Tanssityttöjä, poroja ja elämyksiä – Näitä Suomi esittelee loistoristeilijöillä matkaaville turisteille minuuttiaikataululla

Jaa kaverilleTilaa Seura
kotkalaiset tervetulotanssijat
Laiva on juuri pysähtynyt – ja kotkalaiset tervetulotanssijat pääsevät vauhtiin. © Tero Talvio
Kun kansainvälinen risteilyalus kiinnittyy Kotkan satamaan, tuhansille matkustajille on tarjottava nähtävää minuuttiaikataululla.

Kello on puoli seitsemän aamulla Mussalon konttisatamassa Kotkassa. On Kotkan Meripäivien torstai, ja tyypilliseen meripäivätapaan festivaalin ylle on laskeutunut helleaalto. Päivästä on tulossa kuuma. Aikaisin aamulla mittari näyttää kuitenkin vasta 15 astetta.

Merellisiin asuihin pukeutuneet paraatitytöt koettavat pysyä lämpiminä.
Oppaat preppaavat yhdessä saksan sanastoa, sillä tänne on saapumassa maailman kuudenneksi suurin risteilyalus, MSC Meraviglia keskieurooppalaisine matkustajineen.

”Am nachmittag, iltapäivällä. Zurück, takaisin.”

Risteilijä kiinnittyy laituriin seitsemän aikoihin. Laivan henkilökunta kokoaa jo laskusiltaa. Linja-autoja ajaa satamaportista laivan luo jatkuvana virtana. Niitä on varattu kaikkiaan 75, sillä laiva on valtava. Meraviglian uumenissa heräilee 5 400 matkustajaa.

Soittokunta toivottaa turistit tervetulleeksi, ihmiset kerääntyvät hyttiensä parvekkeille heiluttamaan ja kuvaamaan.

Kello kahdeksan retkille lähtijät siirtyvät busseihin ja heidän elämyksensä voi alkaa. Osa suuntaa Kotkaan ja Haminaan, osa lähtee parin tunnin ajomatkan päässä odottavaan Helsinkiin.

Miten tuhansien ihmisten saattaminen oikeisiin paikkoihin oikein onnistuu?

Suomen helle ja tanssivat matkustajat

Yllätyksekseen matkustajat saivat nauttia Suomen helteistä. Tero Talvio

Näkymätön taustatyö

Taustalla on paljon valmistelutyötä, josta turistit ovat onnellisen tietämättömiä.

Kotkan-Haminan seudun kehittämisyhtiö Cursorin toimialaan kuuluu Kotkan seudun matkailu. Kuusi vuotta sitten risteilyjohtaja Petra Cranston sai tehtäväkseen selvittää, voisiko sadoista Kotkan ohi lipuvista ja Pietarissa käyvistä aluksista joku pysähtyä Kotkassa.

Neljä vuotta myöhemmin ensimmäiset laivat nähtiin kaupungin rannassa.

Jotta laivan kannattaa pysähtyä jossain, tarvitaan elämyksiä maissa. Elämyksistä pitää ensin rakentaa yksityiskohtaisesti kuvattuja tuotteita, jotka voidaan myydä varustamoille.

Kun tuote on valmis, matkailupalvelut tekee vielä laadunvarmistusta ja sparraa paikallisia matkailuyrittäjiä varmistaakseen, että palvelu todella toimii niin kuin on luvattu ja vastaa laivayhtiön asettamia vaatimuksia.

Kaiken pitää tapahtua minuutilleen siten, kuin se lukee matkaohjelmassa.

Aikataulun täytyy pitää, mutta kiire ei saa näkyä. Asiakkaan lomatunnelman pitää säilyä.

risteilyalus Meraviglia

Meraviglia on maailman kuudenneksi suurin risteilyalus. Tero Talvio

Lista joka minuutista

Päiväretkiä laivalla ja netissä myyvän varustamon edustaja ei tavallisesti käy kohteessa vaan vaatii täsmällisen kuvauksen pienimpiä yksityiskohtia myöten.

Ennakkovaatimusten lista on yhtä tarkka kuin keikalle tulevilla rokkitähdillä.
Kohdesataman edustajan tehtäväksi jää raportoida, montako minuuttia bussimatka kohteeseen kestää, montako askelta bussista on varsinaiseen kohteeseen.

Kauanko pysähdys kestää?

Onko kohteessa portaita ja montako, kuinka jyrkkiä ja leveitä?

Onko luontokohteen polku asvalttia, hiekkaa vai kalliota? Jos se on kalliota ja sateella liukas, onko vaihtoehtoista reittiä?

Jos kyseessä on saunaelämys, millaiset pyyhkeet ja saippuat kuuluvat palveluun? Missä on wc-tilat?

Jos retkeen kuuluu pysähdys kirkkoon, mitä musiikkia siellä soitetaan?

Kaikkea ei toki kerrota turistille, sillä elämykseen kuuluvat myös mukavat yllätykset.

