Ristomatti Ratia: ”Mun juhlat on juhlittu”

Ristomatti Ratian elämään ovat tuoneet jännitettä voimakastahtoinen äiti ja kolme vaimoa. Toukokuussa 70 vuotta täyttävä muotoilija haluaisi jo asettua elämässään seesteiselle puolelle.

Jaa artikkeliLähetä vinkki

"Joskus on tuntunut siltä, ettei aika riitä kaikkeen", Ristomatti Ratia sanoo. Kuva: Pekka Mustonen.

Ristomatti Ratian elämään ovat tuoneet jännitettä voimakastahtoinen äiti ja kolme vaimoa. Toukokuussa 70 vuotta täyttävä muotoilija haluaisi jo asettua elämässään seesteiselle puolelle.
(Päivitetty: )
Teksti:
Hannu Teider

Ristomatti Ratian jalassa on kirkkaanpunaiset, tuunatut nahkakengät. Hän on tuunannut ne kaverinsa rikkinäisistä, syrjään heittämistä jalkineista.

Ristomatin päässä muhii jatkuvasti villejä ideoita.

”Tuntosarvet ovat aina pystyssä.”

Muotoilija Ristomatti Ratian luomisvoima kumpuaa taiteesta. Ei ihme, että hänen kotinsa Helsingin Kaivopuiston laidalla on kuin taidemuseo.

Isältään perityn asunnon jokaisen huoneen seinillä on tunnettujen taiteilijoiden tauluja, pöydille on asetettu lasimaljakoita ja patsaita.

Parvekkeella on Kain Tapperin veistos. Se on muisto Ristomatin vuonna 1974 pyöräilyonnettomuudessa kuolleesta pojasta Aleksista. Patsas katsoo merelle, kohti horisonttia.

Parvekkeelta avautuu Ristomatin henkireikä: merimaisema ja avara näköala Eteläsatamaan.

Lähteminen on yksi Ristomatin elämän suurista teemoista. Toinen voisi olla vaikkapa kauneus: kauniit naiset ja esineet.

Perintönä luovuus

Kolmilapsisen perheen esikoinen Ristomatti peri luovuuden lahjan vanhemmiltaan.

Äiti Armi Ratia aloitti työuransa tekstiilitaitelijana, hänellä yrittäjyys oli verissä. Ensimmäinen oma kutomo oli Viipurissa.

Armi Ratian elämäntyö Marimekko perustettiin 60 vuotta sitten aviomiehen kanssa.

Sodatkin kokenut majuri Viljo Ratia työskenteli rauhan tultua kouluttajana Santahaminan kadettikoulussa vuoteen 1947 saakka. Armeijasta erottuaan hän osti korvikevahakangasta valmistavan yrityksen, joka meni kuitenkin konkurssiin. Viljo siirtyi Marimekolle voimakastahtoisen vaimon rinnalle.

Myrskyisä avioliitto kesti vuoteen 1969 saakka.

Ristomatti löysi oman tiensä ja itsenäistyi jo varhain. Julkisuudessa hän oli jo 14-vuotiaana koululaisena, kun hän esitteli oman kämppänsä omaperäistä sisustusta Hopeapeili-lehdessä.

Merkonomin paperit saatuaan Ristomatti muutti ulkomaille. Hän opiskeli muotoilijaksi Leicester College of Art -koulussa 1962–66.

Suomalainen herätti Englannissa huomiota.

Nuorukaisella oli matkalaukussa kaksi Marimekon kangaspakkaa. Hän sisusti vuokrakämppänsä olohuoneen niin valloittavalla tyylillä, että opettajat haukkoivat henkeään.

Kesken opiskelujen Ristomatti rakastui syvästi ja solmi ensimmäisen avioliittonsa. Kerstin Wallin oli hurmannut hänet tyylikkyydellään.

”Kerstin oli luova ihminen, detalji-ihminen. Hän loihti kauneutta kaikkeen. Hillopurkeissakin oli kivat etiketit ja ne oli kauniisti pakatut”, Ristomatti muistelee.

Lasten firma

Suomeen palattuaan Ristomatti aloitti työt Marimekolla. Ura oli alusta lähtien nousukiidossa. Maine kasvoi, kun hänet nimettiin 1970-luvun alussa Marimekon luovaksi toimitusjohtajaksi.

Sädekehä laajeni äidin varjossa.

Ristomatin työnteon perusajatus oli jo silloin sama kuin nyt.

”Menestyneimmät tuotteeni syntyvät silloin, kun suunnittelen niitä omaan käyttööni.”

Ristomatti on suunnitellut laukkuja, kenkiä, lakanoita, kattiloita, paistinpannuja, kirjoja, koruja, koriste-esineitä, huonekaluja ja taloja. Melkein kaikkea, mitä kodeissa tarvitaan.

Suomalaiskodeissa näkee yhä Ristomatin 1970-luvulla suunnittelemia käytännöllisiä Palaset-säilytyskuutioita.

