Stunt-sukupolven Arttu Stenberg temppuilee moottoripyörällään Arto Nyqvistin jalanjäljissä: ”Välillä rytisee, mutta se puree yleisöön”

Jaa kaverilleTilaa Seura
Arto ”Artsi” Nyqvist
Arto Nyqvistin moottoripyörätemput puhuttavat vielä tänäkin päivänä. Aikoinaan häntä kutsuttiin jopa surmanajajaksi. © Vesa Koivunen
Nuori moottoripyörätaituri Arttu Stenberg seuraa puukenkämiehenä tunnetun Arto Nyqvistin jalanjälkiä. 80-luvulla Nyqvist valloitti maailmaa huimilla esityksillä. Nyt on Stenbergin vuoro.

Puukenkiin ja prätkätakkiin sonnustautunut Arto Artsi Nyqvist katselee vilpittömän ihailevasti, kun 20-vuotias Arttu Stenberg temppuilee moottoripyörällään Helsingin messukeskuksessa. Stenberg ajaa takapyörällä, etupyörällä ja polttaa kumia.

Nuori taituri on kuin moderni versio Nyqvististä itsestään. Takavuosien pyörävirtuoosi ihastutti, viihdytti ja kenties vihastuttikin katsojia huikeilla moottoripyörätempuillaan 70- ja 80-luvuilla.

Nyqvist myöntää, että hän näkee itsensä nuorena Artun menoa katsoessa.

”Otetta ja intohimoa löytyy, ihan niin kuin meiltä silloin aikanaan. Taitoa on jumalattoman paljon”, Nyqvist kehuu.

”Arttu tekee huimia juttuja pyörällään. Hän selkeästi hakee myös esitykseen erilaisia kulmia, joilla saadaan yleisö mukaan juttuun.”

Nyqvist tietää, mistä puhuu. Hänellä on pyöristä kymmenien vuosien kova kokemus. Ura lähti liitoon Porin lentokentällä järjestetyssä kiihdytysajokilpailussa.

Siellä villiinnyttiin polttamaan kumia varikolla. Artsi intoutui leikkiin mukaan ja näkemästään vaikuttuneet kaverit yllyttivät miehen yleisön eteen. Esiintyminen oli menestys.

”Niin pienestä se lähti. Menin burnaamaan ja pelleilemään ja siitä lähtikin ajatus esiintymisestä.”

Arttu Stenberg

Arttu Stenberg edustaa nykyajan stunt-sukupolvea, jonka tuottamat temput vaativat äärimmäistä kehon ja moottoripyörän hallintaa. Vesa Koivunen

Erilaiset yleisöt

Arttu Stenbergin menestys alkoi verkossa, niin kuin 2000-luvulla moni menestystarina alkaa. Hänen temppuiluvideonsa alkoivat kerätä vaikuttavan määrän katsojia, ja lopulta suomalainen Stunt Freaks -ryhmä otti nuoren miehen suojiinsa. Tämän jälkeen Arttukin pääsi virtuaalimaailmasta oikeille estradeille, mikä lisäsi nuoren miehen suosiota.

Vaikka Arto ja Arttu edustavat kahta eri sukupolvea, on heillä yhteistäkin: hullun prätkäjätkän sielu. Kummallakin on palava halu ajaa moottoripyörällä, ja vielä varsin erikoisella tavalla. Temppuja myös kehitetään ja keksitään lisää, koska tavallinen kruisailu ei vain tunnu samalta.

Mutta moni asia on Artulla toisin kuin oli Artolla. Esimerkiksi aika tempun ideoinnista ja harjoittelusta sen esittämiseen on huvennut murto-osiin entisestä. Arto Nyqvist sai harjoitella temppujaan rauhassa Malmin lentokentän varalaskutiellä. Kun ne tuntuivat valmiilta, oli esitysten vuoro.