”Mitä ylellisempi palvelu, sitä enemmän yksityiskohdilla on merkitystä. Se on vähän sama kuin jos menet juhlalounaalle, odotat tiettyä tasoa. Että on valkoiset pöytäliinat ja jalalliset lasit”, kuvailee Petra Cranston.

Laivan huoltoa satamassa

Joka pysähdyksellä alusta huolletaan ja puhdistetaan. Tero Talvio

Pienuus on etu

Kotkan valtti on se, että kaupungin keskusta sijaitsee saarella. Kaikki on kävelymatkan päässä, ja suurin osa laivoista pääsee ankkuroitumaan keskustan tuntumaan. Meraviglia on harvinainen poikkeus, se joutuu kokonsa takia jäämään rahtilaivapuolelle.

Ruuhkaisen Pietarin jälkeen luonnonläheinen pikkukaupunki on rauhallinen välietappi – mutta jotkut matkustajat haluavat täältäkin seikkailuja.

Cranstonin mukaan hyvä elämys on tehty luonnon läheisyydestä, osallistumisesta, jossa mukana on turvallista vaaran tunnetta.

Tällaisia turistien erämaa-Suomesta kaipaamia vaihtoehtoja ovat esimerkiksi matka pikaveneellä saaristoon, koskenlasku, kalliokiipeily tai purjehdus.

Laivasta rantautuvat turistit

Laivasta rantautuvia turisteja odottavat retket ja omatoimireissut. Tero Talvio

Itämeren alue on risteilymyynnille kannattava, sillä kiinnostavia kaupunkeja on vieri vieressä.

Meraviglia pysähtyi edellisenä päivänä Pietarissa ja sitä edellisenä päivänä Tallinnassa.

Helsinki ei tällä kertaa kuulu ohjelmaan, joten halukkaille järjestetään pääkaupunkiin bussikuljetus.

Bussimatka Helsinkiin

Tarjolla on retki Helsinkiin – poroja ruokkimaan. Tero Talvio

Askelmerkit jo talvella

Elämysmatkailussa alihankintaketju on pitkä. Varustamo myy tuotteen, valittu yrittäjä toteuttaa sen.

Niiden väliin tarvitaan maapalvelutoimija, joka vastaa siitä, että joka matkustaja saadaan vietyä haluamaansa kohteeseen.

Meraviglian saapuessa satamaan Virve Kataja on portilla tarkistamassa, että kaikki bussit saapuvat ajallaan ja että oikeat ihmiset löytävät oikeaan autoon.

Hänen työnsä maapalvelutoimija Next Travelilla on alkanut jo vuosi sitten. Silloin sovittiin, että Meraviglia pysähtyy Kotkassa 25.7.2019.

Varustamo päätti viime syksynä, mitä Kotkan alueen retkivaihtoehdoista se ottaa ohjelmaansa.

Sen jälkeen maapalvelu varasi riittävän määrän busseja ja kielitaitoisia oppaita, tilasi retken kahvitukset ja jopa vesipullot matkustajille.

Virve Kataja

Maapalvelujen Virve Kataja ohjaa busseja paikoilleen kuin kapellimestari. Tero Talvio

Kun Kotkassa oli helmikuussa puoli metriä lunta, tulevan heinäkuun päiväohjelma oli pitkälti koossa.

Oman lisänsä palapeliin tuo tällä kertaa se, että jättilaiva piti tuoda konttisatamaan ja jokaiselle bussille piti hankkia kulkulupa.

Matkustajasatamissa on yleensä valmiina paikat busseille ja terminaalin eteen voi ajaa ilman erillisiä kulkulupia. Konttisatamissa on toisin.

Maapalvelutoimija saa varmistaa, että jokainen bussi tietää mihin asettuu, mihin on menossa, ja jokainen opas tietää oman bussinsa ja tehtävänsä.

Satamassa ennen laivan tuloa bussit numeroidaan ja niihin merkitään määränpää. Kun on varmaa, että bussissa on oikea määrä ihmisiä ja jokaisen matkalipussa lukee se määränpää, minne bussi on menossa, auto saa lähtöluvan.

Silti tuhansia ihmisiä käsitellessä erehdyksiä sattuu, ja välillä joku löytyy väärästä autosta.

Laiva satamassa

Tarvittava bussien määrä varmistuu vasta edellispäivinä. Tero Talvio

Äkkilähtö retkelle

Jotkut varustamot myyvät päiväretkiä etukäteen netissä, toiset laivamatkan aikana.

MSC-varustamo myy paljon laivalla, joten Virve Kataja on saanut tietää lopullisen pääluvun vasta päivää ennen aluksen saapumista.

”Meravigliassa noin 60 prosenttia matkustajista osti retket jo matkaa varatessaan. Viikon risteilyllä loput matkustajat saattavat päättää nyt, että ostanpa huomiselle tai ylihuomiselle retken”, Kataja selittää.