”Palaset-säilytyskuutiot on hyvä esimerkki mun tyylistä. Ei mua mitkään sohvaryhmät kiinnostaneet. Lifestyleni mukaisesti halusin säilytykseen tuotteita, joista saattoi rakennella omia juttuja”, Ristomatti valaisee.

Marimekon laukut olivat Ristomatille aluksi suuri taloudellinen riski.

Laukkujen valmistus annettiin Ristomatin vetämälle Décembre-yhtiölle.

Marimekon myyntiosastolla ei uskottu, että tuhannet keltaiset, punaiset ja valkoiset laukut menisivät kaupaksi.

Armi Ratia kutsui Décembreä leikillisesti ”lasten firmaksi”, koska myös Ristomatin sisar Eriika työskenteli yhtiössä.

Ristomatti tilasi kilometrikaupalla erivärisiä kankaita. Hän ideoi, valmisti koekappaleita ja etsi uusia ratkaisuja, kunnes löysi oman tyylinsä.

”Mulla on sen verran poikkeava makusuunta. Helpompi on etsiä lifestyle-tuotteita sieltä, missä niitä ei ole ollut”, Ristomatti hymähtää.

Ristomatin suunnittelemista olkalaukuista tuli aikakautensa klassikoita.

Matkuri-laukku arvostettiin Fortune 500 -bisneslehdessä 1970-luvun alussa maailman 25 parhaan tuotteen joukkoon.

Töissä tuli mainetta, mutta yksityiselämässä myrskysi.

Välirikko äidin kanssa

Välit äitiin pysyivät viileänä. Lopulta tuli välirikko. Äidille paljastui, että Ristomatti oli rakastunut korviaan myöten Kristiina Kankaanpäähän. Kankaanpää oli kruunattu kansainväliseksi teiniprinsessaksi.

Ristomatti oli yhä naimisissa Kerstinin kanssa. Hän erosi, avioitui uudelleen ja muutti Kristiinan kanssa kauas äidin silmistä. Uusi työpaikka oli Marimekon Yhdysvaltain toimipiste.

Ristomatti Ratian naapuritalossa asui  1940-luvulla Mannerheim. ”Olin potkukelkan kanssa pihassa, kun Mannerheim tuli ja pyysi kelkkaani lainaksi. En antanut”, Ristomatti muistelee talvea 1949. Kuva: Pekka Mustonen.

Ristomatti Ratian naapuritalossa asui 1940-luvulla Mannerheim. ”Olin potkukelkan kanssa pihassa, kun Mannerheim tuli ja pyysi kelkkaani lainaksi. En antanut”, Ristomatti muistelee talvea 1949. Kuva: Pekka Mustonen.

Perheeseen syntyi USA:ssa kolme tytärtä.

”Kristiinan säteilyvoima oli valtava. Hän oli erittäin järjestelmällinen. Kristiina piti huolen, että kotona kaikki esineet olivat oikeilla paikoilla.”

Ristomatti kehitti jälleen uutta. Yhdysvalloissa nousi menestystuotteeksi värillinen pussilakana.

Marimekosta lähti puhti Armi Ratian kuoltua 1979. Perilliset myivät Marimekon 1984 Amer-yhtymälle.

Ristomatti oli kauppasopimuksen määräyksestä viiden vuoden työkaranteenissa.

Yrityskaupasta saadut 50 miljoonaa markkaa polttivat kuitenkin taskussa. Ristomatti sijoitti rahat ja omaisuutensa kiinteistöihin.

Miljonäärillä meni kovaa myös yksityiselämässä. Avioliitto rakoili, kun Ristomatti heilasteli muiden naisten kanssa.

Sitten tuli lama, joka hiljensi markkinat. Ristomatinkin varat haihtuivat 1990-luvun alussa. Hän oli tyhjätaskuna uudessa tilanteessa.

”Mä menetin kaiken, ei sen kummempaa. Joku voi sanoa, että olit ahne. Varmaan piti paikkansa. Mutta kun kaikki meni kaupaksi, mitä me ostettiin ja myytiin. Se oli hirvittävän nopeaa kaupankäyntiä”, Ristomatti kertoo.

Piiritys ja karkaaminen

Uusi nousu alkoi Chicagossa. Ristomatti osallistui Crate & Barrell -sisustustavarataloketjun

avajaisiin, joissa kyseli töitä.

Ensimmäisen kerran elämässään Ristomatti joutui kauppaamaan osaamistaan. Tilanne oli hämmentävä. Hän kuitenkin vakuutti tavaratalon johdon.

”Aloin suunnitella tavarataloon kaikkea laidasta laitaan. Tein paperilautasista porsliineihin, laukuista lakanoihin, pyyhkeitäkin”, Ristomatti luettelee.

”Sain kaikesta hyvät rojaltit.”

Ristomatin rakkaus roihusi kuitenkin valtameren toisella puolella.

Hän oli tutustunut Suomessa Anu Saagimiin, joka oli päässyt Neuvosto-Virosta 1980-luvun alussa. Poispääsyn takasi junailtu avioliitto suomalaismiehen kanssa.

