Vesijuoksu järvessä, joessa tai meressä on elämys – Laihduttaako luonnonvesissä liikkuminen?

Jaa kaverilleTilaa Seura
Vesijumppaa luonnonvesissä
© Pekka Sakki / Lehtikuva
Kesäharrastus voi näkyä syksyllä mukavasti painossa, fysioterapeutti Eevaliisa Anttila Suomalaisesta Vesiliikuntainstituutista sanoo.

1. Luonnonvesissä juokseminen laihduttaa

Totta.

Mitä nopeammin vettä polkee, sitä enemmän vesi vastustaa, eli liikkumisen teho ja energiankulutus kasvavat. Pysyäkseen lämpimänä vesijuoksija liikkuu viileässä luonnonvedessä monesti ripeämmin kuin vajaa 30-asteissa uimahallivedessä.

Viileässä vedessä kuluu myös enemmän kaloreita, sillä kehon lämmöntuotto vie energiaa. Tuuli lisää osaltaan vastusta.

2. Viileässä vedessä ei hikoile

Tarua.

Vedessä hikoilu tapahtuu huomaamatta, koska hikipisarat hälvenevät veteen. Veden paine ja lymfakierron tehostuminen lisäävät kuitenkin aineenvaihduntaa. Sen huomaa siitä, että vesijuoksun jälkeen pissattaa.

Jotta nestevaje ja krampit eivät yllättäisi, kannattaa juoda ennen kuin menee veteen ja heti, kun nousee sieltä ylös. Pidemmälle lenkille vesipullon voi kiinnittää juoksuvyöhön.

3. Tossut suojaavat haavoilta

Totta.

Jos aikoo rantautua vieraaseen paikkaan, kannattaa suojata jalat samanlaisilla tossuilla, joita avantouimarit käyttävät. Ne suojaavat jalkoja kiviltä ja karahkoilta.

Jos ihoon tulee vedessä haava, sitä on aika hankala saada tyrehtymään. Vedessä myös haavan tulehdusvaara kasvaa.

Vieraille vesille kannattaa turvallisuussyistä lähteä kaverin kanssa, ja juosta aina rannansuuntaisesti.

X