Arttu Stenbergin temput tulevat suuren yleisön tietoon välittömästi. Jo temppujen harjoittelua kuvataan, ja onnistuneet temput ladataan tuoreeltaan myös sosiaaliseen mediaan. Julkisuuskin on toisenlaista kuin ennen. Stenbergillä on Instagramissa yli 187 000 seuraajaa. Sellaisia yeisölukuja ei saavuta missään yksittäisessä live-esityksessä.

Mutta verkossa laajoja yleisömassoja tavoittavalla julkisuudella on myös varjopuolensa.

”Uusi temppu kopioidaan välittömästi. Kun toiset kuskit näkevät sen, he kokeilevat sitä tietenkin heti itse”, Stenberg harmittelee.

Arttu Stenberg

Arttu Stenbergille on iloinen, että menestystäkin on tullut, sillä temppupyöräily on juuri sitä, mitä Arttu haluaa tehdä työkseen. Vesa Koivunen

Tosin on Stenberg itsekin hakenut ideoita YouTubesta. Hän on halunnut kikkailla pyörällä pienestä pojasta lähtien. Polkupyörällä piti ajaa keula pystyssä, niin kuin myöhemmin moottoripyörälläkin.

Artun isoveli ajoi kilpaa, mutta Arttua ei kilpailu kiinnostanut. Hän keskittyi ajotekniikan kehittämiseen ja yleisön viihdyttämiseen. Se oli ehdottomasti kovin juttu nuorelle pojalle.

Verkosta hän katsoi muiden temppuja ja esiintymisiä, myös aikansa legendan Artsin.

Arttu Stenbergin isä oli kertonut pojalleen Artsin hulluista tempuista ja näyttänyt pojalleen myös videoita miehen näytöksistä.

”Aluksi mietin, että mikä juttu tämä on. Mutta nähtyäni videoita enemmän, heräsi kunnioitus. Varsinkin siksi, että Artsi teki temppuja isolla katupyörällä, jonka ajettavuus ei missään nimessä ole sitä luokkaa kuin nykylaitteissa.”

Arto ”Artsi” Nyqvist

Takavuosina surmanajajaksikin kutsutun Arto Nyqvistin elämä muistutti hyvin pitkälti rock-tähden elämää. Meno oli kovaa areenoilla ja niiden ulkopuolella. Vesa Koivunen

Aikansa kapinallinen

Arto Nyqvist kertoo, että hänen nuoruutensa oli hyvin erilainen. Ei ollut sosiaalista mediaa, eikä jatkuvaa esillä oloa videoilla. Oli mies, prätkä ja puukengät.

Nyqvist oli aikoinaan suorastaan synonyymi kapinalliselle, oman tien kulkijalle. Esimerkiksi kun Nyqvist ajoi poliisia karkuun, hän vilkutteli jarruvaloja ja näytti reilusti suuntamerkillä etukäteen, jotta poliisi tiesi, minne oltiin menossa. Touhun ainoa tarkoitus oli vinoilla virkavallalle.

Nyqvistin mukaan poliisi ei nimittäin koskaan saanut häntä kiinni. Tai itse asiassa kerran valtiovalta pääsi puhuttamaan. Silloin poliisi huomautti Nyqvistiä puukengistä, jotka eivät heidän mukaansa sopineet moottoripyörällä ajamiseen.

Nyqvist oli asiasta täysin erimieltä. Hänen mielestään puukengät oli kuin luotu moottoripyörällä ajamista varten, sillä niiden keskiosa sopii jalkatappiin täydellisesti. Myös jalka lepää puukengässä paremmin kuin missään muussa jalkineessa.

Arto ”Artsi” Nyqvist

Arto Nyqvistin bravuuritemppu oli 360-asteen hyppy, joka alkaa etupyörällä ajosta ja päättyy takapyörälle. Tässä näyte vuodelta 1982. Om-arkisto

Poliisien puukenkävastaisuudesta suivaantuneena Nyqvist kehitti kenties kuuluisimman temppunsa. Hän kiihdytti 1300-kuutioisen Kawasakinsa 200 kilometrin tuntivauhtiin, hyppäsi pois pyörän kyydistä ja liukui sen perässä puukenkien raapiessa asfalttia.

