Voita talvipyöräilyn haasteet – näin pääset alkuun ja pyöräilystä tulee nautinto!

Jaa kaverilleTilaa Seura
© laura vesa
Mitä jos et laittaisikaan pyörää talvisäilöön? Pikkupakkasessa pyöräily piristää ja pitää kunnossa.

Lumi, loska ja liukkaus kuuluvat talveen, mutta kun asenne, ajotapa ja varusteet ovat kunnossa, pyöräily ei ole talvella paljon vaarallisempaa kuin kesällä. Omat haasteensa siinä kuitenkin on.

”Talvella nopeastikin muuttuvat olosuhteet ja pyöräilyteiden kunto hidastavat ajoa, joten matkantekoon saa varata vähän enemmän aikaa. Joskus pyörä pitää ottaa kainaloon ja nostaa penkan yli”, kertoo terveystieteiden maisteri Johanna Tiilikainen UKK-instituutista.

Kun pyöräilet talvella, käytä nastarenkaita polkupyörässä.

Tee pyörästä talvipyörä. Nastarenkaat ja toimivat valot ovat välttämättömät. Vaalea etuvalo voi olla ladattava. Punaisen valon paikka on takana.

Ajonopeutta kannattaa laskea, sillä lumen alla voi olla jäätä, ja vauhdissa hiekoitussepeli saattaa karata renkaan alta.

”Sen minkä vauhdissa menettää, saa tunnelmassa tuplaten takaisin. Pyöräilijä pääsee näkemään ja kokemaan vuodenaikojen vaihtelut ja luonnon aivan eri tavalla kuin autoilija ratin takaa.”

Nastat alle, heijastinliivi päälle

Liukkaalla pyörä tarvitsee nastarenkaat. Pistosuojattuina ne kestävät terävää hiekoitussepeliä tavallista rengasta paremmin.

Pyörä kannattaa nostaa yöksi kylmään varastoon. Lämpimässä säilytettyyn pyörään kertyy liikkeelle lähtiessä huurretta.

Ketjut ja vaihteet on hyvä öljytä useammin kuin kesäaikana ja muistaa käyttää pakkaskelille tarkoitettua öljyä.

Pyörän etu- ja takavalo sekä polkimien ja pyörän pinnojen heijastimet huolehtivat osaltaan siitä, että pyöräilijä näkyy muille liikenteessä.

”Tieliikennelain mukaan etuvalon tulee olla vaalea ja mahdollisen takavalon punainen. Vilkkuvaloa ei suositella, koska siitä ei välttämättä huomaa, onko valo lähestymässä vai loittonemassa.”

Joissain nastarenkaissa on heijastinreuna parantamassa näkyvyyttä, mutta pyörän heijastimien lisäksi heijastimia on hyvä olla myös vaatetuksessa.

”Vaikka vaatteisiin olisi ommeltu heijastimia, käyttäisin lisäksi heijastinliiviä – myös valaistuilla reiteillä. Lyhtypylväiden väliin jää katvealueita, ja rakennukset ja ajoneuvot aiheuttavat näkyvyyttä haittaavia varjoja.”

Pue kerroksittain tuulenpitävää päälle

Kerrospukeutuminen pitää pyöräilijän lämpimänä. Kovin montaa vaatekerrosta ei kuitenkaan tarvita, sillä liike ja lihastyö lämmittävät.

Päällimmäiseksi kerrokseksi kannattaa pukea tuulen- ja kosteudenpitävää. Tavallinen ulkoilupuku sopii, kunhan takin takaosa ja hihat ovat riittävän pitkät eivätkä jätä selkää ja ranteita paljaiksi.

Talvipyöräilyssä voit kokea luonnon lähelläsi.

Satsaa omaan turvallisuuteen. Kypärä ja heijastinliivi ovat perusvarusteet. Vaatteisiin ommellut ja kietaistavat heijastimet lisäävät näkyvyyttä.

Viima tuntuu kehon ääriosissa: varpaissa, sormissa ja päässä. Niiden suojaamiseen on hyviä vinkkejä:

”Pitkävartiset hansikkaat tai rukkaset, kypärämyssy kypärän alle ja jalkoihin tuulenpitävät kengät. Mahdolliset pyöräilykengät voi suojata neopreenisilla suojilla ja kypärän tuuletusaukot teipata kiinni”, Johanna Tiilikainen luettelee.

