Tellervo Koivisto joutui keskikoulussa toistuvasti uskonnonopettajansa sadistisen väkivallan uhriksi - Hannu Lauerma: ”Pahoinpitely oli mahdollista, koska väkivalta oli Suomessa normaalia”

Tellervo Koiviston sadistisella opettajalla oli useita uhreja. Hannu Lauerma kertoo, miksi se oli tuolloin mahdollista.

Jaa artikkeliLähetä vinkki

Presidentinrouva Tellervo Koivisto lokakuussa 2015.

Tellervo Koiviston sadistisella opettajalla oli useita uhreja. Hannu Lauerma kertoo, miksi se oli tuolloin mahdollista.
(Päivitetty: )
Teksti: Sanna Puhto

Tellervo Koivisto kertoi vastikään Ylen 90-vuotishaastattelussaan elämänsä pahimmasta painajaisesta. Hän joutui uskonnonopettajansa, pappi Lauri Jokisen sadistisen väkivallan uhriksi toistuvasti koko keskikoulun ajan. Rouva Koivisto ei ollut ainoa, jota opettaja pahoinpiteli.

”Jokinen sai mielihyvää tyttöjen piiskaamisesta ja vaati saada kurittaa Tellervoa tai muita uhrejaan milloin minkäkin tekosyyn nojalla. Hän otti tytön poikittain polvilleen ja löi. Se ei ollut kevyttä läiskimistä: takapuoleen jäivät selvät jäljet”, Koivisto kertoo Anne Mattssonin kirjoittamassa, vuosi sitten ilmestyneessä Tellervo Koivisto – elämäkerta -kirjassa.

Koiviston mielestä opettajan toiminta ei ollut pedofiliaa. ”Mutta sadistinen kiihko näkyi papin silmissä”, hän sanoo kirjassa.

Opettaja Jokisen toiminta oli yleisesti tiedossa, mutta siihen ei puututtu.

Koivisto sanoo kirjassa, että Jokisella itsellään oli traumaattisia kokemuksia taustallaan. Hän oli joutunut nuorena pappina Venäjän vallankumouksen aikana bolsevikkien vangiksi ja tullut kidutetuksi.

Miten silti oli mahdollista, että pappi sai vuosikausia pahoinpidellä ja alistaa lapsia koulussa?

Lapsen piekseminen hyve

”Pelkkä sodassa tapahtunut traumatisoituminen ei tee kenestäkään sadistia”, ihmisen pahuutta tutkinut dosentti, psykiatrisen vankisairaalan vastaava ylilääkäri Hannu Lauerma sanoo.

Suomessa on kuitenkin ollut aivan viime vuosikymmeniin asti vallalla väkivallan hyväksyvä kulttuuri. Lasten ruumiillinen kurittaminen kiellettiin lailla vasta 1984, mikä on myöhemmin kuin monissa muissa länsimaissa. Lisäksi tapa on kitkeytynyt käytöstä vielä paljon hitaammin.

”Väkivalta on ylipäätään ollut meillä hyväksytympää kuin monissa muissa kulttuureissa”, Lauerma sanoo. Hän näkee tässä sotien, mukaan lukien vuoden 1918 sisällissodan, vaikutusta.

Hyvin kova ja vaativa ilmapiiri oli salliva jopa sadistisuuden suhteen.

”Lasten pieksemistä pidettiin pitkään hyveenä, eikä siitä kannettu huolta. 1970-luvulle asti saatettiin katsoa sormien läpi, jos opettajat pahoinpitelivät oppilaita. Se oli maan tapa, josta oppilaat eivät halunneet eivätkä uskaltaneet puhua – eikä heillä ollut todellisuudessa oikeuksia puuttua siihen.”

Hannu Lauerma toimii Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen tutkimusprofessorina sekä Turun ja Vantaan yksiköistä koostuvan koko maata palvelevan Psykiatrisen vankisairaalan vastaavana ylilääkärinä.

Hannu Lauerma toimii Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen tutkimusprofessorina sekä Turun ja Vantaan yksiköistä koostuvan koko maata palvelevan Psykiatrisen vankisairaalan vastaavana ylilääkärinä. © Kristiina Kurronen / Otavamedia

Ilmapiiri altistaa sadismille

”Väkivallan hyväksyvä ilmapiiri saattaa joillain ihmisillä lisätä sadistisen käyttäytymisen todennäköisyyttä”, Lauerma sanoo.