Tempusta tuli Nyqvistin ehdoton tavaramerkki. Eivätkä ideat tähän loppuneet, seuraavaksi puukenkiin ruuvattiin kiinni sukset, joilla Nyqvist liukui pyöränsä perässä 198 kilometrin tuntivauhdilla.

Eipä aikaakaan, kun Nyqvist istui rättisitikan ohjaamossa Lahden hiihtokeskuksen K64-mäen tornissa. Auto vain vauhtiin ja hyppyrinnokasta kohti tuntematonta. Hengissä selvittiin, jälleen kerran.

Maailma muuttuu

Arttu Stenbergillä ei ole puukenkiä, hänen isällään on. Ohjelmanumeroita niillä ei ole kuitenkaan tarkoitus tehdä. Eikä Arttu aio löytää itseään autosta hyppyrimäestä tai tehdä muitakaan Nyqvistin hurjuuksia.

Mutta suuret yleisöt ja arvostus alan taiturina kiinnostavat toki. Arttu Stenberg harjoittelee paljon ja varsin kurinalaisesti. Päivittäisenä ohjelmanumerona ei kuitenkaan ole poliisien karkuun ajaminen.

”Maailma on erilainen. Nykyään poliiseilla on kamerat ja aivan eri tason mahdollisuudet ottaa kiinni liikenteessä. Lisäksi minulla on hyvä harjoittelupaikka hieroa näitä temppuja. Ei ole suurta tarvetta ärsyttää virkavaltaa.”

Arttu Stenberg

Vesa Koivunen

Maailma kutsui

Esityksissä käytettävät moottopyörät ovat myös muuttuneet. Nykyään on pyöriä, jotka on tehty ihan lajia varten.

Arttu Stenbergin pyörästä löytyy erilaisia astinlautoja ja tappeja, jotka helpottavat temppuilua. Arto Nyqvistin aikana pyörästä keulittiin takalappu rikki. Lajin luonne toki on sama: tehdään jotain, mitä muut eivät uskalla tehdä.

Arttu Stenberg haluaa maailmalle, kuten Arto Nyqvistkin aikoinaan. Nuori Arto hyppäsi pick-up-autoon, jonka lavalle oli lastattu Möhkö-Kawasaki ja suuntasi Ranskaan.

Idea oli Nyqvistin silloisen ja nykyisen managerin, Sleepy Sleepers -yhtyeen keulahahmon Mato Valtosen, joka lähti reissuun mukaan. Kaksikon matka oli hauska, mutta taloudellisesti se meni pieleen. Nyqvist kertoo, että he päätyivät ranskalaiseen kylään lähes rahattomina. Maitojuna odotti.

”Ei ollut enää kuin 200 frangia ja mietittiin, että otetaanko huone vai vedetäänkö lärvit”, Nyqvist muistelee.

Arto Nyqvist

Arto Nyqvist ajoi välillä myös selin pyörää yleisön ilmetykseksi. Temppu on vuodelta 1982. Hannu Miettinen / Om-arkisto

Herrat päätyivät jälkimmäiseen, mikä osoittautui lopulta hyväksi valinnaksi. Rymyillan edetessä he törmäsivät ranskalaiseen toimittajaan, joka oli nähnyt Nyqvistin show’n.

Kun toimittajalle selvisi, ettei Nyqvistillä ollut töitä, eikä miehillä yösijaa, hän päätti auttaa. Ilta eteni paikallisesta baarista jättimäiseen linnaan, jossa Nyqvist seuraavana päivänä availi varovaisesti silmiään.

”Heräsin aivan kauheassa krapulassa, ja siinä sänkyni vieressä seisoi äijä pyyheliina käsissään.”