Kotkassa retkille lähtee parituhatta ihmistä. Se tarkoittaa, että 1 200 matkustajan tulo tiedettiin etukäteen, 800 keksi ostaa retken vasta sen jälkeen, kun laiva irtosi Kielin satamasta muutamaa päivää aiemmin.

”Ihannetilanne on, että retket voidaan järjestää satamakohteen ympäristössä. Kotka ei kuitenkaan kykene käsittelemään yksin tuhansien turistien laumaa, joten tarjolla oli myös retki Helsinkiin.”

Pääkaupunkiin lähteneet matkailijat pääsivät syöttämään poroja Nuuksion kansallispuistossa, kiertämään keskustassa tai piipahtamaan Porvoossa.”

”Kotkan valtti on, että täällä pystyy tekemään pienen porukan kanssa erilaisia juttuja. Kun oli näin iso laiva, piti olla myös volyymiretki, joka tässä tapauksessa oli Helsinki. Toinen, paljon ihmisiä vetänyt retki oli nähtävyyskierros Kotkassa ja Haminassa. Sen valitsi 400 ihmistä”, kertoo Kataja.

Turistit pyöräretkellä

Osa turisteista lähti pyöräretkelle Kotkan liikenteen sekaan. Tero Talvio

Omatoimisillekin jotain

Matkailualalla on käytössä rumalta kuulostava sana, ihmissaaste. Se tarkoittaa tilannetta, jossa turisteja on niin paljon, että kaupunkilaiset alkavat olla lopen kyllästyneitä ihmismassoihin – ja matkailija kyllä aistii sen.

Tämän välttämiseksi varustamot eivät välttämättä pysähtele samoissa paikoissa kuin muutaman vuoden ajan.

Pärjätäkseen Kotkan pitää kehittää risteilyvieraille uusia elämyksiä, mieluiten niin, että omat kaupunkilaiset hyötyvät niistä eivätkä suivaannu turisteihin. Tänään kaupunki on mustanaan kartta kädessä palloilevia omatoimimatkailijoita. Heitä varten konttisataman ja keskustan välillä sukkuloi 25 bussia.

Samalla kaupungissa liikkuu vapaavuoroa viettävää laivan henkilökuntaa.

Filippiiniläinen Juliebeth Deposoy on työskennellyt aluksella kolme vuotta.
Laivan työvuorot on järjestetty niin, että joka toinen päivä puolet miehistöstä siistii laivan turistien ollessa poissa ja seuraavana päivänä osat vaihtuvat.

Deposoyn mielestä laivatyössä on parasta se, että pääsee näkemään maailmaa työn ohessa, matkustamaan ilmaiseksi.

Juliebeth Deposoy

Laivan henkilökuntaan kuuluva Juliebeth Deposoy käytti vapaavuoronsa käymällä Kotkan kirkossa. Tero Talvio

”Missä ollaan nyt?”

Laivan saapuessa Kotkaan kaupungin pop-up-turisti-info on valmiina neuvomaan ja antamaan vierailuvinkkejä.

Infopisteen paikka vaihtelee sen mukaan, mitä laivayhtiön kanssa sovitaan. Joskus se on laivan sisällä aulassa, nyt se on kaupungin linja-autoasemalla, satamabussin päätepisteellä.

Matkailun ammattilaisten lisäksi paikalla on alan opiskelijoita ammattioppilaitoksesta.
Kun jälleen yksi ryhmä purkautuu autosta, heitä on vastassa alan konkari Teija Kovanen.

Hän kertoo, että aamun aikana on tullut vastaan ainakin espanjalaisia, italialaisia, venäläisiä, saksalaisia ja aasialaisia turisteja.

Teija Kovanen

Teija Kovanen opastaa omatoimimatkaajia Kotkan keskustan lähtöpisteellä. Tero Talvio

Vicky Volbrecht

Belgialainen Vicky Volbrecht nautti Kotkan rauhasta Pietarin humun jälkeen. Tero Talvio

Eniten Kovaselta kysytään, missä ollaan nyt, mihin suuntaan tästä pitäisi lähteä ja mitä kannattaa mennä katsomaan.

”Olen ikäni ollut asiakaspalvelussa ja tehnyt töitä matkailun parissa. Ihan superhienoa, että tulee ihmisiä ja laivoja. Saan nähdä kansainvälistä joukkoa. Pääsen palvelemaan, ja on ihana nähdä heidät tyytyväisinä ja iloisina”, Kovanen hehkuttaa.

Yksi Kovasen palvelemista turisteista on belgialainen Vicky Volbrecht Bredenestä.

Hänen mielestään parasta Kotkassa ovat puistot ja se, ettei ole liikaa ihmisiä.

Rauhallinen päivä on tervetullut Pietarin hälinän jälkeen.
Kun illalla Meraviglia lähtee kohti Kielia, konttisatama palaa arkeen.

Virve Kataja huokaisee helpotuksesta, kaikki meni niin kuin piti. Hän työstää jo kovaa vauhtia ensi vuoden risteilyjä.

X