Mindfulnessia päivään

Vaikka varusteet olisivat kuinka hyvät, ihan joka säässä ei pyöräily huvita – eikä tarvitsekaan.

”Jos pyöräilystä tulee pakkopullaa, se jää ennen pitkään kokonaan. Jo se, että pyöräilee työmatkan yhtenä päivänä viikossa, on loistojuttu!”

Johanna Tiilikainen tekee väitöskirjaa työmatkaliikunnan edistämisestä. Hän korostaa, että työmatkapyöräilijä säästää myös vapaa-aikaa, kun työpäivän päälle ei tarvitse lähteä erikseen kuntoilemaan. Talvella pyöräily voi olla jopa tehokkaampaa kuin kesällä, kun sääolosuhteet ja paksumpi vaatetus lisäävät vastusta.

”Pyöräily on talvikaudellakin kaupunkialueella nopein tapa liikkua. Se on edullista ja ekologista, sillä siitä ei synny päästöjä eikä polttoaine- ja matkakustannuksia”, Tiilikainen motivoi.

Mielellekin ympärivuotinen työmatkapyöräily tekee hyvää.

”Pimeällä ja liukkaalla saa keskittyä ajoon, mikä tekee talvipyöräilystä läsnäoloharjoituksen. Talvipyöräily on mindfulnessia liikkeessä!”

Talvipyöräilystä tuli nautinto

talvipyöräily

Työmatkapyöräily riittää Minna Takalalle päivän liikunta-annokseksi. ©LAURA VESA

Minna Takala, 46, herää pyörän satulassa uuteen päivään.

”Ajan 11 kilometrin työmatkani pyörällä. Varaan matkaan reilusti aikaa, sillä sääolosuhteet vaikuttavat matkantekoon. Kovassa vastatuulessa ja loskassa matkaan voi mennä 50 minuuttia, kun nopeimmillaan hurautan sen 35 minuutissa. Vauhdissa tulee hiki, mutta onneksi pääsen työpaikallani suihkuun ja saan kuivatettua pyöräilyvaatteeni.

Olen aamuvirkku ja päivän aloittaminen pyöräilemällä sopii minulle. Satulan selässä herään varmasti ja olen heti työpäivän alusta täydessä terässä.

Kun joskus satunnaisesti joudun tulemaan töihin autolla tai bussilla, oloni on nuutunut. Talven pimeys ei väsytä yhtään niin paljon, kun liikkuu sen keskellä, kuin jos kauhistelisi sitä ikkunasta. Toisin kuin ruuhkabussissa, talvella pyöräteillä on hyvin tilaa.

Minusta tuli talvipyöräilijä työtovereitteni esimerkistä. Olen opettaja, ja koulussamme on monta kaikkina vuodenaikoina työmatkansa pyöräilevää opettajaa. Olen pyöräillyt ympärivuotisesti viisi vuotta, jopa 25 asteen pakkasessa.

Kylmä ei minua haittaa, mutta tuollaisissa lukemissa pyöräily vaatii monta lämmintä vaatekerrosta. Onneksi kovin kylmiä päiviä ei mahdu montaa yhteen talveen.

Minulle pyöräily oli alkuun vain ekologinen valinta ja tehokasta ajankäyttöä. Nykyään se on myös nautinto. Parasta talvipyöräily on pikkupakkasessa, aurinkoisessa säässä. Pyöräilijänä pysyn vuodenajoista ja niiden vaihtelusta hyvin perillä: bongaan ensimmäisenä leskenlehdet ja huomaan tien yli loikkivan oravan vaihtaneen talviturkin kesäturkkiin. Auton ikkunasta en ehtisi näitä nähdä.”

Lue myös:

Taksikuski pyörien ja autojen kitkasta: Jos autoilijat käyttäytyisivät kuten pyöräilijät, heillä ei olisi kauan ajokorttia

Linda, 21, sai pyöräilyonnettomuudessa pysyvän vamman: ”Enää ei tule mieleenkään pyöräillä ilman pyöräilykypärää”

Kiinnostuitko? Tilaa Kotilääkäri-lehti

X