Saagim muutti eron jälkeen Tukholmaan, jossa hän eli toisessa avioliitossaan liikemies Carl Danhammerin kanssa.

Ristomatti piiritti tiiviisti Saagimia. Hän toimitti lahjoja, koruja ja parfyymejä Saagimin valloittamiseksi. Lopulta sitkeys palkittiin.

”Anu karkasi ja lähti mun mukaan Amerikkaan.”

Kalliit harrastukset

Kun Ristomatti puhuu vaimoistaan, hänen ääneensä tulee sarkastinen sävy.

”Minulla on kaksi harrastusta: vaimot ja taulut. Molemmat tulevat kalliiksi”, Ristomatti hymyilee.

Kolmas avioliitto 21 vuotta nuoremman virolaissyntyisen kohukaunottaren kanssa oli 1990-luvun suurimpia julkkisuutisia.

Ristomatti ei ole julkisuudesta juuri piitannut. Hän on oppinut jopa nauttimaan hämmennysten ja keskustelujen synnyttämisestä.

Aviopari on elänyt rohkeasti omaa elämäänsä ja välillä yhteiselämää Suomessa sekä Virossa. Saarenmaalta ostettu ja kunnostettu maatila on toinen koti.

”Saarenmaa on mulle hiljaisuuden paikka. Mun juhlat on juhlittu.”

”Anun ja mun suhde on ollut siinä mielessä jännä, että olen antanut Anulle mahdollisuuden kasvaa itsenäiseksi ihmiseksi. En ole pakottanut häntä mihinkään muottiin”, Ristomatti kertoo.

Ristomatilla oli vaikeuksia olla puuttumatta Anun ratkaisuihin, mutta hän antoi huulta purren Anun tehdä itse omat virheensä.

”Ekassa ja tokassa avioliitossa elettiin mun ehdoillani, mitä tuli kodin rakentamiseen ja sisustamiseen.”

Avioparin yhteistä Robin-poikaa Ristomatti kutsuu Anun projektiksi.

”Meille tuli iso jako kahdeksan avioliittovuoden jälkeen, kun Anu halusi lapsen. Minä sanoin etten halua. Anu tuli kuitenkin raskaaksi.”

Ristomatti rakensi samaan aikaan Ratia-brändiä uuteen kukoistukseen. Ajatukset pyörivät täysin työssä.

”Robin on Anun projekti ja Ratia-brändi mun projekti. Mun prioriteetti on ollut firma.”

”Nyt me ollaan siinä tilanteessa, että mitä oikein on tapahtunut?” Ristomatti sanoo arvoituksellisesti.

Ristomatin suhde Robiniin niin kuin muihinkin lapsiinsa on kunnossa. Mutkattomat ovat välit myös Yhdysvalloissa asuviin tyttöihin.

Heistä löytyy isänsä luovuutta. Anna on käsityönopettaja, USA:ssa asuvista tyttäristä Natasha ja Anastasia ovat sisustusarkkitehtejä, vanhin Kiira työskentelee DNA-tutkijana.

Ristomatti on nyt myös isoisä. Nuorin tytär Natasha synnytti Yhdysvalloissa 11. huhtikuuta tyttären, joka sai nimen Nadja Katariina.

Ei järjen hiventä

Ristomatti Ratian huhtikuinen päivä on kiireinen.

Hän käy Seuran haastattelun jälkeen päivittäisellä uintimaratonilla Mäkelänrinteen uimahallissa. Illalla on esitelmä Porvoossa.

Porvoosta yötä myöten Mäntyharjulle, jossa vierähtää seuraava päivä Tuomas Hoikkalan kanssa taidekeskus Salmelan nuorten taiteilijoiden töiden arvioinnissa. Illaksi jälleen Helsinkiin, jossa on televisioesiintyminen Korkojen kera -ohjelmassa.

Sihteeri pitää huolen aikatauluista ja muistuttaa kännykällä tasaisin välein tulevista menoista.

Ristomatin vauhtia lisää kolminkertainen juhlavuosi. Se huipentuu toukokuussa. Ristomatti täyttää silloin 70 vuotta. Armi Ratian perustama Marimekko täyttää tänä vuonna 60 vuotta, ja Ristomatin suunnittelema markiisilaukku 40 vuotta.

”Joskus on tuntunut siltä, ettei aika riitä kaikkeen. Nyt haluan olla seesteisemmällä puolella. Kaikkea ei pysty tekemään.”

Onko miehellä vielä toteutumattomia unelmia?

Ristomatti valpastuu. Tulee pitkä hiljaisuus.

”Haluaisin tehdä vielä yhden talon utopistiseen paikkaan, keskelle ei mitään. Ostin jo omenapuutarhatontin Etelä-Eestistä, Setomaalta.”

”Siinä kaupassa ei ollut järjen hiventäkään.”

Luovaa hulluutta?

 

Muotoilija Ristomatti Ratia täytti 70 vuotta toukokuussa 2011 ja antoi Seuralle syntymäpäivähaastattelun kotonaan. Juttu ilmestyi Seurassa 16–17/2011.

X