Selvisi, että linnan omistaja oli moottoriurheilua fanittava miljonääri. Mies myös esitteli myöhemmin Nyqvistin suurelle ranskalaiselle stunt-ryhmälle. Nyqvist antoi ryhmän pomolle näytteen taidoistaan ja hänet palkattiin heti.

”Kuukauden päästä olin niiden ykköstähti.”

Ranskan reissu venyi lopulta 12-vuotiseksi. Pernod ryhtyi Nyqvistin sponsoriksi ja ranskalaiset rakastuivat suomalaisen puukenkiin. Mies esiintyi ympäri Eurooppaa F1- ja RR-sarjan MM-kisoissa, eivätkä temput jättäneet ketään kylmäksi.

Paul Ricardin radalla 200 000 silmäparia todisti, kun Nyqvist esitteli taitojaan ja paljasta pintaa. Toimittajakaveri Hannu Miettinen oli yllyttänyt Nyqvistin ajamaan puukenkiin, alushousuihin ja kypärään sonnustautuneena, eikä Nyqvist kainostellut.

”Oli kiva esiintyä kalsarit jalassa, yleisö hurrasi. No, yleensä ajoin farkuissa ja t-paidassa, joten ei siinä paljon asu tavallisesta poikennut.”

Stunt-pyörä

Nykyajan stunt-pyörissä on erilaisia lisävarusteita, kuten takajarru käsikäyttöisenä. Vesa Koivunen

Ripaus hulluuttaa

Stenberg seurasi viime kesänä Nyqvistin jalan jälkiä. Taitavat temput olivat herättäneet mielenkiinnon ulkomailla, kun nuorukainen oli esitellyt taitojaan ranskalaiselle supermototiimille. Aggressiivinen ajotyyli teki lähtemättömän vaikutuksen ja Stenberg sai kiinnityksen MotoGP-sarjan Le Mansin osakilpailun väliaikaohjelmaan.

Tällä kertaa huomion herättämiseen ei tarvittu ryyppyreissua ja sen myötä tullutta onnenpotkua. Vakuuttavat temppuvideot ja esiintymiset toimivat yhtä tehokkaasti. Toki ripaus suomalaista hulluutta on kummankin tarinan taustalla.

Nyqvistiä pidettiin aikoinaan lähes seinähulluna, eikä ajatus Stenbergistä eroa juurikaan – ei ainakaan kavereiden mielestä.

”Ei tuolle hullulle ainakaan henkivakuutusta kannattaisi myydä”, Stenberg kertoo kavereidensa naureskelevan.

Hulluus on myös osa showta, se nostaa temppuilijan nimen huulille.

”Riskejä pitää ottaa, se kuuluu hommaan. Luulen, että minussa kiehtoo juuri se, että ajan koko ajan äärirajoilla. Välillä rytisee, mutta se puree yleisöön”, Stenberg pohtii.
Arttu Stenbergin tähänastisen uran merkittävin juttu oli Le Mansin esiintyminen kesällä.

Jännitys oli melkoinen, sillä oli luvattu sadetta.

Esitys oli tarkoitus aloittaa etupyörällä ajolla, mikä olisi vaarallista, jos asfaltti olisi märkä. Onneksi sade oli pelättyä vaisumpi ja esitys sujui hyvin.

“Olihan se todella hienos ajaa tuollaisen yli 100 000 ihmisen edessä. Kannustushuudot kuuluivat kypärän sisään hyvin selkeästi”, Arttu muistelee.

Arto Nyqvist tietää miltä se tuntuu. Hän on saanut yleisön hullaantuman samalla paikalla kymmeniä kertoja.

Itse asiassa mies on jättänyt pysyvän jäljen Le Mansin radalle.

”Le Mansissa on sellainen järjestysmiesten huone. Sinne on naulattu minun puukenkäni seinään. Siellä ne varmaan roikkuvat vieläkin.”

Nähtäväksi nää, millaisen jäljen nuori Senberg kansainvälisille areenoille jättää.

X