllisyys ympäri vuoden on sen edellytys.

Jos kuntoilee säännöllisesti kahdeksan kuukautta vuodessa, mutta neljä kuukautta menee kuntoilematta, joutuu joka syksy ikään kuin aloittamaan uudelleen. Ja aloittaminen ja vauhtiin pääseminen vaatii aina ponnistelua. Kausiluonteisuus liikkumisessa voi kertoa myös siitä, että viikoittainen liikuntaohjelma on liian raskas. Sopivan vaativa, mutta säännöllinen liikuntarytmi ympärivuoden estää lössähtämästä.

Mukavuusalueella liikkuminen ylläpitää hyvää kuntoa ja terveyttä. Lomakausina voi ja pitää ottaa rennommin, mutta kokonaan ei kannata unohtaa liikuntaa.

Näissä harjoituksissa nostetaan sykettä ja saadaan hiki pintaan. Ohjelmassa käydään läpi kaikki kehon suuret lihasryhmät ja tyypillisesti heikot lihasryhmät. Esimerkiksi monilla lonkankoukistaja on heikko. Se näkyy taakse nojaavana ryhtinä. Vahvat lapatukilihakset ehkäisevät olkapään ja niska-hartiaseudun vaivoilta.

Kiinnostuitko? Tilaa Kotilääkäri-lehti

X