Oliko Suomessa siis takavuosina enemmän sadisteja kuin nykyisin?

”Tähän on mahdotonta vastata. Sadistisen käyttäytymisen piirteitä ei ole tuolloin tilastoitu. Vertailukohta puuttuu”, Lauerma sanoo.

Tellervo Koiviston kouluaikoina kaksi tekijää suojelivat opettajaa ja estivät puuttumisen hänen sadistiseen käyttäytymiseensä: väkivalta oli hyväksyttyä, eivätkä opettajan teot olleet rikokseksi luokiteltuja.

Sadismin tausta on kuitenkin muualla kuin yleisessä ilmapiirissä tai yksilön traumaattisissa kokemuksissa.

Sadistilla psykopaattisia piirteitä

Lauerma erottaa seksuaalisadistiset fantasiat varsinaisesta sadismista. Fantasiat ovat erittäin yleisiä sekä miehillä että naisilla.

”Saatetaan fantasioida raiskauksista tai läimäyttelystä. Tätä on kyselytutkimusten mukaan kymmenillä prosenteilla ihmisistä. Jos pari yhteisymmärryksessä toteuttaa keskinäisiä fantasioitaan, se ei ketään vahingoita”, Lauerma sanoo.

Tällöin kyse ei ole sadismista vaan tavallisesta ja fantasiatasolla harmittomasta ilmiöstä. Normaaliuden ulkopuolelle liu’utaan silloin, kun käyttäytyminen tosia kohtaan erilaisissa tilanteissa on sadistista.

”Se on todella tuhoavaa ja alistavaa ja liittyy lähes aina psykopatiaan. Sadistinen käyttäytyminen edellyttää ainakin psykopatiapiirteitä ellei varsinaista psykopatiaa.”

Tällainen on psykopaatti

Psykopaatti on henkilö, jolta puuttuu kyky myötätuntoon.

Normaaleilla ihmisillä on automaattinen myötätunnon ja myötäkärsimyksen reaktio. Lähimmäisen kivun näkeminen tuntuu pahalta ja sillä on fyysinen vaste. Syke nousee, hengitys tihenee, hormonitoiminta muuttuu.

”Psykopaattinen persoona voi tehdä mitä tahansa kammottavuuksia reagoimatta fyysisellä tasolla. Heiltä puuttuvat autonomisen hermoston vasteet toisen kärsimykselle tai kivulle. Hänen hengityksensä pulssinsa eivät kiihdy, ei kämmenet eivät hikoa eikä stressihormoni kortisolia erity.”

Puuttuvat fyysiset reaktiot toisen ihmisen kärsimykseen näkyvät jo sellaisissa lapsissa, joilla on psykopatiapiirteitä.

Psykopatian yleisyydestä takavuosina on Lauerman mielestä yhtä hankala sanoa mitään, koska siitäkään ei ole tutkittua tietoa. Se kuitenkin tiedetään kansainvälisistä tutkimuksista, että psykopaattisia piirteitä tavataan ympäri maailmaa todennäköisesti jokseenkin saman verran.

”Se on mahdollista”

Sadismi voi olla seksuaalisesti sävyttynyttä tai olla olematta sitä.

”Silloin kun siihen liittyy sukupuolinen kiihottuminen, se saattaa olla hyvin rajattu fetisistinen ilmiö. Eli ihminen ei kiihotu mistä tahansa kivusta, jota näkee, vaan ihan tietystä valtaan liittyvästä asetelmasta tai tilanteesta”, Lauerma kuvaa.

Opettaja Jokinen vei Tellervo Koiviston kuvauksen mukaan uhrinsa aina samaan huoneeseen, pappilan kansliaan. Hän myös toimi aina samalla tavalla, otti tytön polvilleen poikittain. Tapahtumasarjaan liittyi myös uhrin pakotettu synnintunnustus ja papin antama armahdus.

Onko tapahtumassa piirteitä seksuaalisesta sadismista?

”Se on mahdollista. On kuitenkin mahdotonta sanoa varmaksi.”

X